Mistä keski-ikäinen nainen saa ostettua pientä kotiapua, johon liittyisi myös seuranpitoa?
Tämä voi kuulostaa hassulta, mutta haluaisin ostaa kotiapua muutaman tunnin viikossa, koska olen tosi huono kodinlaittaja ja hoitaja (joo haukkukaa vaan, mutta kaikki ei ole hyviä kaikessa), ei vaan kiinnosta yhtään. Kotini on uhkaavasti vaipumassa kaaokseen, ja se ahdistaa. En voi kutsua vieraita. Pidän silti siisteydestä ja järjestyksestä, en vaan saa sitä itse tehtyä. Olen sinkku. Psykologisesti olen sellainen, että saan pintasiivottua jos tulee vieraita, mutta muuten oikein en. Vieraita ei juuri käy.En puhu pelkästään siivouksesta, mutta en myöskään tarvitse fyysisesti mitään henkilökohtaista avustajaa, eikä minulla ole palveluseteleitä, joita avustajafirmat kyselee. Elämäntaitovalmentajat ja ammattijärjestäjät on liian kalliita, enkä tarvitse elämäntaitoneuvontaa tai uutta elämää, vaan vain luotettavan ihmisen, joka tykkää laittaa kotia, ja jota ei haittaa jos minä teen hänen kanssaan. Olen vaan sellainen, että en saa yksin tehtyä kotijuttuja, mutta seurassa kyllä.Mutta haluaisin, että sama ihminen käy säännöllisesti pitämässä kuosissa kotiani, ei mitään vaihtuvaa siivoojaa, joka toivoo että en olisi paikalla kun hän hommansa tekee. Enkä edes kehtaa tänne tavallista siivoojaa päästää. Olen myös yksinäinen ja tämä kannustaisi henkisesti myös jos kävisi seuraa kerran viikossa.Asun pikkukaupungissa, ei pk-seudulla. Olen googlaillut mutta mitään ei löydy. Kertokaa jos tiedätte tahoja, mistä voi kysyä. Uskoisin, että meitä on aika paljon itse asiassa, mutta aina on tuntunut että en kehtaa pyytää mistään apua, vaikka todella tarvitsen sitä. Muutin heinäkuussa ja laatikoista suurin osa on purkamatta. Minulta puuttuu päästä jokin ruuvi, joka muilla on, sellainen ymmärrys miten järjestää tavarat.
Kommentit (14)
Vierailu kerran viikossa, vierailun kesto 2 tuntia. Kustannukset kuukaudessa 312 euroa.
- tähän hintaan ei sisälly mitään siivouspalveluita.
https://seurana.fi/seuraa-vanhukselle/
Kotisiivousta on tarjolla useissa eri yrityksissä, hinnat noin 45 euroa/tunti.
Molemmista on mahdollista saada kotitalousvähennystä. En tiedä mitän sellaista palvelua, jossa siivooja pitäisi myös samalla seuraa ihmiselle, jonka kodissa siivoaa.
Alkaako kaupungin nimi k kirjaimella? Jos alkaa niin taidan tietää kuka olet. Voin tulla auttamaan pikku askareissa. Mulla kun on aikaakin vaikka tuhlattavaksi asti.
Samaa vikaa minussa, olen jopa puolivakavissani harkinnut "thaivaimoa", jolle opettaisin suomea samalla kun siivoaisimme, tekisimme ruokaa ja kahvittelisimme. Tai "thaityttöystävää" (en tiedä näkyykö näissä lainaisumerkit, mutta molemmissa thaijotain on ne), kun en halua kenenkään kanssa asua yhdessä, vain tapailla.
Jos asuisimme samassa pikkukaupungissa, saattaisimme hyötyä toistemme tuntemisesta. Kävisimme toistemme luona ja tekisimme vuorotellen molempien luona kotiaskareita. Hankala kuitenkaan anonyymipalstan kautta päästä kontaktiin, jos asuisimme. Mutta heitän nyt kuitenkin asuvani Pohjanmaalla, voidaan unohtaa tutustumisen mahdollisuus jos asut muualla.
No voi myös itse palkata. Nollasopparilöa (viikkotunnit välillä 0-5) niin ei tule vuosiloman kertymistä eikä maksuvelvoitetta. (Sitä tulee jos tunnit yli 35 kuussa tai työtä 14 päivänä).
