Maanantaina lähetetty 1. luokan kirje on perillä... koska?
Jos lähetän maanantaina 1. luokan/priority kirjeen ennen kuin se keltainen laatikko tyhjennetään (meillä päin tyhjennys ma-pe klo 15), koskahan se nykyään sitten on vastaanottajalla perillä? Vielä pari kk sitten tuli tällainen kirje seuraavana päivänä jo kotiin pl. tiistai kun posti ei kulkenut laisinkaan, mutta nyt on mennyt jo viisi päivää, eikä postipoika ole käynyt vielä kertaakaan laatikolla.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Mm. verkkokaupat tarjoavat edelleen toimitustapana priority, economy ja 1. luokan kirje.
Yrityksille taitaa olla eri kirjelähetysluokat kuin yksityishenkilöille.
Torstaina tai seuraavan viikon maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki postin palvelusta: kirje joka postitettiin 13.4. saapui perille 27.4. eli ei kovin nopeaa toimintaa. Kyseessä oli kokouskutsu 28.4. pidettävään kokoukseen ja eipä siinä enää ehtinyt jo sovittuja aikatauluja muuttamaan. Vältä postia.
Tässä välissä on ollut 7 työpäivää, joten ei se nyt niin pitkä toimitusaika ollut.
1 päivä menee jakelukeskukseen kuljettaessa, 2. jakelukeskuksessa, 3. kulkeutuu vastaanottajan lähimpään jakelukeskukseen, 4. jakelukeskuksessa, 5. menee taas kuljetuksessa lähimpään postitoimistoon, 6. jakavat jaettavaksi seuraavaan jakelupäivään, 7. vastaanottajalla.
Esimerkki Espoosta; 7.4. postilaatikkoon viety kortti on leimattu 14.4 perillä 22.4.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa enää kuin yhden luokan kirjeitä, ilman plus-merkkiä luvataan toimittaa neljässä työpäivässä.
Siitäkin pitää vähentää pois se tiistai, kun kirjeitä ei jaella. Näin sanoi R-kioskin täti minulle.
Seuratkaapa joskus lähetystunnuksen avulla paketin kulkua, niinn saatatte yllättyä miten paljon ja kuinka kauan seikkailee ennen kuin paketti tulee haettavaksi/jaettavaksi!
postin työntekijät kärsivät, jokainen suomalainen postin asiakas/käyttäjä häviää, se pieni johdossa pyörivä ryhmä voittaa, uskomatonta että joka asiassa tämä sama kehitys, miten tällainen voi jatkua, hoitajienkin palkkasäästöt sijoitettu johtajan palkankorotukseen jne jne...
Kirje lähetetty noin 50 kilometrin päästä. Perillä oli vasta reilun kolmen viikon kuluttua.
Olen lähettänyt tänä vuonna 3 onnittelukorttia toiselle puolta Suomea ja kaikki ovat olleet perillä noin 5 työpäivässä. Lähetän kortit aina viikkoa aikaisemmin, kuin olisi syytä olla perillä.
Havahduin just äsken siihen, että äitienpäivä on jo ensi viikon sunnuntaina 8.5. Kirjoitin kortin ja aion viedä tänään postilaatikkoon ennen kuin se tyhjennetään! Saa nähdä ehtiikö viikossa perille. Toivon niin!
Jos kirje sisältää rahaa tai mitä tahansa rahanarvoista (älkää lähettäkö sellaista), se saapuu perille jo postin lajittelukeskuksessa.
Ei mene perille, lupaan sen!
Mulle jaetaan naapuritalon asukkaan maksuhuomautuksia, rappu ja asunnon numero sama. En toimi postinjakajana ilmaiseksi. Ei ole mun syy, jos jonkun tuntemattoman tyypin laskut menevät ulosottoon!
Ja ennenkuin joku rupeaa rutisemaan kirjesalaisuudesta: En avaa kirjeitä, lihavoitu teksti näkyy kuoren läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kirje lähetetty noin 50 kilometrin päästä. Perillä oli vasta reilun kolmen viikon kuluttua.
Kaikki menee aina ensin lähimpään lajittelukeskukseen, esim. Itä-Suomessa se on Kuopiossa, josta se matkaa vasta vastaanottajan paikkakunnalle. Jos minä lähetän vaikka Mikkelissä postikortin naapurille, niin ensin se postikortti menee Kuopion lajittelukeskukseen ja sieltä se lähetetään Mikkelin postin logistiikkakeskukseen ja vasta he jakavat sen jakelijalle, joka tuo postikortin naapurilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki menee aina ensin lähimpään lajittelukeskukseen, esim. Itä-Suomessa se on Kuopiossa, josta se matkaa vasta vastaanottajan paikkakunnalle. Jos minä lähetän vaikka Mikkelissä postikortin naapurille, niin ensin se postikortti menee Kuopion lajittelukeskukseen ja sieltä se lähetetään Mikkelin postin logistiikkakeskukseen ja vasta he jakavat sen jakelijalle, joka tuo postikortin naapurilleni.
Jännä juttu, että 80-luvulla kun lähetit kirjeen tänään niin se oli huomenna perillä (vaikka sadan kilometrin päähän).
Mutta silloin ne lajittelukeskukset toimivat ilmeisesti eri periaatteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö perustella, että melkein kuukauden toimistusaika kirjeelle on jotenkin kohtuullinen?
Tavalinen posimerkki ja postipiste ostat plus merkin.Saat kuitin jossa koodit voit serata miloin kirje perillä netistä. Lupaavat 2 pävää. Tavalinen 1lk merkki kirje voi kestä viikon kaksi itä-Helsinistä-etelä Helsinkiin!Kuulemma Joenusta kirje/ Korti Helsinkiin ketää 2 viikoa.
Ei ole olemassa myöskään kakkosluokan postia enää, kuten ei ykkösluokankaan. Se oli melkoisen lyhyt kokeilu, max viisi vuotta ja se päättyi jo muutama vuosi sitten.