raskausarpien ehkäisy
Hei, itse vielä odottelen viikolla 32+ olen miettinyt, että onko raskausarpia ehkäisevistä voiteista hyötyä ja jos on niin mitä voiteita olette käyttäneet?
Ihan perusvoiteita vai kalliita kosmetologituotteita?
Kommentit (14)
Mä taas en rasvaillut ollenkaan eikä arpia myöskään tullut
Minulla käytössä Weleda ja BodyShopin Cocoa Butter rv 16 alkaen. Maha pysyi pienenä, mutta raskausarpia tuli :(
Sama ilmiö nähtävissä kaikilla meidän suvun naisilla. Arpia tuli myös teinivuosina ihan kiitettävästi. En siis usko noihin voiteisiin pätkän vertaa. Arpien tuleminen riippuu omasta ihokudoksesta ja sen joustavuudesta.
Nuo raskausarpivoiteet on loistavia tuotteita - ainakin niitä myyvien firmojen kannalta, nimittäin on aivan mahdotonta sanoa, onko niistä hyötyä vai ei. Itse käytin kallista apteekin Elancyl-voidetta sekä Body Shopin kaakaopuikkoa, ja arpia tuli silti runsaasti. Mutta mistään en voi tietää, olisiko niitä tullut VIELÄKIN enemmän ilman ko. rasvoja?!
Nyt sitten rasvailen Elancylin arpia hoitavalla voiteella ja toivon parasta..
että ainoa VARMA keino välttyä raskausarvilta on omistaa raskausarvettomat geenit;)
Äidilläni ei ole tullut raskausarpia, eikä tullut minullekaan vaikken rasvannut masua millään...
Lala
Verkkolääkäreitten sivuilta kopsattua:
Suurimmalle osalle naisista ilmestyy raskauden aikana raskausarpia. Näitä useimmilla punertavia, mutta joillakin aivan vaaleita, toisilla jopa violetin sävyisiä juovia voi tulla vatsan alueelle, rintoihin, lantiolle, reisiin, pakaroihin, selkään ja käsivarsiin. Joillekin arpia tulee muutama, toisilla taas vatsa ja rinnat menevät isolta osin " juovaisiksi" .
[b]Mistä arvet johtuvat?[/b]
Raskausarvet syntyvät ihon venyessä nopeasti ja niitä ilmestyy joillekin myös nopean lihomisen tai murrosiän kehityksen seurauksena. Myös nopea lihasten kasvu voi aiheuttaa raskausarpia.
Raskausarvet ulottuvat ihon kaikkien kerrosten läpi ihon venyessä ja " repeytyessä" . [b]Arpien syntyyn vaikuttaa suurimmalta osin geneettinen perimä ja tietenkin ihon venymisen määrä ja nopeus[/b]. Mitä nopeammin iho venyy, sitä todennäköisemmin arpia muodostuu, kun iho ei ehdi pysyä " tahdissa mukana" . Suuri painonnousu raskauden aikana altistaa myös raskausarville.
Ihon kimmoisuudellakin on vaikutusta, vaikkakaan [b]mitkään voiteet eivät täysin estä syvien arpien muodostumista[/b]. Ihon kimmoisana pitämisellä, huolellisella hoidolla ja kosteuttamisella arpien syntymistä voi kuitenkin todennäköisesti jonkin verran ehkäistä - ainakaan haittaa säännöllisestä ihon rasvaamisesta ei ole. Terveellinen ruokavalio, johon kuuluu riittävästi hyvälaatuista rasvaa, riittävä vedenjuonto ja auringonpalvonnan välttäminen edistävät myös ihon hyväkuntoisuutta ja kimmoisuutta.
[b]Pääseekö niistä eroon?[/b]
Koska raskausarvet ovat syviä sidekudosvaurioita, ei niiden täydelliseen poistoon kaikkialta ole ainakaan toistaiseksi löydetty keinoa. Ainoa keino päästä raskausarvista eroon on leikata pois koko se ihoalue, jossa arpia on. Alavatsan alueella toimenpide onnistuu vatsanpeitteitten kiristysleikkauksen yhteydessä, jolloin venynyttä " ylimääräistä" ihoa leikataan pois.