Sivukulut n 30% pitää maksaa mutta se on helppoa, oppii äkkiä. Tällä lailla on halvempaa. Esim tuntipalkka 15e ja sivukulut 4,50 ja sitten halpa tapturmavakuutus (ei maksa montaa kymppiä).
Meillä kävi Kotirinki-siivouspalvelu. Siivoojat olivat filippiiniläisiä. Heitä saattaisi saada tuollaiseen, ohi sen normaalin siivoussopimuksen. Ainakin alkuun mukana oli eräs ihana iäkäämpi rouva, joka aina viikkasi myös lakanoita tai tiskasi, mikä ei kuulunut edes sopimukseen. Oli varmaan kotimaassaan tottunut. Sitten se ilmeisesti älyttiin kieltää 🥺.
He olivat henkilöinä ihania ja välittäviä ihmisiä, tosin eivät juurikaan puhuneet suomea, vaan englantia.
Kannattaa koittaa jatkaa etsintää!
Ja siis Kotirinki siivosi todella tehokkaasti! Jälki oli ihan superia. Kielimuurin takia homma oli myös vähemmän vaivaantunutta, kuin suomalaisen siivoojan kanssa. Lisäksi kotonakin olisi saanut olla ja toki siivoilla omalla tahollaan (pois tieltä on varmasti kohteliasta olla siitä kohdasta, jossa työkseen siivoava siivoaa).
Aviomiespalvelu? Sieltä löytyy seuranpitoa ja pientä apua kodin askareissa.
Ap kiittää neuvoista! Ihan mielenkiintoinen ajatus tuo itse palkkaaminen. Ja tuo "thaivaimo tai filippiiniläinen. Juu sellainen osaviikkovaimo ei olis olenkaan hassumpi :-)
Jotenkin tuntuu, että Suomessa on tiukat rajat kaikessa mitä voi tehdä. Joustavan palvelun ja palveluasenteen löytäminen on vaikeaa.
Multa ei kielipäätä puutu, joten mielellään opettaisin vaikka suomea vastineeksi siivousseurasta.
Tai tutustuisin filippiiniläiseen samanikäiseen tätiin ja maksaisin ihan normaalisti palkkaa. Maksaisin palkkaa vaikka sukulaisellekin tällaisesta, mutta asuvat liian kaukana.
En siis ole etsimässä mitään vapaaehtoisauttajaa, kyllä sellaiset resurssit kannattaa käyttää niiden eläkeläismummojen ja pappojen seuranpitoon.
Ehkä mun pitää itse perustaa joku alustapalvelu tällaiselle, joku "Äitit tulee auttaa" :-)
Ap täälllä vielä. Ehkä te lähetitte telepaattista tukea, koska jipii sain imuroitua yhden huoneen!
Voin tulla seuraksi silloin tällöin, se voisi olla mukavaa.
Minä teen käytännössä tuota, olen sivutoiminen yrittäjä. Teen siivousta, järjestämistä jne. Mieluiten senioreille koska he ovat kotona työn aikana ja seurustelen mielelläni ihmisten kanssa. Kiinteä tuntitaksa josta saa kotitalousvähennyksen.
Olen vakavasti harkinnut myös kouluttautumista ratkaisukeskeiseksi valmentajaksi, toimin sellaiseen kuitenkin epäsuorasti jo nyt.
Ns pääammatiltani esimies joten sosiaalisia taitoja sekä kouluttamista tullut harjoiteltua toistakymmentä vuotta.
Harmi vaan että toimin vain pk-seudulla :(
Kuulostaa mahdollisesti ADHD:lta. Sulla siis. Itsekin voi tosiaan palkata, tai käyttää erilaisia kevytyrittäjien laskutuspalveluita. Hankaluus on vain löytää sopiva ihminen. Tunnetko ketään, josta olisi enemmän hyötyä kuin haittaa kotitöissä apuna? Esim. eläkkeellä olevat voivat hankkia jonkin verran tuloja eläkkeensä päälle ihan mielellään. Tai opiskelijat opintojen ohessa.
Oisko jostain vapaaehtoisjärjestöistä apua tämmöiseen? Sen uskon, että kaltaisiasi voi olla paljon, mutta siitä en ole varma, että löytyisi pilvin pimein ihmisiä, jotka alkaisivat teitä hyysätä.