Mahavaivoja kiinteiden aloituksesta?
Meidän vauvalla on ollut ihan pienestä asti tosi paljon mahavaivoja. Lopetin imetyksen neljä päivää sitten kokonaan, koska oli todella raskasta aina miettiä mitä väärää oli taas syönyt, koska vauva huutaa naama punaisena. Vauva syö nyt tuttelia ja yöt nukkuu hyvin + päivisin ei huuda enää.
Nyt aloitettiin sit maistelemaan kiinteitä. Toissapäivänä ja eilen sai perunaa, josta tuli huudot. Tänään kokeilin antaa maissivelliä 50ml + sekaan Tuttelia. Annoin tämän satsin klo 15 ja klo 19 vauva rupesi huutamaan ihan hillittömästi. Pieruja tuli ihan roimasti.
Tuleeko kaikilla vauvoilla aluksi mahavaivoja kiinteistä ruuista, eli pitäisikö minun vaan jatkaa maissivellin antamista vai viittaako tämä allergiaan, eli pitäisikö antaa jotain muuta kiinteää?
Tytteli-83 ja neiti 4kk
Kommentit (20)
vanha pinokaverisi täällä :) Kiva että huudot ovat vähän helpottaneet.
Mietin vain, että kun teidän vauvalla on ollut niin paljon vatsakipuja, että kannattaisko vielä odottaa kiinteiden kanssa kun tuttelikin on niin uusi juttu?
Jos kuitenkin aloitat niin tässä muutamia ajatuksia:
Perunasta tulee monille ummetusta, sillä ei tosiaan kannata aloittaa. Mutta tietääkseni bataatti olisi parempi. Se aiheuttaa harvemmin allergioitakin.
Tai päärynälläkin voisi kokeilla aloittaa, vaikka neuvolantädit usein muuta sanovatkin.
Ja yksi mahdollisuus voisi olla riisivelli. Sekin sopii yleensä allergisille.
tällaisia tuli mieleen.
äitimiia ja tyttö 4 kk
Lähinnä tuo velli olisi kiva saada iltaan, jotta yösyötöt (kenties) vähenisivät. Ei oo kiva nousta montaa kertaa lämmittämään maitoa.
Bataattia mie itsekin ajattelin kokeilla seuraavaksi.
Tytteli-83
Meidän tytölle ei ole tullut vatsavaivoja yhtään mistään. Mietin kyllä samaa kun edellinen kirjoittaja, eli jos olet vastikään siirtynyt korvikkeeseen niin mikään kiire ei ole ottaa samaan syssyyn soseita mukaan. Anna muksun ensin tottua Tutteliin ja katso niitä kiinteitä myöhemmin.
Mä aloitin soseet perunalla, sitten porkkana, ruusunmarja, muistaakseni maissi, kukka- ja parsakaali jne.
KL.
... jos sulla on mukelo vasta 4 kk, niin siinä iässä vielä kuuluukin syödä monta kertaa öisin :). Helpottaisiko se, jos annat korvikkeen huoneenlämpöisenä -ei tarvitse lämmittää, mutta vaatii toki harjoittelua?
KL.
Mun yhden tutun vauva on allerginen perunalle, en ollut koskaan ennen moisesta kuullutkaan, täällä perunoiden luvatussa maassa :) Mutta voipi siis olla hyvin mahdolista, että teidän herkkämasuisen vauvan vatsa ei sitä kestä.
Mie itse voisin ihan hyvin aloittaa kiinteiden antamiset vaikka banaanilla, avokadolla...ei sen tarvi perunaa aina olla. Kyllä laps oppii vihanneksillekin! Ja riisivelli on kai ihan lempeä, siinä ei ole gluteenia, jonka antamista pitäisi odotella.
Mutta katsele ensin sen korvikkeen kanssa, ja aloita sitten kiinteät myöhemmin.
Tsiu!
Tutteli aiheuttaa joillekin vauvoille masuvaivoja. Kokeile NAN:ia, jonka koostumus on hieman erilainen kuin Tuttelissa ja näinollen VOI aiheuttaa vähemmän niitä masun kipristelyjä. Ja kuten edellisetkin kirjoittajat totesivat, niin odota niiden kiinteiden kanssa ja anna vain korviketta ensin, vaikka viikko ja sit kiinteät. Ja bataattia myös suosittelen ennemmin kuin perunaa!!!
Tsemppiä matkaan!
Sessan-Sthlm:
Tutteli aiheuttaa joillekin vauvoille masuvaivoja. Kokeile NAN:ia, jonka koostumus on hieman erilainen kuin Tuttelissa ja näinollen VOI aiheuttaa vähemmän niitä masun kipristelyjä.
Juurihan Tytteli-83 aloitusviestissään kertoi, että Tutteli on sopinut hyvin. Sitä ei siis kannata tässä tilanteessa lähteä vaihtamaan.
KL.