Muualta keholta ihon poistaminen sen sijaan ei yleensä kannata, koska seurauksena voi olla raskausarpiakin näkyvämpi leikkausarpi. Taipumus saada suuria leikkausarpia vaihtelee yksilöllisesti ja jos kuuluu niihin, joilla tällainen taipumus voimakkaana on, ei leikkausta siis voi suositella raskausarpien poistoon.
Mitään pinnallistakaan hoitoa arpien täydelliseen häivyttämiseen ei ole. Kipeää, kutisevaa, aktiivista arpea voi yrittää hoitaa apteekista ilman reseptiä saatavan silikonihoitolevyn avulla (esim. Mepiform). Jotkut naiset kokevat saaneensa apua arpien ennaltaehkäisyyn tai häivyttämiseen kaakaota sisältävistä voiteista tai ihon pintakerroksiin vaikuttavista kosmeettisista hoidoista. Usein varsin hintaviin voiteisiin ja hoitoihin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella, koska tieteellistä pohjaa niiden väitetylle teholle ei yleensä ole.
Useimmilla naisille luonto hoitaa arpien vaalentamisen. Jäljet ovat yleensä tummimmillaan heti synnyttyään ja ne vaalenevat useimmiten itsestään kuukausien ja vuosien kuluessa yksilöllisellä nopeudella. Lopulta arvet voivat vaaleta aivan vaaleiksi, jopa hopeanhohtoisiksi tai lähes näkymättömiin.
itse päätin siis kuitenkin ottaa varman päälle ja rasvata vaikkei tietenkään mitään takuita ollut että se auttaisi. luulen että muutenkin iho tuntuu mukavammalle jos rasvailee kun siinä kuitenkin on maha aika piukeana.
käytin aluksi tuota body shopin kaakovoita, mutta itse en siitä oikein tykännyt. päädyin siis käyttämään ihan tavallista oliiviöljyä (juu ruokakaupasta vain). se teki ihon tosi pehmeäks. ainut huono puoli oli sen sottaisuus joten joko piti sen jälken paistatella ilman vaatteita vähän aikaa tai sitten uhrata joku yökkäri (laitoin aina ainakin iltaisin) joka sai öljyyntyä. tahrat lähti kyllä pesussa pois.
suosittelen siis jonkunlaista öljyä jollei ole valmis maksamaan kalliista voiteista. oliivi-, manteli- tms.
mulla siis ei tullut yhtään arpia raskausaikana mahaan tai muualle. muutama arpi tosin tuli rintoihin siinä vaiheessa kun maito nousi niihin oikein kunnolla eli n.3 päivää synnytyksestä.
Mulla geeneistä ei ollut raskausarpien ehkäisyssä apua; sekä äidillä että siskolla on raskauden aikana tullut reilusti arpia, samoin itsellä niitä oli ennestään reisien sivuissa. Aloin reilut 3 kk ennen la:ta rasvaamaan vatsaa ensin kerran päivässä BS:n kaakaovoirasvalla ja sitten kun vatsa alkoi kasvaa nopeammin, niin kaksi kertaa päivässä. Vatsan alueelle ei tullut yhtään arpea vaikka vatsa kasvoi melkoisen isoksi :) Kylkiä en tosin tajunnut rasvata ja niihin tulikin muutama yksittäinen arpi.
Kunpa olisin synnytyksen jälkeen muistanut/jaksanut rasvata myös rintojani, kun maidon noustua (synnytyksestä on nyt vajaa kuukausi) rintoihin on ilmestynyt melko paljon arpia, onneksi tosin vaaleita sellaisia.
Riina
Mullekkin tuli rintoihin arpia vasta kun maito kunnolla nous, siinä pari päivää synnytyksestä!
