Muutto pois Suomesta
Nyt on tullut aika jättää rakas kotimaa Suomi ja lähteä etsimään parempaa elämää muualta. Suomi on niin paljon muuttunut huonompaan suuntaan, etten voi enää jäädä tänne. Minulla ei ole varaa asua täällä, koska palkasta ei jää tarpeeksi käteen enkä saa toteutettua unelmiani täällä. Onko täällä muita, jotka ovat pohtineet muuttoa pois Suomesta? Minne kannattaisi mennä?
Kommentit (122)
Suosittelen Saksaa. Isoissa kaupungeissa pärjää mainiosti englannilla, ja englannin kielisiä työpaikkoja on paljon myös kouluttamattomille. Pikkukaupungeista on vaikea löytää mitään jos et osaa kieltä.
Elintaso on selvästi parempi täällä kuin Suomessa. Ei olla miehen kanssa edes kovin hyvätuloisia, olen opiskelija ja hän insinööri, mutta silti ravintolassa käydään viikoittain, asuntomme on tilava ja auto uudehko. Rahaa jää myös säästöön. Asutaan "maalla" mutta käydään töissä ja koulussa isommissa kaupungeissa, työ- ja opiskelukieli englanti. Saksaa ollaan opittu puhumaan sen verran että virallisest asiat pystyy hyvin hoitamaan. Aluksi oli aika hankalaa kun asuttiin pienessä kylässä eikä kumpikaan osannut saksaa. Mutta kyllä se siitä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko kokeilla vaikka USA? Veroja ei tarvii maksaa, mut älä sairastu, koska siellä taas terveydenhoito tosi kallista.
Kyllä sielläkin veroja maksetaan. Oman kokemuksen mukaan aika samalla tasolla verot on molemmissa maissa, jos on normipalkkatasoa oma palkka, esim. 50-60 000 vuodessa, eikä mitään huippupalkkaa. Huippupalkkaisella ehkä sitten helpompaa jenkeissä.
Lopputulos plusmiinusnolla näiden maiden välillä, koska siellä kaikki niin helvetin kallista, kuten että sairasvakuutus maksaa useita satasia kuussa vaikkei olisi edes hyvä jne.
Btw elämänlaatu on parempi Suomessa.
Siellä on paljon itsestä kiinni, toisin kuin soviet suomessa. Jossa ei estetään työllistyminen ja saa tyytyä 500 euron työttömyyskorvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Tuon päätöksen sinun täytyy ihmisenä tehdä ihan itse! Niin monta kuin on muuttajaa,on mietä eri paikoista. Eikä tarkoita jonkun kiva mesta olisi juuri sinulle OK!
Tämä. Eri luonteisille sopii erilaiset paikat.
Kyllä minä maksoi USAssa töissä ollessani sekä liittovaltion että osavaltion verot. Veroilmoitus oli veemäisen vaikea täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Saksaa. Isoissa kaupungeissa pärjää mainiosti englannilla, ja englannin kielisiä työpaikkoja on paljon myös kouluttamattomille. Pikkukaupungeista on vaikea löytää mitään jos et osaa kieltä.
Elintaso on selvästi parempi täällä kuin Suomessa. Ei olla miehen kanssa edes kovin hyvätuloisia, olen opiskelija ja hän insinööri, mutta silti ravintolassa käydään viikoittain, asuntomme on tilava ja auto uudehko. Rahaa jää myös säästöön. Asutaan "maalla" mutta käydään töissä ja koulussa isommissa kaupungeissa, työ- ja opiskelukieli englanti. Saksaa ollaan opittu puhumaan sen verran että virallisest asiat pystyy hyvin hoitamaan. Aluksi oli aika hankalaa kun asuttiin pienessä kylässä eikä kumpikaan osannut saksaa. Mutta kyllä se siitä :)
Mihin sairauskassaan kuulutte? Paljonko ovat kuukausimaksut?
Vierailija kirjoitti:
Moikka, venäjällä on tilaa ja onnea.
