Miten teillä toimii jäähypenkkisysteemi? Minkä ikäisellä/ikäisillä lapsilla?
Meillä käytetään 4- ja 10-vuotiaalla. Paikkana pesuhuone. Useammin jäähyllä ollut 10-vuotias, mutta alkaa nyt ilmeisesti rauhoittua tämä tilanne, kun kerrat harvenee. Otettiin joku aika sitten käyttöön tukkapöllyn tilalle, kun alkoi mennä ihan mahdottomaksi tuon isomman kanssa.
Kommentit (14)
Nyt kohta 4 ja hyvin toimii. Enää ei paljon tarvitse muuta kuin vihjaista että kohta joudut arestiin niin lopettaa.
Käytössä on siis arestituoli jossa joutuu istumaan.
mihin jäi, niin palautuu takaisin..Lauantaina tuota showta kesti reilun tunnin (oli 10 min kerrallaan). ap
mitään vaikutusta. Jatkaa sen jälkeen pahantekoa, naureskellen. Ja jäähylläkin usein naureskelee ja katselee kattoon, ei ole mitään kosketusta kundiin ko. jutulla.
Voiko jonkun ikäinen olla jäähylle liian pieni? Jos ei tajua tekevänsä " väärin" eikä yhtään tajua miksi sinne eteiseen taas roudattiin?
eikö teillä tule huonoa omaatuntoa siitä? Tuntuuko se pahalle laittaa lapsi jäähylle, varsinkin jos lapsi itkee ja riuhtoo? Vai tuntuuko se hyvälle ja oikealle ratkaisulle?
Meinaan kun on katsonut Supernannya tms joissa käytetään jäähyjä, niin herkkänä ja lapsirakkaana ihmisenä minusta se näyttää hyvin julmalta :' ( Enkä itse vois koskaan omille kullannupuille sellaista tehdä-
Koska lapsi on jäähyn jälkeen aina tyytyväinen ja jatkaa leikkejään kuin ei mitään. Usein tulee vielä halaamaan äitiä polvista jne, eikä ollenkaan lannistetun oloisena. Usein tuntuu siltä että nämä jäähylle johtavat jutut on selvästi sellaista kokeilua, lapsi testaa. Ja on tyytyväinen että asiat eteni johdonmukaisesti niin kuin aina ennenkin.
Lapsi kärsii siitä enemmän että hänellä ei ole rajoja. Kun lapsi riehuu ja hänet viedään arestiin niin se on suorastaan helpottavaa. Hän saa siinä turvallisessa paikassaan purkaa riehumishalunsa ja rauhoittua, sen sijaan että hänen pitäisi laittaa kämppää uuteen uskoon.
Stella, mitä sinä teet kun lapsesi riehuu eikä kiellot tehoa? Olettaen että sulla on ihan normaalit lapset..
pari kertaa on ollut 1v10kk. Äitiä halimaan jäähyn jälkeen on tullut tämäkin ja sitte itse aurinkoinen! Yleensä jäähyllä on 4vuotias. Ovat minuutin per ikävuosi. Vanhempi ollut 2kertaa takapihalla niin että näkee minut touhumassa eli ei ole yksin. Nyt ei tarvitse kuin sanoa että pihalle pääset rauhottumaan/huutamaan ja lasken kolmeen. Ei o tarvinnut vähään aikaan laittaa sinne =) On siis tehokasta!
Ei tule paha mieli, pahempi musta huutaminen on.
hyvin omapäiselle ja vauhdikkaalle lapselle. Ymmärtää hyvin, mikä PITÄISI olla jäähyn idea - rauhoittua ja lopettaa kieltojen uhmaaminen ja riehuminen. Välillä toimii ihan ok, pidetty lasta jäähyllä (eteisessä rappusella) pari minuuttia kerrallaan. Välillä vaan muikistelee ja uhmaa lisää, ei pysy paikoillaan. Silloin olen pitänyt sylissäni jäähypaikalla, tästä seuraa kamala meteli, mutta ymmärtää yskän. Yhtenä päivänä käyttäytyi aivan holtittomasti eikä jäähy purrut ollenkaan. Olin kamala ja laitoin lapsen hämärään vessaan n. 30 sek, sitten takaisin jäähylle. Jo toimi. Sittemmin pelkkä uhkaus vessajäähystä on rauhoittanut tilannetta.
sanottu " älkää juosko" . Oon ollut paljon hoitamassa muidenkin lapsia ja parhaiten tehoo, kun ei edes kiellä vaan kehoittaa tekemään jotain muuta esim jos lapsi leikkii ja sotkee ruoan kanssa, niin sitä ei kielletä vaan sanotaan, että " syö hei nätisti" . Kyllä se tehoaa, jos ei ekalla kerralla niin 30 kerran jälkeen kyllä.