Ja raskaus aikana tulleetkin arvet voi ehkä haalentua nopeammin, kun jatkaa rasvausta sitkeesti siihenkin asti kun nahka alkaa palautumaan normaaliksi. Näin maalaisjärjellä ajateltuna ;)
Itse en rasvannut aktiivisesti raskaus aikana - äidilleni (4 lasta) ja siskolleni (1 lapsi) ei ole tullut arpia yhtään. Mutta itselleni tuli jonkun verran. (jotka on kyllä haalenneet aika huomaamattomiksi, on kyllä jo 5 vuotta synnytyksestäkin)
Mulla on lähes sama tarina kuin Riina_77 nimimerkillä. Vatsaan ei tullut ollenkaan arpia ahkeran voitelun ansiosta. Geeneissä luulisi arpien muodostusta olevan, koska reisiin tuli teinivuosina paljon. Voitelin yhtä usein kuin Riinakin 20rv:stä lähtien. Rintoihin tuli synnytyksen jälkeen arpia kun en ollut niitä tajunnut sairaalassa rasvailla. Kotona ennen synnytystä rasvasin puolihuolimattomasti kerran päivässä. Kun maito nousi rintoihin sairaalassa 2.päivänä, rinnat muuttui aika hurjan näköisiksi, kun niihin yhtäkkiä tuli tummanpunaisia ¿repeymiä¿. Aloin silloin rasvata niitä Cocoa Butterilla mutta se taisi olla myöhäistä. Rasvailin varmaan parinviikon ajan synnytyksen jälkeen. Sitten ei enää tullu uusia arpia.
Se voide tarttuu vähän vaatteisiinkin kun se on kuivaa/tahmeaa puikosta levitettynä. Mutta se lähtee pesukoneessa hyvin pois. Sitä kului 2,5 purkillista 20viikon aikana kun levitin sitä niin runsaasti. Mutta onneksi ei ole kalleimmasta päästä voidemarkkinoilla. Se tuoksuu mun mielestä ihanalle. Mieskin tykkäsi karkin tuoksuisesta naisestaan:) Raskausarvet vaalenivat minulla noin 6kk kuluttua synnytyksestä ihon värisiksi.
Meillä miehen ensimmäiset sanat, kun kuuli toisesta raskaudesta, oli " Ethän sitten käytä sitä kamalaa voidetta" . Tarkoitti juuri tuota Cocoa Butteria. Ihan järkyttävän hajuista minustakin.
Eipä se auttanutkaan. Arpia tuli. Samoin kuin joillakin aiemminkin. Eli pieni maha, ruokavalio kaiketi ihan OK ja rasvasin joka päivä -> arpia. Teinivuosilta oli jo arpia rinnoissa, lonkissa, reisien sisä- ja ulkosyrjissä sekä käsivarsissa kainalon lähellä. Se niistä geeneistä.
Suvussa muilla ei ole tullut raskausarpia, mutta mulle niitä tuli murrosiässä jonkun verran. Raskausajan rasvasin mahan joka ilta raskauden alusta saakka Widmerin Remedermillä ja Vichyn raskausarpia ehkäisevällä rasvalla vuorotellen ja raskausaikana ei tullut uusia arpia, vaikka hyviä geenejä tämän suhteen ei pitäisikään olla ;)
*Minä ainakin rasvasin ihan tavallisella kosteusvoiteella masun aamuin illoin ja säästyin raskausarvilta kokonaan :)
Taipumusta raskausarpiin on - oma äitini raidoittui aika lailla minua odottaessaan ja itsellänikin tuli jo teininä esim. reipiin noita viiruja, vaikken edes kovasti lihonut. Niinpä investoin raskausaikana tuohon Biothermin raskauarpirasvaan (32 eur muistaakseni) ja rasvasin sillä 4. kuulta lähtien masua, rintoja ja peppua ja todellakin - arpia ei tullut. Niin ja maha ja minä paisuimme kyllä loppua kohden kerrassaan isoiksi. ;o
Weledan raskausajan hoitoöljyä meni raskausaikana kolme pulloa, läträsin joka päivä ainakin kerran, eikä tullut yhtään arpea!