Pitää tähän sivusta vastata, että minusta on ihmeellistä jos tämä menee aina siihen, että on vaan kaksi maata eli Suomi ja Venäjä, vaikka maailma on niin suuri etteivät kaikki edes välttämättä osaa nimetä jokaista maata. Pitää olla huono itsetunto jos jotenkin ottaa siitä niin paljon itseensä jos joku näkee Suomessakin olevan epäkohtia tai muuten kokee haluavansa lähteä muualle. Samoin se ikuinen pessimistisyys ja hokrminen, että muuallakin on ongelmia eli luovutetaan jo alussa ettei vaan voisi edes kokeillaan elämää muualla. Eli pitäisi jättää kaikki kokematta, kun ongelmia tulee tietenkin vastaan. En ymmärrä sitäkään. Suomalaisille on liikaa jos omaa maata joku kritisoi. Täälläkin on kyllä epäkohtia. Itse en ole lähtemässä mihinkään, mutta olen esim kokenut ihmisten huonot puolet jo nuoresta asti ja on kiusattu paljon ja nyt olen itsekin köyhä. Ei tämä maa ainakaan minulle ole tarjonnut mitään sellaista mistä voisin oikeasti iloita suuresti. Tietysti näin olisi voinut käydä missä maassa vaan. Silti jotakin voi jo auttaa se, että saa yrittää ja kokeilla elämää muualla.
Tuo, että arki se on sielläkin on kyllä niin hyvä ohje ja niin totta. Jos ei ole ikinä asunut missään muualla, tai edes matkustellut pidempiä jaksoja, voi olla aika yllätys.
USA:an (ja nykyisellään myös Britteihin) ei voi niin vain päättää muuttavansa. Et saa edes pidempää turistiviisumia hakematta sitä erikseen. Vaihtoehtoina on siis työpaikan löytäminen - voi olla myös siellä toimiva suomalainen firma, kouluun meno tai jenkkipuoliso. Jonkun täytyy haluta sinut sinne, ei ole lappua minkä voit vaan laittaa postiin maanantaina.
Verotus vaihtelee osavaltioittain, esim. Floridassa ja muistaakseni Nevadassa tulovero on pyöreä 0%.
Etelä-Euroopan maissa kiehtoo se ilmasto, mutta asioiden hoito, lupauksien pitäminen yms. on aivan katastrofaalista.
Naisilla ainakin ulkomaille muutto tarkottaa 99% aina että miehen perässä tai miehen luo.
Eli hommaa joku maksaja ja muuta sen luo , helpointa silleen.
Sama se missä asuu sitte siinä tilanteessa ku voi makoilla sohvalla päivät.
Mitä teet työksesi ja millainen on koulutuksesi? Vaikuttaa aika paljon, jos syyt muuttoon ovat taloudelliset.
Jos esim. olet rahoitusalalla, suosittelen Lontoota, Sveitsiä tai Yhdysvaltoja (NYC tai New Haven, Connecticut)
Jos taas olet elämäm koululainen, ei todellakaan kannata lähteä mihinkään.
Juu, eipä tule räntä- eikä lumisadetta ikävä puhumattakaan jäisistä keleistä. Ja kaiken kruunaavasta pimeydestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että arki se on sielläkin on kyllä niin hyvä ohje ja niin totta. Jos ei ole ikinä asunut missään muualla, tai edes matkustellut pidempiä jaksoja, voi olla aika yllätys.
USA:an (ja nykyisellään myös Britteihin) ei voi niin vain päättää muuttavansa. Et saa edes pidempää turistiviisumia hakematta sitä erikseen. Vaihtoehtoina on siis työpaikan löytäminen - voi olla myös siellä toimiva suomalainen firma, kouluun meno tai jenkkipuoliso. Jonkun täytyy haluta sinut sinne, ei ole lappua minkä voit vaan laittaa postiin maanantaina.
Verotus vaihtelee osavaltioittain, esim. Floridassa ja muistaakseni Nevadassa tulovero on pyöreä 0%.