Täällä yksi helposti vatsalla oirehtiva ja neuvona sanoisin, että kokeile aluksi tosi pienillä määrillä ja mikäli oireita ei tule, niin sitten pikkuhiljaa kasvata annosta. Esim. toi 50 ml maissivelliä kuulosti meille tosi isolta aloitusannokselta... ja aina oireilun jälkeen ennen uuden ruuan kokeilemista pidä vähintään parin päivän tauko, jotta vatsa saa " toipua" .
Peruna meillä aiheutti tosi kovat vatsakivut 4 kk, mutta puolivuotiaana sitten jo sopikin.
Kokeilin sitten ihan huvikseni Tuttelia ja ihmeellistä kyllä, mutta se sopi. Yleensä kun sanotaan, että nanni on vatsaystävällisempää.
Meillä neiti on yleensä heräillyt öisin syömään kerran tai kaks, nyt heräilee useita kertoja, viime yönäkin neljästi. Kaksi kertaa sain nukahtamaan uudestaan tutin avulla, mutta oma uni jäi vähille. Tästä syystä minä ajattelin sitä velliä antaa.
Tytteli-83
Eli siitäkin kyllä voi päätellä, että Tutteli sopii. Kaipa se yölläkin kipristelisi, jos ei sopisi. Olen antanut kiinteitä/velliä nyt aamulla, jotta ei sitten yöunet mene jos käy vatsaan.
Kokeilin vielä tänään kerran antaa sitä maissivelliä ja jos taas tulee huutoa, niin sitten unodan nämä kiinteät vähäksi aikaa.
Tytteli-83
kannattaa alottaa vaikka vellillä ja ihan tyyliin 20ml ja loput maitoo jne..kasvattelee pikkuhiljaa määrää.. ja kiinteitä ihan teelusikallisesta alottaa..
ite muistan esikoisesta et liian paljon alotuksella niin huus siksi.
tän toisenkaa alotan hitaammin..:)
k.h.p ja möhnis 4vkoa ja 5pvää ja tyttö 00
Tuli mieleen että onko se maissivelli mitä annoit bonan? Eli nannin? Jos se nan ei sovi niin jospa huutaa sen takia että velli on tehty niiden korvikkeeseen? Vai onko velli tuttelin merkkiä...tässä yks ehdotus.
Mie sekoitin sitä velliä 50ml 100ml:n sekaan Tuttelia. Ehkä pitää sit koitella vielä pienemmällä määrällä ja kasvattaa sitä sitten pikkuhiljaa.
Tytteli-83
Hei Tytteli,
Meillä on tytöt suunnilleen samanikäiset sekä minunkin prinsessa on Ella:-) Meillä täytetään ensi viikolla 4 kk ja olen tässä myös kahden vaiheilla kiinteiden aloittamisen kanssa. Ella nukkuu yöt tosi hyvin, mutta iltaisin aloittanut heräilyn, eli nukahtaa noin klo 21.00, mutta sitten heräilee puolen tunnin välein puoleen yöhön saakka. Ei ole tehnyt aikaisemmin. Mietin, saako tarpeeksi maitoa. Imetän siis vielä.
Nyt seuraa sitten vuosisadan tyhmimpiä kysymyksiä, mutta en jaksa hävetä: miten velliä annetaan, jos imettää? Jos tuttipullosta, niin minkälainen pitää olla tuttiosan? Isompi? Jooh, sorry. Olen vähän untuvikko näissä. Jännittää tämä kiinteiden aloittaminen;-)
Joku joskus sanoi, ettei vellejä tarvitse ollenkaan edes antaa (totta?), mutta minusta tuntuu, että se olisi kiva välimuoto tähän ennen soseita. Any comments?
Ostatteko vellit valmiina vai teettekö ne itse?
Anteeksi tyhmät kysymykset.
Riipeli ja Elmeri 3kk19pv
Meillä on 3.5kk poika joka on myös nyt aloittanut tuollaisen iltaheräilyn!! Aiemmin kun nukahti illalla noin ysin aikaan nukkui AINA ekaan syöttöön vähintään puolille öin, mutta nyt viikon ajan on ollut tätä että nukahtaa helposti mutta herää vartin-puolen tunnin päästä ja taas tissin jälkeen nukahtaa ja herää hetken päästä, tätä jatkuu puolille öin kunnes minä aina " luovutan" ja otan herran tissi suuhun nukkumaan mun kainaloon!
Mä aloitin lauantaina soseet, maissia ollaan maisteltu mutta minä myös haaveilen vellin antamisesta josko auttais yhtään. Velliin on tarkoitettu ihan oma vellitutti, Ainulla ainakin on sellaisia. Mutta jos oikein muistan niin aikoinaan kun esikoiselle annettiin nimenomaan maissivelliä, oli vellikorkki liian isoreikäinen ja poika hotki liian kovalla vauhdilla joten maissivelli annettiin ihan tavallisella korkilla eli sellaisella millä voi vettä ja maitoakin antaa tuttipullosta. Mutta siis kokkareisemmat vellit kuten kaura jne. pitää sitten antaa vellikorkilla.
Mutta jännä siis tietää että muillakin on tätä jatkuvaa iltaheräilyä, tosi rasittavaa se on koska just kun ajattelee että jees, nyt on hetki aikaa ihan ittekseen niin taas alkaa itku kuulua...
