Muutto pois Suomesta
Nyt on tullut aika jättää rakas kotimaa Suomi ja lähteä etsimään parempaa elämää muualta. Suomi on niin paljon muuttunut huonompaan suuntaan, etten voi enää jäädä tänne. Minulla ei ole varaa asua täällä, koska palkasta ei jää tarpeeksi käteen enkä saa toteutettua unelmiani täällä. Onko täällä muita, jotka ovat pohtineet muuttoa pois Suomesta? Minne kannattaisi mennä?
Kommentit (122)
Kannattaa valita maa jossa on työvoimapula ja tekijöille tarve. Suomessa hankala mielenterveysepidemia valloillaan, onkohan tarpeetonta joutuväkeä jokseenkin liikaa. Itselläni kyseiset ongelmat lakkaa aina ulkomailla lomaillessa, ihmettelen mistä johtuukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että arki se on sielläkin on kyllä niin hyvä ohje ja niin totta. Jos ei ole ikinä asunut missään muualla, tai edes matkustellut pidempiä jaksoja, voi olla aika yllätys.
USA:an (ja nykyisellään myös Britteihin) ei voi niin vain päättää muuttavansa. Et saa edes pidempää turistiviisumia hakematta sitä erikseen. Vaihtoehtoina on siis työpaikan löytäminen - voi olla myös siellä toimiva suomalainen firma, kouluun meno tai jenkkipuoliso. Jonkun täytyy haluta sinut sinne, ei ole lappua minkä voit vaan laittaa postiin maanantaina.
Verotus vaihtelee osavaltioittain, esim. Floridassa ja muistaakseni Nevadassa tulovero on pyöreä 0%.
Etelä-Euroopan maissa kiehtoo se ilmasto, mutta asioiden hoito, lupauksien pitäminen yms. on aivan katastrofaalista.Kuka hullu haluaisi asua Floridassa tai Nevadassa?
Sellainen joka on nuo nimet kuullut mutta ei tieda osavaltioista yhtaan mitaan.
Muuton jalkeen tulisi katkera katuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että arki se on sielläkin on kyllä niin hyvä ohje ja niin totta. Jos ei ole ikinä asunut missään muualla, tai edes matkustellut pidempiä jaksoja, voi olla aika yllätys.
USA:an (ja nykyisellään myös Britteihin) ei voi niin vain päättää muuttavansa. Et saa edes pidempää turistiviisumia hakematta sitä erikseen. Vaihtoehtoina on siis työpaikan löytäminen - voi olla myös siellä toimiva suomalainen firma, kouluun meno tai jenkkipuoliso. Jonkun täytyy haluta sinut sinne, ei ole lappua minkä voit vaan laittaa postiin maanantaina.
Verotus vaihtelee osavaltioittain, esim. Floridassa ja muistaakseni Nevadassa tulovero on pyöreä 0%.
Etelä-Euroopan maissa kiehtoo se ilmasto, mutta asioiden hoito, lupauksien pitäminen yms. on aivan katastrofaalista.Kyllä kai siellä Floridassa ja Nevadassa maksetaan valtionveroa. Osavaltionveroa ei peritä jokaisessa osavaltiossa, ei meilläkään.
Your Income Taxes Breakdown Florida
Tax TypeMarginal Tax RateEffective Tax Rate2021 Taxes*
Federal 22.00%10.15% $6,007
FICA 7.65%7.65% $4,527
State 0.00%0.00% $0
Local 0.00%0.00% $0
Total Income Taxes 17.80% $10,534
Income After Taxes $48,645
Retirement Contributions$0
Take-Home Pay$48,645
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa valita maa jossa on työvoimapula ja tekijöille tarve. Suomessa hankala mielenterveysepidemia valloillaan, onkohan tarpeetonta joutuväkeä jokseenkin liikaa. Itselläni kyseiset ongelmat lakkaa aina ulkomailla lomaillessa, ihmettelen mistä johtuukaan?
Amerikassa tarvitaan työntekijöitä. Nyt on työvoimapula esim. ravintola-alalla, hoitoalalla, rahoitusalalla, tietotekniikan turvajärjestelmien ylläpitäjiä...
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut olla paljoa ulkomailla? Onhan siellä oman aikansa kivaa, mutta itse olen aina halunnut palata kuitenkin. Jos osaat hyvin saksaa niin Saksa tai Sveitsi hyviä vaihtoehtoja. Jenkkeihin ja Britteihin (nykyään) vaikeampi päästä, samoin Ausseihin. Ehkä Ruotsi tai Norja? Etelä-Euroopassa ei palkat päätä huimaa.
Ausseilla on hullut edustajat, samoin Briteillä. Etelä-Euroopassa Kiina-meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut olla paljoa ulkomailla? Onhan siellä oman aikansa kivaa, mutta itse olen aina halunnut palata kuitenkin. Jos osaat hyvin saksaa niin Saksa tai Sveitsi hyviä vaihtoehtoja. Jenkkeihin ja Britteihin (nykyään) vaikeampi päästä, samoin Ausseihin. Ehkä Ruotsi tai Norja? Etelä-Euroopassa ei palkat päätä huimaa.
Ausseilla on hullut edustajat, samoin Briteillä. Etelä-Euroopassa Kiina-meininki.
Mikä Kiina-meininki?
Masennun suomessa. En toki ilmaston tai pimeyden vuoksi, vaan tämän elämäntavan takia. Kova suorittaminen, työnteko, oravanpyörä jne. Täällä ei ole mahdollisuuksia, paitsi kuin erittäin rikkailla
Vierailija kirjoitti:
Masennun suomessa. En toki ilmaston tai pimeyden vuoksi, vaan tämän elämäntavan takia. Kova suorittaminen, työnteko, oravanpyörä jne. Täällä ei ole mahdollisuuksia, paitsi kuin erittäin rikkailla
Missä länsimaassa ei olisi noin? Suomessa on esim.koulutusmahdollisuuksia varsin paljon.
