Miten päästä mukaan politiikkaan?
Haluaisin päästä vaikuttamaan minulle tärkeisiin asioihin ja kiinnostaisi päästö mukaan politiikkaan mutta en tiedä miten se tapahtuu käytännössä.Voinko vaan soittaa johonkin puolueeseen vai mitä minun tulee tehsä?
Kommentit (6)
1. Valitse puolue
2. Mene puolueen sivuille ja täytä jäsenhakemuslomake
3. Odota, että hakemus on käsitelty
4. Joku ottaa sinuun yhteyttä, mene tapahtumiin mukaan ja ota selvää miten puolueessa pääsee osallistumaan, paikallistoiminnasta kannattaa aloittaa
Helpointa on, että otat yhteyttä puolueeseen, jonka koet läheisimmäksi ja liityt jäseneksi ja alat käydä puolueen tapahtumissa. Ensi eduskuntavaaleissa teet vaalityötä eli jaat mainoksia etc käyt tapahtumissa ja seuraavissa kunnallisvaaleissa lähdet ehdokkaaksi.
Liityt jonkun puolueen paikallisosaston jäseneksi. Netistä löytyy puolueiden sivuilta linkit ja ohjeet.
Et enää ehdi seuraaviin eduskuntavaaleihin ehdokkaaksi, mutta etsi itsellesi sopiva ehdokas ja osallistu tukiryhmän toimintaan ja tee vaalityötä itsellesi mieleiselle ehdokkaalle.
Lähde mukaan puolueen paikallistoimintaan, googlaa oma puolue ja sieltä täytät jäsenhakemuksen.
Voit laittaa sähköpostia myös paikallistoiminnan työntekijälle että olet jättänyt hakemuksen tai kiinnostunut jäsenyydestä, paras tapa saada yhteys on sähköposti tai tekstiviesti yleensä.
Myös sitoutumattomana voi mennä jonkin puolueen listoille äänestettäväksi. Itse tekisin niin koska yksikään puolue mitä eduskunnasta löytyy ei ole hyvä. Koitan kuitenkin äänestää vähiten huonoa.
Ensin pitää olla mielipiteitä, joita kannattaa ajaa eteenpäin ja johin saisit tukea. Valitse puolue, joka lähinnä edustaa sinun omaa ajatusmallia. Osallistu puolueesi toimintaan. Näin voit potkaista poliittisen urasi käyntiin.