repeämistä synnytksen yhteydessä
On jonkun verran ollut täällä juttua repemistä. On alkanut todella pelottaa synnytys, jos paikat poksahtavat oikein kunnolla. Millaisia kokemuksia teillä on synnytyksestä ja repeämistä ja varsinkin siitä miten on korjattu ja onka alapää tullut entiselleen. Onko ollut haittaa esim. seksielämään? Todellakin peloittaa tuo alatiesynnytys ja sen seuraukset. Tietenkin vauvan saanti on ihaninta , mutta olisi hienoa myös itse pysyä suht kunnossa:) olen jo kerran synnyttänyt alateitse ja hyvin meni häntäluuta lukuunottamatta, mutta nyt pelottaa entistä enemmän
Kommentit (2)
Eppari vastaa kudosvammaltaan 2.asteen repeämistä. Jos olet kerran synnyttänyt ilman vaikeaa repeämistä, niin kudostyyppisi ei repeä seuraavissakaan synnytyksissä vaikeasti. Eli toisinsanoen sinulle voi tulla pieniä pintänaarmuja kun epparia ei toissynnyttäjälle yleensä tarvitse tehdä. Suomessa valittevasti noita eppareita tehdään lähes rutiinisti kaikille ensisynnyttäjille, vaikka repeämistä nainen paranee tutkitusti niopeammin ja paremmin. Mutta en mene nyt siihen aihealueeseen..
Omat kokemukset;
-Esikoisesta tehtiin pitkä eppari (vauva tarvitsi sen, sydänäänissä liikaa laskuja). Eppari aukesi pinnasta ja kiinnimeneminen otti aikaa enkä ole parantunut siitä täysin vieläkään. Eppari vaivaa kierron alussa ja lopussa ja esim. pyörällä ei tarvitse ajaa, jollei ole kertakaikkiaan pakko. :-( Synnytyksestä on 2 vuotta.
-Pikkukakkonen tuli maailmaan kovalla vauhdilla (en saanut edes ponnistaa kertaakaan eli aika rytinällä tuli). Sain 1.asteen repeämän joka pani hyvin ja nopeasti. Seksikin onnistui ihan hyvin 2 viikkoa synnytyksen jälkeen. Se kertonee jotain paranemisen nopeudesta. ;-)
Haluaisin siis sanoa että älä pelkää repeämistä. Mutta pelkäät kuitenkin. Minkäs ihminen itselleen mahtaa. Juttele asiasta terveydenhoitajasi kanssa. Opit hallitsemaan pelkoasi. Minä menin toiseen synnytykseeni pelkopolin kautta, kun pelkäsin että jos väliliha joudutaan toisessakin synnytyksessä leikata lapsen vuoksi ja paranen siitä yhtä huonosti. Onneksi sain revetä. Repeämispaikkaa ei enää kuukauden kuluttua voinut mitenkään erottaa, en minä eikä lääkäri. :-)
Jos pelottaa, niin hanki apua ennenkuin yöunet menee.
Kannattaa myös muistaa että tällä palstalla korustuu aina nämä mönkäänmenneet asiat. Minäkin sitkeästi aina roikun epparikeskusteluissa vaikka esikoisen synnytyksestä on jo 2v.. Kait jonkinlaista itsensä terapioimista..
Eli koittaakaahan pitempään palstailleet kestää näitä minun juttujani! ;-)
Lila75 ja tytöt 2v ja 7kk
..eli siis ettei repeä niin herkästi kuin ensisynnyttäjällä.
Minä synnytin 7vkoa sitten enkä halunnut epparia, joku pikku repeämä tuli ja 4 tikkiä sain. Mihinkään muuhun se ei juuri vaikuttanut, kuin kirveleviin pissareissuihin. Vasta tällä viikolla olen jättänyt suihkuttelut pois. Kirvely on kyllä lakannut jo aiemmin mutta tuntui kuitenkin vähän hiertävältä jos ei suihkutellut vessareissujen jälkeen. Parin viikon päästä uskaltautui kokeilemaan seksiäkin, joka on sujunu ihan entiseen malliin.
Eipä ole mitenkään alapäässä sellaista oloa, että jotain olisi synnytyksestä muistoksi jäänyt :D