Joo,vuoden vanha ketju, mutta ajankohtainen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko kokeilla vaikka USA? Veroja ei tarvii maksaa, mut älä sairastu, koska siellä taas terveydenhoito tosi kallista.
Äläkä hanki lapsia. Päivähoito maksaa jopa 5000$ kuussa (synnytyskin yli 10 000¤). Lapsen kouluttaminen se vasta kalliiksi tuleekin.
Kannattaa kääntää katseen Eurooppaan siellä on työvoimapulaa.
Mä olen kahdesti asunut ulkomailla. Eka kerta oli "nuoruuden seikkailuhalua", ja kuvitelmaa että Välimeren maassa työelämäkin olisi jotenkin rentoa. Vaan ei ollut it-ala Madridissa rentoa, päinvastoin, työkulttuuri oli paljon kovempi kuin Suomessa. Ei kukaan lähtenyt pois töistä klo 16 tai 17 kuten Suomessa, ja oli kova kilpailu devaajien kesken. Olin siellä lopulta vain vuoden, ja totesin että enpä paljon jaksa nauttia paremmasta ilmastosta, kun olen työpäivän jälkeen niin loppu, että en jaksa mitään.
Toinen kerta oli miehen perässä. Mies on suomalainen, mutta oli Irlannissa töissä, ollut jo pidempään. It-alan hommaa löytyi sieltä hyvin minullekin ja niinpä muutin. Tuntui, että siellä oli lähes kaikki paremmin kuin Suomessa. Selvästi lämpimämpi ilmasto, vehreä luonto, todella mukavia sosiaalisia ihmisiä joihin tällainen ujokin tutustui helposti, palkasta jäi käteen paljon enemmän kuin Suomessa, yhteiskunnan palvelut toki EU-maassa ihan kunnollisella tasolla eikä kuten jossain USAssa jossa sinut jätetään vaikka kuolemaan vaivoihisi jos ei ole vakuutuksia. Sen pari kertaa kun julkista terveydenhoitoa käytin, homma toimi paremmin kuin suomalaiset terveyskeskukset nykyään. Vaan niin tultiin takaisin lopulta Suomeen, kun toinen lapsi syntyi. Lasten kanssa Suomi vaan on aika ylivoimainen maa monellakin tapaa, pitkät äitiys- ja hoitovapaat, tuettu päivähoito yms.
Olen asunut muualla. Aika samaa se on joka puolella. Kulujen ja tulojen rakenne on eri, mutta vuosien tähtäimellä erot on pienet. Muutenhan kaikki asuis siellä parhaassa maassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kääntää katseen Eurooppaan siellä on työvoimapulaa.
Euroopassahan tässä jo ollaan.
Millä aloilla sit työvoimaa tarvitaan?
Se nk. onni pitää rakentaa itse, mikään maa ei ole täydellinen. Pohjoismaat ovat yhteiskuntina parhaimmistoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kahdesti asunut ulkomailla. Eka kerta oli "nuoruuden seikkailuhalua", ja kuvitelmaa että Välimeren maassa työelämäkin olisi jotenkin rentoa. Vaan ei ollut it-ala Madridissa rentoa, päinvastoin, työkulttuuri oli paljon kovempi kuin Suomessa. Ei kukaan lähtenyt pois töistä klo 16 tai 17 kuten Suomessa, ja oli kova kilpailu devaajien kesken. Olin siellä lopulta vain vuoden, ja totesin että enpä paljon jaksa nauttia paremmasta ilmastosta, kun olen työpäivän jälkeen niin loppu, että en jaksa mitään.
Toinen kerta oli miehen perässä. Mies on suomalainen, mutta oli Irlannissa töissä, ollut jo pidempään. It-alan hommaa löytyi sieltä hyvin minullekin ja niinpä muutin. Tuntui, että siellä oli lähes kaikki paremmin kuin Suomessa. Selvästi lämpimämpi ilmasto, vehreä luonto, todella mukavia sosiaalisia ihmisiä joihin tällainen ujokin tutustui helposti, palkasta jäi käteen paljon enemmän kuin Suomessa, yhteiskunnan palvelut toki EU-maassa ihan kunnollisella tasolla eikä kuten jossain USAssa jossa sinut jätetään vaikka kuolemaan vaivoihisi jos ei ole vakuutuksia. Sen pari kertaa kun julkista terveydenhoitoa käytin, homma toimi paremmin kuin suomalaiset terveyskeskukset nykyään. Vaan niin tultiin takaisin lopulta Suomeen, kun toinen lapsi syntyi. Lasten kanssa Suomi vaan on aika ylivoimainen maa monellakin tapaa, pitkät äitiys- ja hoitovapaat, tuettu päivähoito yms.
Eikö Irlannin (väitetty) kalleus haitannut? Asuntomarkkinat ainakin Dublinissa tosi haastavat.
Sveitsi ja Puola on hyviä maita. Voin suositella molempia. Siellä ei valkoinen mies automaattisesti ole aina rasisti.
Olen harkinnut Itävaltaan muuttoa, Saksaan en jotenkin halua, kun se on niin suuri. Ikää minulla jo 51. Mutta vielä ehtisin, menisin ajamaan bussia. Saksaa osaan perusteet.
Muuttaisin Kiinaan, jos sinne vain pääsisi helpolla. Kieli myös melko vaikea.
Hauskaa vappua!