Muutenkin meillä käytössä lempeet tavat. Keskustellaan rauhallisella äänellä, lapsen korkeudella, silmiin katsoen. Kertoen selvästi mikä on oikein mikä vääriin, jos esim keikkuu tuolin kanssa (mitä tosin itse harrastan paljon :)) niin tuoli voi kaatua ja mennä rikki ja lapselle voi tulla tosi iso haave ja joutua sairaalaan (sairaala muksuille tuttupaikka, tietää siis mimmosta siellä on jne.) Siihen loppuu tuolin kanssa keikkuminen. Myös koitetaan kiinnittää huomio muualle (jotain muuta tekemistä esim sormiväreillä maalaamista, aletaan leipomaan, laulamaan, mietitään mitä kivaa vois tehdä illalla/huomenna jne). Meillä ainakin monesti kun on villipäivä menossa, niin lapsi rauhottuu huomattavasti kun lapsen hellästi ottaa syliin, halii, pusii ja silittelee. Meillä myös paljon kehutaan lapsia.
Vierailija:
Lapsi kärsii siitä enemmän että hänellä ei ole rajoja. Kun lapsi riehuu ja hänet viedään arestiin niin se on suorastaan helpottavaa. Hän saa siinä turvallisessa paikassaan purkaa riehumishalunsa ja rauhoittua, sen sijaan että hänen pitäisi laittaa kämppää uuteen uskoon.Stella, mitä sinä teet kun lapsesi riehuu eikä kiellot tehoa? Olettaen että sulla on ihan normaalit lapset..
t: monster-mom
stella80:
sanottu " älkää juosko" . Oon ollut paljon hoitamassa muidenkin lapsia ja parhaiten tehoo, kun ei edes kiellä vaan kehoittaa tekemään jotain muuta esim jos lapsi leikkii ja sotkee ruoan kanssa, niin sitä ei kielletä vaan sanotaan, että " syö hei nätisti" . Kyllä se tehoaa, jos ei ekalla kerralla niin 30 kerran jälkeen kyllä.Muutenkin meillä käytössä lempeet tavat. Keskustellaan rauhallisella äänellä, lapsen korkeudella, silmiin katsoen. Kertoen selvästi mikä on oikein mikä vääriin, jos esim keikkuu tuolin kanssa (mitä tosin itse harrastan paljon :)) niin tuoli voi kaatua ja mennä rikki ja lapselle voi tulla tosi iso haave ja joutua sairaalaan (sairaala muksuille tuttupaikka, tietää siis mimmosta siellä on jne.) Siihen loppuu tuolin kanssa keikkuminen. Myös koitetaan kiinnittää huomio muualle (jotain muuta tekemistä esim sormiväreillä maalaamista, aletaan leipomaan, laulamaan, mietitään mitä kivaa vois tehdä illalla/huomenna jne). Meillä ainakin monesti kun on villipäivä menossa, niin lapsi rauhottuu huomattavasti kun lapsen hellästi ottaa syliin, halii, pusii ja silittelee. Meillä myös paljon kehutaan lapsia.
Vierailija:
Lapsi kärsii siitä enemmän että hänellä ei ole rajoja. Kun lapsi riehuu ja hänet viedään arestiin niin se on suorastaan helpottavaa. Hän saa siinä turvallisessa paikassaan purkaa riehumishalunsa ja rauhoittua, sen sijaan että hänen pitäisi laittaa kämppää uuteen uskoon.Stella, mitä sinä teet kun lapsesi riehuu eikä kiellot tehoa? Olettaen että sulla on ihan normaalit lapset..
miten toimitte aikasemmin ? Siis ennen kun oli jäähypenkki käytössä ? Meillä on tyttö 1v 11kk ja mikään muu ei tunnu välillä auttavan kun jäähylle meno...
Meidän lapsilla on ekat hermohepulit tulleet reilun parin vuoden iässä. Silloin ei auta lauleskelu, ei juttelu, ei huomion siirtäminen. Kun hepuli iskee niin siinä lapsi on ihan mahdoton, huutaa, repii, rikkoo ja heittelee. Näitä on tullut muutaman kerran molemmilla.
Silloin laitan arestituolille. Siinä lapsi ei jaksa riehua kauaa ja kun saa luvan mennä niin sitten jutellaan rauhassa ja kaikki on taas ok.
Tuttavat kyllä kaikki tunnistavat mistä puhun kun kerron " raivokohtauksista" , eli mun tuttavapiirissä ovat uhmaikäiselle normaaleja purkauksia.
Mä ihan oikeasti epäilen että tällä Stellalla ei ole lapsia lainkaan.
Kiukuttelu päättyy siihen. Ja yleensä lapsi on vielä " rangaistuksen" saatuaan iloinen ja tyytyväinen, hassua kyllä. Siitä olen päätellyt, että homma menee niin kuin pitää.