Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten hometalovalitukset saataisiin kuriin. Tässäkin taas myydä maksumiehenä. Linkki

Vierailija
28.04.2022 |

Aivan kohtuutonta myyjän kannalta nuo hometalotilanteet. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008779694.htmlKohtuullista olisi kaupan purku ja myyjältä vaan rahat takaisin, mutta ei mitään välistävetäjien maksuja. Siis oikeudenkäyntikuluja tuossakin oikeudenkäyntikuluihin meni häviäjä-myyjältä 40 000 euroa. Jos olisivat saaneet hakemansa hovioikeusluvan, niin varmaan 100 000 lisää.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*myyjä maksumiehenä

Vierailija
2/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jos joskus myyn yli satavuotiasta taloani, niin lisään kauppapapereihin selventävän kohdan, että talossa on iän huomioiden todennäköisesti monenlaisia vaurioita, vaikka niitä ei olisi kaupantekohetkellä löydetty, ja ostajan on tämä tosiasia tunnustettava ja hyväksyttävä ennen kauppojen tekemistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osatja oli ostanut talon ilman kuntotarkastusta, käynyt paikalla vain kerran ja vilkaissut paikat pintapuolisesti. Silti myyjä joutuu kärsimään koko kauppasumman ja oikeudenkäyntikulut nahoissaan. Ostajalta ei siis edellytetä yhtään mitään.

Vierailija
4/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina myydä purkukuntoisena, siinä jää aika vähän vastuuta myyjälle.

Vierailija
5/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on taas heitto vailla todellisuuspohjaa.
Mietipä miksi kaikki eivät tee näin.

Vierailija
6/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jos joskus myyn yli satavuotiasta taloani, niin lisään kauppapapereihin selventävän kohdan, että talossa on iän huomioiden todennäköisesti monenlaisia vaurioita, vaikka niitä ei olisi kaupantekohetkellä löydetty, ja ostajan on tämä tosiasia tunnustettava ja hyväksyttävä ennen kauppojen tekemistä.

Luulenpa, ettei tuokaan auta. Muuten joka paikassa neuvottaisiin tekemään juuri noin.

Olen seurannut hometaloasioita jo pitkään. Omistan itsekin vanhan talon. 80-v.

Vierailija
7/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut, että ei auta ollenkaan laittaa, että myydään purkukuntoisena.

Se tulkitaan vastuun kierroksi ja myyjä pulittaa taas paljon rahaa.

Vierailija
8/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletan, että tuolloin hinnan pitäisi olla tontin hintaa alempi.

Tontin hinta miinus purkuun menevät kustannukset siis.

Vierailija
9/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008779694.html

Linkkaan uudelleen. Tuli tuo yksi sana jostain syystä linkkiin liikaa.

Vierailija
10/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä luit näin?

Vierailija
11/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli perintötalo osoittautui homepommiksi.

Vielä ymmärrän laho-ongelmat. Siis jos talo ei kestä, mutta jotkut nyt vaan on herkkiä homeelle. Useimmille hone ei aiheuta oireita. Erikseen sädesienet, jotka ovat myrkyllisiä. Mutta mistä myyjä voi tietää. Kuntotutkijat ei vastuuta ota. (Kuntotutkimus sisältää rakenteiden avaamista)

Vierailija
12/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä luit näin?

En muista. Mutta siinä tosiaan taisi olla tuo myöhemmin lisäämäni hintaan liittyvä juttu vielä.

Selväähän on, että kaikki talot jatkossa myytäisiin purkukuntoisina, jos tuota saisi käyttää. Olen rakennusinsinööri.

Vierailija
13/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purkukuntoisesta talosta maksan tontin hinnan, josta on vähennetty purkukustannukset.

Vierailija
14/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiskaamalla kuriin!

Vierailija
15/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän ne valitukset saadaan kuriin, että kuntotutkimus (ei kuntotarkastus), jossa rakenteita avataan ja kuvataan, otetaan mökki- ja talokauppaan pakolliseksi (kuten leimavero on), mikäli kiinteistön myyntiarvo on esim. yli 50.000 euroa ja kiinteistön ikä yli 10 vuotta. Ja kuntotutkijalla pitää olla laissa säädetty ammattilupa- ja ammattivastuu. Saahan noita ehtoja säädettyä lakeihin. Jos kuntotutkimuksessa on kaikki hyvin, myyjä voi ottaa piilovirhevakuutuksen. Saahan noissa säännöissä tietysti ketkuiltua pistämällä myyntihinnan vaikka 49999, mutta joku raami pitää kehittää, sellainen josta sekä ostaja että myyjä ovat tietoisia. 

Muuten villi länsi jatkuu ja oikeussaleissa jonot. 

Vierailija
16/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs Mirkalle kuuluu näin vapun aikoihin muuta kun uhrikampanjan jatkamista näemmä

Vierailija
17/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli perintötalo osoittautui homepommiksi.
Vielä ymmärrän laho-ongelmat. Siis jos talo ei kestä, mutta jotkut nyt vaan on herkkiä homeelle. Useimmille hone ei aiheuta oireita. Erikseen sädesienet, jotka ovat myrkyllisiä. Mutta mistä myyjä voi tietää. Kuntotutkijat ei vastuuta ota. (Kuntotutkimus sisältää rakenteiden avaamista)

Olet väärässä. Home aiheuttaa oireita useammalle kun edes tiedämme koska kaikki oireilevat henkilöt eivät edes aluksi tai missään vaiheessa osaa yhdistää oireita homealtistukseen

Vierailija
18/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purkukuntoisesta talosta maksan tontin hinnan, josta on vähennetty purkukustannukset.

Sittenpä en myy sulle. :)

Mulla on onneksi sellainen paikka, että jos tästä joskus luovun, niin kyllä ostaja löytyy.

Vierailija
19/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenpä en myy sulle. :)
Mulla on onneksi sellainen paikka, että jos tästä joskus luovun, niin kyllä ostaja löytyy.

Tosin joudut etsimään aika hölmön ostajan, jos haluat myydä talosi purkukuntoisena.

Vierailija
20/21 |
28.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä luit näin?

En muista. Mutta siinä tosiaan taisi olla tuo myöhemmin lisäämäni hintaan liittyvä juttu vielä.
Selväähän on, että kaikki talot jatkossa myytäisiin purkukuntoisina, jos tuota saisi käyttää. Olen rakennusinsinööri.

No ei tietenkään myytäisi, kun kauppahintana saa vain tontin hinnan ja rapiat päälle