Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako näillä asuntolainaa Helsingistä

Vierailija
26.04.2022 |

- Ansiotulot 47 tonnia vuodessa
- Säästössä/sijoituksissa 18 tonnia (ei ole ASP-tiliä)
- Opintolainaa jäljellä 31 tonnia

?

N30

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laske itse. Vähintään 15% asunnon hinnasta on oltava säästöjä/takuita, ennen kuin laina myönnetään. 

Vierailija
2/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nordealla on laskureita. Saat ehkä 180000€ lainaa tuolla. Ensiomistaja tarvii 5% asunnon hinnasta säästöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa niillä asuntolainaa mutta sillä lainalla ei kyllä oikein saa mitään asuntoa.

Vierailija
4/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankihan se asp ja täytä se. Säästä vielä vuosi tai pari ja lyhennät tuota lainaasi samalla. Sitten saat tarpeeksi suuren asuntolainan

Vierailija
5/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöntäisi sinulle lainaa ollenkaan

Vierailija
6/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin nordealla on laskureita. Saat ehkä 180000€ lainaa tuolla. Ensiomistaja tarvii 5% asunnon hinnasta säästöjä.

Niin ajattelinkin. Mietin vaan tuota opintolainaa ja miten se vaikuttaa lainanmäärään

ap

Vierailija
7/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä on noin paljon opintolainaa!?

Itsekin olen viisi vuotta yliopistossa opiskellut eikä vanhemmat auttaneet rahallisesti yhtään mutta siltikin valmistuin niin lainaa vain pari tonnia. 

Vierailija
8/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ehdon toteutuminen vaatii käytännössä asp-tiliä, jolloin saa valtion takauksen. Muuten täytyy nykyisin olla 30-35% hinnasta säästössä tai reaalivakuutta.

Vierailija
9/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen viisi vuotta yliopistossa opiskellut eikä vanhemmat auttaneet rahallisesti yhtään mutta siltikin valmistuin niin lainaa vain pari tonnia. 

Nostin maksimilainan ja pistin siitä pari sataa joka kuussa rahastoon. Lisäksi olin vaihdossa mikä ei ollut ollenkaan halpa reissu. 

ap

Vierailija
10/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallinen opintolainan nykyään

-ohis

Vierailija
11/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo opintolaina ei olisi paha, jos ne olisi laitettu edes ASP-tilille. Eikä se nytkään ole niin paha kuin jos sama velka olisi auton rahoitusta. Opintolaina on halpaa lainaa ja siinä on valtiontakaus.

Kyllä minä noilla ap:n spekseillä silti yrittäisin lainaa hakea. Siinähän se sitten selviäisi, mitä olisi mahdollista saada jo nyt ja mitä pitäisi tehdä, että voisi saada enemmän. Omaa rahaa ensiasunnon ostajalla pitää olla se 5% ihan lakisääteisesti, mutta pankki voi vetää tiukempaa linjaa ja vaatia enemmän. Joka tapauksessa asunnon vakuusarvo on vain 75% eli jos omaa rahaa on alle 25% asunnon hinnasta, tarvitaan lisävakuuksia. Lisävakuus voi olla pankista ostettava maksullinen tuote tai jos vanhemmat voivat siinä auttaa, niin hyvä. 

Jos nyt asuu vuokralla kalliisti ja lainaa ei tahdo herua, niin nyt voisi olla hyvä tilanne vaihtaa halvempaan vuokra-asuntoon siksi aikaa kun kiristää vyötä ja säästää ASP-tilille 1000€/kk.

Vierailija
12/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi saada, mutta valitettavasti ei saa. Tai siis saat ihan minimaalisen lainan. En tiedä miksi suomalaiset pankit on nykyään niin nihkeitä. Kymmenen vuotta sitten oli ihan eri meininki. Ei tarvinnut mitään säästöjä ja laina irtosi.

Vierailija
13/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankihan se asp ja täytä se. Säästä vielä vuosi tai pari ja lyhennät tuota lainaasi samalla. Sitten saat tarpeeksi suuren asuntolainan

Opintolainan kanssa ei ole syytä hätäillä. Tärkeämpää on kasvattaa omia säästöjä. Opintolainat on tyypillisesti 0,5% + 12kk euribor ja nehän on olleet nollakorolla jonkin aikaa, kun opintolainasta tuo negatiivinen euribor on vähennetty. Asuntolainan marginaalit on samaa luokkaa tai enemmän, joten ei tuo sen kalliimpaa lainaa ole kuin asuntolainakaan. Isommat säästöt auttavat lainan saannissa enemmän kuin pienempi opintolaina.

Vierailija
14/14 |
26.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään velattomuus ei ole mikään saavutus. Päinvastoin, sehän on lähes typerää etenkin opintolainan kohdalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan