Voiko Saimaan kanavan tilalle rakentaa väylän Suomen puolelle?
Kommentit (18)
Toki voi, on vaan hitusen verran pitempi matka :-) Googlemaps auki ja tsekkaamaan, millaiset vesireitit nykyisellään menee Lappeenrannasta Suomenlahteen ja miten asia hoidettaisiin, jos pitäisi sama hoitaa Suomen puolella.
Suomessa menee kattava autotie ja rautatieverkosto. Kanavaa pitkin kuljetetaan muutekin vain kesäisin ja silloinkin hyvin vähän tavaraa. Ei ole mikään ongelma kuljettaa maata pitkin. Niinhän sitä tehdään muuallakin Suomessa missä ei ole kanava sopivasti vieressä.
Hyvä, jos ei ole korvaamaton kanava. Jos v purkaa sopimuksen, joka on tehty hyvinä aikoina, Suomikin voinee repiä Ahvenanmaata koskevan demilitarisoimissopimuksen vanhentuneena ja hyödyttömänä tilanteen muututtua oleellisesti,
Olisi ollut kiva käydä joskus Viipurissa.
Kymijoen-Mäntyharjun kanavaa on suunniteltu ja esitetty rakennettavaksi useaan otteeseen. Se korvaisi täysin Saimaan kanavan.
Ei ole mitään tarvetta. Saimaan kanava on ihan turha reliikki, hyvä vaan että se suljetaan ja täytetään.
Suomen vesistöt täytyisi kanavoida siten, että Suomen läpi pääsisi vesitse. Kokemäenjoenkanavasta sisään ja Kyminkanavasta ulos tai toisinpäin.
Kanavareitistöä voisi käyttää rahtialukset, sisävesiristeilijät ja huviveneilijät. Reitistöjen lisääntyessä veneily lisääntyisi ja ulkolaisiakin varmasti kiinnostaisi risteilyt ja omatoimiveneily ihanissa järvimaisemissamme. Voisi olla vaikka sellainen risteily joka alkaisi Helsingistä, kulkisi järvireittejä maan läpi ja palaisi sitten Helsinkiin.
harmittaa tuo putlerin mielensairaus. Oltiin suunniteltu taidematkaa pietariin tälle kesälle, mutta ties milloin pääsemme sinne käymään. ehkä kymmenen vuoden kuluttua, jos silloinkaan. Mutta näin se vaan menee, ei voi mitään. Se oli putlerin valinta.
Siinä sopivaa puuhaa työttömille. Hankkeeseen voisi hakea myös EU rahoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Kymijoen-Mäntyharjun kanavaa on suunniteltu ja esitetty rakennettavaksi useaan otteeseen. Se korvaisi täysin Saimaan kanavan.
Pelkkää rahtia ajatellen tätä kanavahanketta on pidetty liian kalliina, mutta jos sen käyttäjiksi tulisi myös sisävesiristeilijöitä, niin ehkä se voisi olla realistisempi projekti.
Yksinkertaisempaa olisi vallata tuo alue Suomelle.
ei suomeen saa mitään rakentaa viher punikit löytävät heti oravan paskaa tai muurahaisia kovakuoriaisia että saavat saasteetoman kieltää. voisi ollakkin hyvin mielen kiintoinen hanke järkevästi toteutettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymijoen-Mäntyharjun kanavaa on suunniteltu ja esitetty rakennettavaksi useaan otteeseen. Se korvaisi täysin Saimaan kanavan.
Pelkkää rahtia ajatellen tätä kanavahanketta on pidetty liian kalliina, mutta jos sen käyttäjiksi tulisi myös sisävesiristeilijöitä, niin ehkä se voisi olla realistisempi projekti.
Rahaa löytyy siihen mihin sitä halutaan laittaa. Esim. Suomi laittoi eu-elpymispakettiin kuutisen miljardia ja saa takaisin pari. Tuolla menetetyllä 4 miljardilla olisi tehty kaikki maamme vähänkin järkevät kanavahankkeet.
Vierailija kirjoitti:
voi, mutta se maksaa rutosti!
Ei niin paljon ettei satoja vuosia kestävää kanavaa kannattaisi tehdä. Tämä kanava olisi pitänyt aloittaa jo kun viimeksi sopimus meni umpeen.
Kanavalle on tarvetta teollisuuden tarpeisiin ja mahtava pontentiaali matkailuun kun vaan aletaan Järvi-Suomea hyödyntämään!
Aikaan oli suunnitelma. Hintalappu yli 7 mjd ja veisi vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa menee kattava autotie ja rautatieverkosto. Kanavaa pitkin kuljetetaan muutekin vain kesäisin ja silloinkin hyvin vähän tavaraa. Ei ole mikään ongelma kuljettaa maata pitkin. Niinhän sitä tehdään muuallakin Suomessa missä ei ole kanava sopivasti vieressä.
Eihän tämä pidä paikkaansa. Useana talvena liikennettä on ollut vähintään Saimaalle asti. Huviveneet toki vain kesäisin. Ja huviveneilyssä olisi toki potentiaalia. Uusi kanava Suomen puolelle ASAP, nyt on nähty miten naapuriin voi luotttaa
Vesiliikenne ei ole tätä päivää. Nykyään on autot.
voi, mutta se maksaa rutosti!