Muutto pois Suomesta
Nyt on tullut aika jättää rakas kotimaa Suomi ja lähteä etsimään parempaa elämää muualta. Suomi on niin paljon muuttunut huonompaan suuntaan, etten voi enää jäädä tänne. Minulla ei ole varaa asua täällä, koska palkasta ei jää tarpeeksi käteen enkä saa toteutettua unelmiani täällä. Onko täällä muita, jotka ovat pohtineet muuttoa pois Suomesta? Minne kannattaisi mennä?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Millainen paikka Norja on asua? Kallista toki sielläkin, mutta palkka ja elintaso on paljon parempi?
Pari vuotta kun tekee töitä Norjassa saa hyvän eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutan juuri takaisin Suomeen! Kannattaa muistaa, että samat ongelmat voi olla edessä muuallakin.
Voi olla mutta jos hakee elämänlaatua ei Suomi ole ensimmäinen valinta.
Monessako maassa olet asunut?
Espanjassa ja Ruotsissa. Funtsaan Espanjaan palaamista.
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut olla paljoa ulkomailla? Onhan siellä oman aikansa kivaa, mutta itse olen aina halunnut palata kuitenkin. Jos osaat hyvin saksaa niin Saksa tai Sveitsi hyviä vaihtoehtoja. Jenkkeihin ja Britteihin (nykyään) vaikeampi päästä, samoin Ausseihin. Ehkä Ruotsi tai Norja? Etelä-Euroopassa ei palkat päätä huimaa.
Ei kyllä suomessakaan.
ei tuu ikävä kirjoitti:
ap on venäjän politrukki joka ei ole tavoitettaan täyttänyt. hällä on kuuba ja p-korea ainoita pako paikkoja tosin nekin voivat luovuttaa venäjän vihollisen sieltä muutaman etapin jälkeen siperian raikkaaseen ilmastoon
Suomalaiset työlliset pitää kynsinhampain suomalaiset työttömät suomessa koska työttömyysteollisuus tarvitsee pelinappulat ja koska kansahuvi.
Vierailija kirjoitti:
Moikka, venäjällä on tilaa ja onnea.
Mahdollisimman kauas Venäjästä olisi kyllä tarkoitus
Vierailija kirjoitti:
Italia. Osaa vetää oikeista naruista EU:ssa.
Siellä on pystytty jo laskemaan pölttoaineenkin hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluan muuttaa Viroon, asunto on jo siellä valmiina.
Yksi vaihtoehto sekin. Eniten olen ajatellut Espanjaa tai Italiaa. Tosin molemmissa maissa on kesällä vähän liiankin kuuma, muutoin todella hyvä.
Roomasta kyllä tykkään kaupunkina, voisi olla asuinpaikkanakin varmaan ihan jees.
Viro ei ole kyllä millään tavalla hyvä vaihtoehto. Inflaatio laukkaa siellä tosi kovana ja VIron mittapuussa hyvälläkään palkalla ei saa lähellekään samanlaista elintasoa kuin Suomessa. Ja sitten on ollut noita juttuja siitä asuntojen omistuksen villistä lännestä.
Aiemmin mainitut Saksa ja Sveitsi olisivat ehkä itsellä ykköskohteet. Alankomaissa pärjäisi tosin hyvin englannilla.
Vierailija kirjoitti:
Moikka, venäjällä on tilaa ja onnea.
Vakautta ja jämäkkää johtamista!
Ilman pesämunaa ei kannata muutosta haaveilla tai se on ainakin vaikeaa. Muuten joutuu helposti pakkoavioliittoon tai patjaksi paikalliselle.
Vierailija kirjoitti:
Viro ei ole kyllä millään tavalla hyvä vaihtoehto. Inflaatio laukkaa siellä tosi kovana ja VIron mittapuussa hyvälläkään palkalla ei saa lähellekään samanlaista elintasoa kuin Suomessa. Ja sitten on ollut noita juttuja siitä asuntojen omistuksen villistä lännestä.