Riksu74:
Nyt seuraa sitten vuosisadan tyhmimpiä kysymyksiä, mutta en jaksa hävetä: miten velliä annetaan, jos imettää? Jos tuttipullosta, niin minkälainen pitää olla tuttiosan? Isompi?
Ei todellakaan ole mikään tyhmä kysymys :).
Erikseen myydään vellitutteja, joissa on isompi reikä. Näissäkin on sitten valikoimaa... Mä kokeilin Ainun silikonisia ja luonnonkumisia sekä Emman nystyräpintaista vellituttia. Kaikista näistä velli tuli aika vauhdilla eikä tyttö oikein osannut syödä. Löysin kuitenkin Emmalta sekä Aventilta tämmöiset variable flow -tyyppiset tutit, joissa virtaus vaihtelee sen mukaan, mikä numero on vauvan nenää kohti. Isompi numero, suurempi virtaus. Niistä typsy sai juuri sopivalla vauhdilla velliä ja ykkösasennolla söi hyvin. Nuo Emman tutit sopivat Ainun pulloihin, jos sulla on niitä itselläsi. Nykyään käytän pelkkää Aventia.
Vellit olen ostanut valmiina. Aloitin antamalla sekoituksen, jossa oli muistaakseni 10 ml velliä ja 90 ml Nania. Ensimmäiset satsit annoin aamulla -jos mahavaivoja olisi tullut niin ei tarvitse yötä vasten huutaa.
Tosiaankin, ei vellejä ole ollenkaan pakko ottaa sapuskavalikoimaan. Meillä ne kuitenkin vaikuttivat yöuniin, tyttö ryhtyi nukkumaan läpi yön. Ei kuitenkaan pidä ajatella, että vellit olis joku taikatemppu jolla lapsi saadaan nukkumaan.
KL.
Neuvolassa ja myös lastenlääkärit ovat meille sanoneet, että maissi aiheuttaa hyvin monille kovia ilmavaivoja. Joten kannattaa vaihtaa maissivelli esim. riisivelliin, joka on vatsaystävällisempää. Sitä lastenlääkäri meille suositteli aloitusvelliksi.
Velli siis vaihtuu riisivelliin ja peruna vaihdetaan porkkanaan ja sitten bataattiin. Pitäneekin käydä vielä ostamassa sitä riisivelliä. Ehkä mie sit annan sitä huomenna, pitää kokeilla myöhemmin uudestaan tuota maissivelliä. Mie oon aina niin tyhmä, että ostan useamman purkin kerralla. Nyt on maissivelliä 5 purkkia kaapissa, pitääkin katsoa mihin asti niissä on päiväys. Ostin myös porkkana-perunavelliä kaksi purkkia. Mulla alkaa olla kohta kokoelma ei käytettyjä-vellejä =)
Tyttleli-83
Kiitokset tuttipullotiedoista:-)
Meillä oli eilen illalla ensimmäistä kertaa tilanne, jolloin ei tissi enää kelvannut. Kauhea huuto tissillä, tätä ei ole koskaan aikaisemmin tapahtunut. Tiesin tytön olevan todella nälkäinen, oli syönyt huonosti tissiä koko päivän (5 minuuttia jaksoi keskittyä kerrallaan syömiseen, sen jälkeen makuuhuoneen kattolamppu oli taas mielenkiintoisinta maailmassa). Klo oli yli 21.00 ja onneksi meillä sattui olemaan 3 purkkia NANia kaapissa. Muuten olisin ollut hepakassa! Ei muuta kuin tuttipulloa tarjoamaan ja kas, se veti 200 ml suorilta Nania! Kauheeta. Olenko pitänyt lastani nälässä tarjoamalla vain tissiä...? Toisaalta, eilen illalla se ensimmäistä kertaa alkoi itkemään. Mutta sekin oli toisaalta outoa, koska se itki hysteerisenä vain rinnalla. Sitten kun mies otti sen syliin, se napotti sylissä tyytyväisenä. Ei siis itkenyt yhtään. Mitä tämä merkitsee?
Kauhea olo tuli illalla, kun ajattelin, että nytkö tämä imetyksen ihanuus loppuu? Olen nimittäin itse nauttinut täysin RINNOIN imetyksestä, se on ollut ihanaa, enkä haluaisi että se loppuu. Mutta kuten täälläkin on kirjoiteltu, vauva joskus saattaa päättää itse, milloin se lopettaa tissittelyn. Ei kai jo nyt? Prinsessa on 3 kk 20 pv.
Onneksi pullo kelpaa hyvin, siinä ei (enää) ongelmia.
Pumppasin sitten illalla molemmat rinnat, ja saalis oli onneton 60 ml molemmista rinnoista. Mitä vinkkejä maidonlisäämiseen olisi, muita kuin pumppaaminen? Riittääkö kerran päivässä pumppaaminen?
Olen mielestäni syönyt ja juonut hyvin, levännyt, ulkoillut, enkä ole stressaantunut (kai....)
Riiks ja ellukka
Heips Riksu74: