Miehen mielestä olen nipottaja
Kumpiko tässä nyt valittaa turhasta. Miehellä on tapana että jos ollaan puhuttu alustavasti että ollaan viikonloppu x kotona perheen kesken, joskus on jopa kutsuttu meille esim. minun ystäviä kylään niin mies saattaakin samana päivänä ilmoittaa että henkilöt x ja y ovatkin pyytäneet saunomaan ja hän menee sinne. Viimeksi uutena vuotena kävi näin, lopputulema että minä ja ystävätär oltiin alkuilta kahdestaan lapsemme kanssa täällä laittamassa ruokaa ja minä yritin epätoivoisesti nukuttaa samalla seurustelun lomassa lasta joka ei sillä kertaa millään nukahtanut. No mies tuli sitten kello 22 jälkeen kotiin ja ei mielestään ollut tehnyt mitään väärää vaikka minä jouduin viihdyttämään yksin vierasta, laittamaan ruokaa ja hoitamaan lasta. Nyt sitten ollaan taas saman asian äärellä. Oltiin jo puhuttu että vappuna ollaan perheen kesken kotona. Miehelle tulee kutsu vasta tällä viikolla kaverinsa juhliin. Miehen mielestä on täysin ok että hän menee sinne yöksi ja minä jään lapsen kanssa sitten yksin juhlimaan vappua. (Eli mitään vappua ei vietetä). Nyt kun ilmaisin että lapsiperheessä tämä ei oikein toimi ja ei ole ok että näin lyhyellä varoitusajalla muutetaan suunnitelmia niin miehen mielestä olen hankala nipottaja. Mites teillä muilla mies sooloilee tämmöisten kanssa? Jääkö hyvillä mielin kotiin jos kutsu tulee?
Kommentit (31)
Onpas melkoisia vastauksia tullut. Mitä väliä sillä on jos joku ystävä tulee syömään ja saunomaan uutena vuotena lapsiperheeseen? Ei kaikki jaksa missään baareissa notkua. Se ei liity kyllä tähän asiaan. Ja totta, voi olla yksinäisiä ihmisiä jotka haluavat mennä kaverin luokse viettämään iltaa olipa siellä lapsi tai ei. Ja totta, kaikki vanhemmat ei työnnä vauvaa hoitoon joka viikonloppu
Tämä miehen kutsu koskee vain miestä koska lapselle ei ole hoitajaa ja kyseessä on miesten saunailta. Ei kaikkien naiset mene miesten iltamiin miehen käsipuoleen roikkumaan?
Ollaan puhuttu jo miehen kanssa tästä ja olen sanonut että kyllästyttää että minun pitäisi joka ikiselle juhlapyhälle ja viikonlopulle varata monta kk ennakkoon omat menot koska jos en sitä tee niin itse olen aina yksin kotona lapsen kanssa kun mies ehtii jo sopia omia menoja. En ole sen tyyppinen ihminen että jaksan töiden päälle olla koko ajan jossain istumassa iltaa, haluaisin ihan perheen kesken viettää aikaa. Ja kyllä, mies on harvase viikonloppu menossa jossain ja monesti ollut ihan yön yli poissa, minä en.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onpas melkoisia vastauksia tullut. Mitä väliä sillä on jos joku ystävä tulee syömään ja saunomaan uutena vuotena lapsiperheeseen? Ei kaikki jaksa missään baareissa notkua. Se ei liity kyllä tähän asiaan. Ja totta, voi olla yksinäisiä ihmisiä jotka haluavat mennä kaverin luokse viettämään iltaa olipa siellä lapsi tai ei. Ja totta, kaikki vanhemmat ei työnnä vauvaa hoitoon joka viikonloppu
Tämä miehen kutsu koskee vain miestä koska lapselle ei ole hoitajaa ja kyseessä on miesten saunailta. Ei kaikkien naiset mene miesten iltamiin miehen käsipuoleen roikkumaan?
Ollaan puhuttu jo miehen kanssa tästä ja olen sanonut että kyllästyttää että minun pitäisi joka ikiselle juhlapyhälle ja viikonlopulle varata monta kk ennakkoon omat menot koska jos en sitä tee niin itse olen aina yksin kotona lapsen kanssa kun mies ehtii jo sopia omia menoja. En ole sen tyyppinen ihminen että jaksan töiden päälle olla koko ajan jossain istumassa iltaa, haluaisin ihan perheen kesken viettää aikaa. Ja kyllä, mies on harvase viikonloppu menossa jossain ja monesti ollut ihan yön yli poissa, minä en.
Ap
Sinä odotat ja odotat, että viimein saisit suhteelta sen minkä sinä haluat?
Näitä on monesti vähän vaikea arvioida ilman, että tuntee perhettä ja sen toimintaa enemmän.
Mutta kyllä tuo uudenvuoden touhu on selvästi pielessä, eli jos on jo sovittu, että tulee vieraita, niin ei siinä kohtaa lähdetä muualle ilman selvää yhteistä sopimusta.
Vapun osalta, yksittäisenä tilanteena se voisi olla täysin ok. Eli on alustavasti puhuttu, että ollaan perheen kesken, mutta sitten miehelle tulee joku kiinnostava kutsu ja hän haluaisi mennä. Tuolloin kaikki riippuu tosiaan perheen dynamiikasta. Jos suhde toimii ja mies harvemmin käy missään, niin ei ole kohtuuton pyyntö, että se vapaailta olisikin vappuna, etenkin jos olisi vähän "harvinaisempi" mahdollisuus, eli joku kaveriporukka, jota normaalisti on vaikea saada kokoon tms. Emännälle sitten oma vapaa joskus sopivana hetkenä. Tietenkin yhteisestä sopimuksesta.
Mutta toisaalta, jos kyse on siitä, että hän käy usein joka tapauksessa vapaalla, tai muuten vaan on ihan "tavallinen kutsu" ja olette selvästi jo sopineet yhteisen vapun, niin kyllä siinä sinulla on oikeus pitää tuosta kiinni ja tuohtua, jos hän ei sitä kunnioita.
Mutta kaikki riippuu perheen yleisestä dynamiikasta. Koska asioista ei selvästi pääse luonnollisella tavalla sopuun, vaan aina jatkuvasti toinen osapuoli vetää herneen nenään, niin dynamiikka ei toimi. Ja tuo uudenvuoden temppu on kieltämättä vahva merkki, että tilanne taitaa olla sinun puolellasi. Jos on jo sovittu, että tulee vieraita ja sovittu päivä on ihan kynnyksellä, niin aika merkittävä kutsu pitää tulla, että alkaisin itse edes kyselemään, että voisiko vieraiden tuloa siirtää.
Mutta tuotahan se on, kun pitää valita se käytökseltään alfauros. Eihän sitä tunteilleen tietenkään mitään voi, mutta maassa jää sinkkumiehiksi runsaasti porukkaa, jolle ei tulisi edes mieleen ex-tempore lähteä kaverille kylään, kun itselle on tulossa vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on outoa, että teitä ei kutsuta pariskuntana, vaan kutsu koskee vain miestä. Onko kaikki sen kaverit sinkkuja? Ei mulle sooisi ollenkaan, että mieheni käyttäytyisi kuin sinkku ja minä istuisin kotona. Ero tulisi ja yhteishuoltajuus, sitten voi itse olla rimpsalla, kun mies hoitaa omalla vuorollaan lasta.
Ei parisuhde mikään vankila ole, jossa ollaan yhdessä vain pariskuntana vaan niitä omiakin kavereita saa olla. Ilmeisesti kyseessä on nyt tuoreet vanhemmat ja tämä vielä hakee uomaansa?
Jos minä esim vietän iltaa omien kavereiden kanssa menen heille ja mies jää lapsen kanssa kotiin ja päin vastoin.Tietenkin asiat normaalisti menee myös noin, mutta nythän oli kyse siitä, että mies jatkuvasti ramppaa kavereittensa kanssa jossain, ja vaimon odotetaan olevan lapsen kanssa aina kotona.
Jatkuvasti eli kerran 5 kuukaudessa?
Eikä mistään ole ilmennyt, ettei AP voisi myös käydä tapaamassa kavereitaan, jos haluaisi. Ei tosin taida haluta, vaan haluaisi että uudet vuodet ja vaputkin nysvätään kotona vauvan kanssa tai ap:n yhden kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Joojoo. Nyt kun kaikki eivät vastanneet siten, miten sinä olisit halunnut, niin mies onkin yhtäkkiä joka viikonloppu jossain.
Mä ilmottaisin joku ilta et "niin mä lähen tämän Liisan kanssa ulos, kato vaikka leffa lapsen kanssa"
perheaikaa ja kutsut ystäväsi "minnan" kylään. ja miehesi pitäisi häntä viihdyttää
Vierailija kirjoitti:
Olis mies kierrossa, asioista sovitaan yhdessä.
Sama suomeksi. Jos ei mies tee niinkuin minä olen päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Mä ilmottaisin joku ilta et "niin mä lähen tämän Liisan kanssa ulos, kato vaikka leffa lapsen kanssa"
Ongelma taitaa olla siinä, että AP ei vauvakuplassaan HALUA lähteä kotoaan mihinkään, ja haluaisi miehensäkin mukaan siihen vauvakuplaansa. Jos uutena vuotena käy kavereitaan tapaamassa ja on kello 22 kotona, ja seuraavan kerran haluaisi viettää iltaa kodin ulkopuolella vappuna, niin ei se minusta ihan jatkuvalta kreisibailaamiselta kuulosta.
Mies ei tainnut olla niin valmis perhe-elämään kuin antoi ymmärtää. Tuo on valitettavan tavallista.
Minusta tämä on ihan selkeä homma, pienen lapsen vanhempi ei voi sopia menoja kysymättä ensin toiselta vanhemmalta. Näin toimitaan kaikissa tuntemissani perheissä. Kukaan tuntemani pienen lapsen vanhempi, isä tai äiti, ei jatkuvasti pyöri kavereiden kanssa viikonloppuja ja jokaista juhlaa. Jokaisella on omia menoja, harrastuksia ja kavereita, mutta ns. juhlimassa käydään korkeintaan pari kertaa vuodessa.
Vappu, uusivuosi ja juhannus muodostui meidän ystäväpiirissä aika nopeasti vähän rauhallisemmaksi koko perheen juhlaksi. Vappuaattona kokoonnuttiin niin kuin ennenkin, mutta meno painottui enemmän grillailuun ja munkkien syömiseen kuin skumpan ja kaljan kittaamiseen.
Omasta puolestasi voit vain kertoa, mitä sinun mielestäsi tarkoittaa sopiminen ja selkeyttää omaa viestintääsi. Lähtökohtaisesti kaikki juhlat vietetään perheenä, kun perhe on perustettu. Pitäisi olla joku hyvä syy, että siitä poiketaan. Ja se ei ole joka juhlan kohdalla, että kaverit pyysi enkä kehdannut kieltäytyä.
Jatkuvasti?! :D