Aiemmin mainitut Saksa ja Sveitsi olisivat ehkä itsellä ykköskohteet. Alankomaissa pärjäisi tosin hyvin englannilla.
Viro on euroopan turku.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut jo 25 vuotta ulkomailla, Saksassa, Ranskassa ja nyt Belgiassa. Suosittelen kyllä lähtemään, jos ulkomailla asuminen houkuttaa. Aina pääsee takaisin jos haluaa.
Mistä tykkäät Belgiassa?
Vierailija kirjoitti:
Ilmaston puolesta etelä-Espanja. Myös Kreetalla voisi olla kiva ilmasto. Sitten tietty Euroopan ulkopuolella ihan mikä vaan lämmin maa.
Itse vihaan asua Suomessa.
Lämmin maa, yök.
En voisi asua maassa jossa ei ole selviä vuodenaikoja, ovat todella tylsiä pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko kokeilla vaikka USA? Veroja ei tarvii maksaa, mut älä sairastu, koska siellä taas terveydenhoito tosi kallista.
Kyllä sielläkin veroja maksetaan. Oman kokemuksen mukaan aika samalla tasolla verot on molemmissa maissa, jos on normipalkkatasoa oma palkka, esim. 50-60 000 vuodessa, eikä mitään huippupalkkaa. Huippupalkkaisella ehkä sitten helpompaa jenkeissä.
Lopputulos plusmiinusnolla näiden maiden välillä, koska siellä kaikki niin helvetin kallista, kuten että sairasvakuutus maksaa useita satasia kuussa vaikkei olisi edes hyvä jne.
Btw elämänlaatu on parempi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Roomasta kyllä tykkään kaupunkina, voisi olla asuinpaikkanakin varmaan ihan jees.
Roomassa on paljon ongelmia. Esimerkiksi jätehuolto ja katujen ylläpito on täysin toimimaton. Joku pienempi kaupiunki Rooman lähistöllä varmasti parempi kuin Rooma itse. Sama juttu esimerkiksi Milanossa, kannattaa suunnata lähikaupunkeihin mieluummin.
Tuon päätöksen sinun täytyy ihmisenä tehdä ihan itse! Niin monta kuin on muuttajaa,on mietä eri paikoista. Eikä tarkoita jonkun kiva mesta olisi juuri sinulle OK!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse muutan juuri takaisin Suomeen! Kannattaa muistaa, että samat ongelmat voi olla edessä muuallakin.
Voi olla mutta jos hakee elämänlaatua ei Suomi ole ensimmäinen valinta.
Monessako maassa olet asunut?
Espanjassa ja Ruotsissa. Funtsaan Espanjaan palaamista.
Ei kyllä minnekkään p a k o l a i s invaasion keskelle.
Suosittelen ensin kokeilemaan ulkomailla asumista muutaman kuukauden ajan. Arki tulee vastaan ulkomaillakin ja sen sujuvuus vaihtelee melkoisesti. Meillä Suomessa on totuttu siihen että asiat hoituu naps vaan, esim. Espanjassa taasen kaikki on mañana mañana. Kokeile ja tee päätös asuinpaikasta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Roomassa on paljon ongelmia. Esimerkiksi jätehuolto ja katujen ylläpito on täysin toimimaton. Joku pienempi kaupiunki Rooman lähistöllä varmasti parempi kuin Rooma itse. Sama juttu esimerkiksi Milanossa, kannattaa suunnata lähikaupunkeihin mieluummin.
Lisäksi liikenneruuhkat, toimimaton julkinen liikenne, turistimassat, likaisuus. Asuin Roomassa kolme vuotta ja antaisin arvosanaksi 5/10.
Minä olen asunut jo 25 vuotta ulkomailla, Saksassa, Ranskassa ja nyt Belgiassa. Suosittelen kyllä lähtemään, jos ulkomailla asuminen houkuttaa. Aina pääsee takaisin jos haluaa.