Etelä-Euroopan maissa kiehtoo se ilmasto, mutta asioiden hoito, lupauksien pitäminen yms. on aivan katastrofaalista.
Niin siis USAan tai Britteihin ei voi mennä töihin ilman työlupaa. Varsinkin ensinmainittuun et pääse eläessäsi edes turistina jos jäät kiinni laittomasta työnteosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut jo 25 vuotta ulkomailla, Saksassa, Ranskassa ja nyt Belgiassa. Suosittelen kyllä lähtemään, jos ulkomailla asuminen houkuttaa. Aina pääsee takaisin jos haluaa.
Mm. P-Koreasta ja varmaankin kohta Venäjältä ei pääse takaisin.
Ihme että tämä ketju on saanut olla täällä näin pitkään. Yleensä kaikki Suomesta muuttamista puolustavat viestit ja ketjut poistuvat nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu haluaisi asua Floridassa tai Nevadassa?
Muutan johonkin lämpimään, kunhan on työ ja näin pois päin. Haluaisin tehdä vapaaehtoistyötä eläinten kanssa. Olla luonnossa. Suomessa olen jotain 4 kk neljän seinän sisällä, kun on kylmä, pimeää ja pelkkää lunta kaikkialla, jopa kropasta lähtee voimat eli ei edes pysty tekemään mitään. Täällä ei ole mitään. Haluan uimarantoja, lintujen laulua, luontoa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko kokeilla vaikka USA? Veroja ei tarvii maksaa, mut älä sairastu, koska siellä taas terveydenhoito tosi kallista.
USAaan ei paase "kokeilemaan". Tyoluvan saamisen edellytys on etta on tyotarjous amerikkalaiselta firmalta joka ei ole koko maasta loytanyt yhta hyvaa tyontekijaa kuin sina.
Terveydenhoito on kallista jos ei osaa etsia hyvaa vakuutusta. USAssa pitaa olla omatoiminen, mitaan ei tule mistaan hopeatarjottimella mutta yritteliaisyys aina palkitaan.
Mä asuisin jopa mieluummin Venäjällä, jos olisi hyvä työ. Mua vainotaan Suomessa.
Minäkin olen ajatellut muuttoa pois Suomesta, mutta lähinnä ilmaston takia. Olisi ihanaa jos olisi omavarainen puutarha! Lastenkin kanssa olisi helpompaa kun ei tarviis pukea talvivaatteita. Miten olisi Saksa tai Espanja?
Vierailija kirjoitti:
Ilmaston puolesta etelä-Espanja. Myös Kreetalla voisi olla kiva ilmasto. Sitten tietty Euroopan ulkopuolella ihan mikä vaan lämmin maa.
Itse vihaan asua Suomessa.
Joo jos ei erityisesti pidä siitä, että 8kk on harmaata tai pimeää, ja pääosin vettä vihmoo päivittäin paitsi pari kuukautta lumena, niin etelään vaan.
Noista etelän maista espanja on ehkä vakain. Kreikka ja Italia on vähän sellasia valtioita, ettei se maan, tai asunnon omistaminen ole ehkä ihan niin varmaa...
Perinteisesti suomalaiset ostaa asuntoja aurinkorannikolta, mutta esim Alicanten alueella ja Torreviejassa paljon suomalaisia ja paljon rakennetaan. Siellä myös talvet lämpösiä ja aurinkoisia aivan kuten aurinkorannikolla.
Jos menee etätöihin, niin verot maksaa edelleen suomeen, eli jos haluaa siirtää tukensa ja panoksensa kokonaan toiseen maahan, niin sitten myös työt sieltä ja verot sinne. Usein näissä maissa palkkataso on alempi kun suomessa samoista hommista.
Valitettavasti kaikkialla on nyt kallista esim. ruoka ja polttoaine. Toki voi muuttaa vaikka lämmön perässä, mutta ei se elämä muuallakaan ole yhtä unelmaa.