Onko mahdollista saada sairaslomaa runsaisiin kuukautisiin?
Minulla aina ollut säännöllinen ja määrältään siedettävät kuukautiset. Alkuvuodesta kierto tuntui olevan sekaisin ja kun kuukautiset sitten lopulta alkoi vuodon määrä oli hurja. Tunnissa meni läpi. Sitä runsasta vuotoa kesti 11 pv + alkuun ja loppuun vähemmän/normaalimman vuodon päivät. Olin jo lääkäriä varaamassa mutta eihän mitään lääkäriaikaa saanut pääsiäisen pyhien takia. Ja kun vuoto lopulta loppui en nyt sitten vielä ole saanut varattua sitä aikaan. Olin töissä koko ajan, kun oli mahdollisuus olla etänä. Nyt sen suhteen tilanne muuttuu, etätyömahdollisuus poistuu, ja se ahdistaa. Jos vastaavat kuukautiset tulee uudelleen, työmatka julkisilla kestää 50 min ja jo siinä ajassa olisi mennyt läpi. Onko runsaiden kuukautisten takia mahdollista saada sairaslomaa? Tilanne ei ole nyt aktiivinen ja pitäisi varmaan mennä sinne lääkäriin. Mutta kysyn jos täällä olisi jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta ja miten asia hoidettiin?
Kommentit (22)
Niin ja suosittelen myös harkitsemaan hormoninierukkaa, joka vie vuodot pois.
Eihän tuo ole enää normaalia. Syynä voi olla vaikka sinänsä harmiton myooma tms. Lääkäriin mars.
Et voi hakea joka kuukausi saikkua menkkojen takia, meillä ei onnistuisi. Asiaan voi itse vaikuttaa nimittäin.
Noin runsaan vuodon syy tulee selvittää. Sinuna varaisin ajan lääkäriin asap, kirjoittaa ainakin ensihätään Caprilonia. Itsellä oli vastaava tilanne ja kävinkin lääkärissä. Mitään vikaa minusta ei löytynyt ja todennäköinen syy järkyttävän runsaalle vuodolle oli k-rokote. Normaalisti niukat kuukautiset muuttui 4-5kk ajaksi ihan kamaliksi, mutta nyt onneksi ovat rauhoittuneet takaisin normaaliksi. En kyllä olisi itsekään pystynyt olla töissä rankimpina vuotopäinä jos työelämässä olisin. Olisiko sinulla mahdollisuus neuvotella asiasta esimiehen kanssa, että saisit jäädä etätöihin kuukautisten ajaksi? En valitettavasti osaa enempää auttaa.
Runsaisiin kuukautisiin sain aikoinaan cyclokapron-nimistä lääkettä (en ole varma kirjoitinko lääkkeen nimen oikein)
Se auttaa eikä mitään saikkuja tarvita.
Ja sitä lääkettä syödään vain tarvittaessa, ei ole mikään jatkuva lääkitys.
Tuolla menolla hemoglobiini on kohta todella alhaalla, joten kannattaa käydä siellä lääkärillä.
Minkä ikäinen olet. Mulla on ehkä vaihdevuodet lähestymässä ja on ollut tuollaista ongelmaa. Minulla tulee nykyään kuukautiset vain joka toinen kuukausi ja sitten vuodan varmasti enemmän kuin sen kahden kuukauden edestä. Olen käynyt lääkärissä ja sain Terolut-reseptin. Sillä on pysynyt kurissa, mutta nyt pitäisi käydä uusituttamassa resepti.
Onko jollain kokemusta hormonikierukasta? Sitä ovat lääkärit suositelleet, mutta en ole vielä uskaltanut ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole! Sun pitää hoitaa tuo asia heti kuntoon. Pyydät gyneltä caprilionia, mikä vähentää vuotoa hyvin. Lisäksi pahimpina vuotopäivinä ja öinä käytä sekä tamponia että yösidettä. T. Myös todella runsaasti vuotava.
Jos verta vuotaisi mistä tahansa muualta, niin ei todellakaan tarvitsisi mennä töihin. Mutta kun on kyse vain naisten hömppävaivasta, niin töihin on mentävä vaikka vaipoissa. Ei s*tana mikä asenne voi olla samasta vaivasta kärsivällä naisella!
Myös Burana auttaa hillitsemään vuotoa, mutta jos olet ottanut rokotteet, niin voi, voi.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla menolla hemoglobiini on kohta todella alhaalla, joten kannattaa käydä siellä lääkärillä.
Sen asian voi hoitaa ruualla.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet. Mulla on ehkä vaihdevuodet lähestymässä ja on ollut tuollaista ongelmaa. Minulla tulee nykyään kuukautiset vain joka toinen kuukausi ja sitten vuodan varmasti enemmän kuin sen kahden kuukauden edestä. Olen käynyt lääkärissä ja sain Terolut-reseptin. Sillä on pysynyt kurissa, mutta nyt pitäisi käydä uusituttamassa resepti.
Onko jollain kokemusta hormonikierukasta? Sitä ovat lääkärit suositelleet, mutta en ole vielä uskaltanut ottaa.
Ikää 46v ja tuon suuntaista itsekin epäilen. Minkä ikäinen sinä olit kun sinulla alkoi tämmöiset ongelmat?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin ja suosittelen myös harkitsemaan hormoninierukkaa, joka vie vuodot pois.
Ei vie kaikilta. Minulla kierukasta ei ollut yhtään mitään iloa menkkojen kanssa. Ihan yhtä paljon vuotoa kuin ilman sitä, eli mallia niagara.
Yksistä runsaista kuukautisista ei vielä kannata mennä lääkäriin. Jos oli joku tilapäinen kiertohäiriön syy (tyyliin korona) niin jos kuukautiset myöhästyvät paljon, ne ovat sitten lopulta tullessaan yleensä tavallista runsaammat. Jos tuo toistuu, sitten kannattaa mennä lääkäriin. Lähestyvät vaihdevuodet on yksi mahdollinen syy sille, että kierto epäsäännöllistyy.
Vierailija kirjoitti:
Varastorauta loppuu, sillä ei ole mitään tekemistä hemoglobiinin kanssa.
Pyydä resepti traneksaamihaposta ja ota sitä tarvittaessa ohjeen mukaan jos vuodat mielestäsi liikaa.
Älkää kärvistelkö hirveiden vuotojen kanssa, apua on saatavilla. Aina ei tepsi ensimmäinen keino, eikä välttämättä toinenkaan, mutta jokaista pystytään varmasti auttamaan. Itse kärsin ihan järkyttävistä vuodoista enkä edes voinut kuvitella kuinka ihanaa elämä on kun siitä vaivasta pääsee.
Menee varmaan monessa paikassa luvalliseksi mutta palkattomaksi poissaoloksi.
Vierailija kirjoitti:
Menee varmaan monessa paikassa luvalliseksi mutta palkattomaksi poissaoloksi.
Se lääkärin koodi tuossa on sellainen, että työnantajan ei ole pakko maksaa ajalta palkkaa, osa maksaa silti, matalapalkka-aloilla ei yleensä makseta, joka on sinänsä epäloogista.
Ei ole! Sun pitää hoitaa tuo asia heti kuntoon. Pyydät gyneltä caprilionia, mikä vähentää vuotoa hyvin. Lisäksi pahimpina vuotopäivinä ja öinä käytä sekä tamponia että yösidettä. T. Myös todella runsaasti vuotava.