Jos olisin pitänyt rahat tilillä, nyt olisi 5000 euroa enemmän --- onko sijoittamisessa useinkaan mitään järkeä?
Voitot yleensä satasia tai tonni. Kyllähän se mukavalta tuntuu. Silloin. Mutta paljon nopeammin ne rahat häviävät. Toki tappio realisoituu vain myydessä, mutta tuli vain raja vastaan, että en halunnut ottaa riskiä, että vielä suurempi rahamäärä häviäisi.
En tiedä. Tuntuu, että poistuin markkinoilta tämän opetuksen myötä toistaiseksi.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en myy koskaan siksi että pelkään kurssien laskevan vielä lisää. Jos laskee, niin osingot toivottavasti juoskee ja kurssit nousee sitten aikanaan takaisin. Minä myyn neljästä syystä. 1) Kurssi on noussut niin paljon, että pidän viisaana kotiuttaa osan tuotoista. 2) Näen paremman tuottopotentiaalin muualla. 3) Pidän pysyvää alamäkeä todennäköisenä (lähinnä yksittäiset firmat). 4) Tarvitsen rahat muuhun.
Nuo osinko-osakkeet voivat tietysti olla ihan järkeviä. Näitä varmaan kannattaa ostaa heti osakeantia ennen, jolloin kurssi on laskenut osingon verran (ei saa ilmaista lounasta markkinoilta).
AP
Kurssi laskee yleensä irtoamispäivänä ja silloin on jo myöhäistä ostaa osaketta osingot silmissä.
Tarkoitinkin, että ostaa, kun on alentunut osingon verran ja saa sitten osingon seuraavassa annissa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette perusta holdingyhtiötä v-paratiisiin?
Hölmöä maksaa Suomeen verot sijoitusvoitoista jotka ovat tulleet pääosin kansainvälisestä kaupasta ja toiminnasta. Sitähän verottaja itsekin sanoo että Suomessa tehdystä bisneksestä maksat Suomeen verot.
Ei toimi. Johtopaikkaperiaate.
Vierailija kirjoitti:
Kaipa se yleisindeksi pitkällä ajalla näyttää ylöspäin joten periaatteessa osakkeisiin sijoittamalla ei häviä jos vaan jaksaa odotella tarpeeksi kauan.
Indeksirahastoista suurin osa tappioistani tulee. Toki voit olla oikeassa, että jos odottaisi, niin tilanne ehkä korjautuisi. Ei vaan nuo puheet pörssiromahduksesta ilahduta. Eikö ole parempi ostaa silloin, kun romahdus käy?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, aloitin sijoittamisen 18-vuotiaana, olen nyt 34-vuotias, lisäilin vähitellen rahaa salkkuun. Olen yhteensä lisännyt nyt joku 25000, salkku on 47000 eli kai tässä joku järki on vaikka alamäkiäkin on mahtunut mukaan.
Entäs nyt, kun luvataan pörssiromahdusta?
AP
Eipä ihmeitä. Annan rahojen olla. Eläkettä varten näitä kerätään kun suuret ikäluokat ajavat ikäluokkani eläkkeet alas ja maan konkkaan.
Mulla oli korkeimmillaan ennen sotaa ~+3000€ (pieni salkku, olen vasta aloittanut sijoittamisen). Nyt kaikki osakkeet on tullut reilusti alas joten enää +1000€. Mutta silti plussalla
Tämän palstan sijoittajanerojen mukaan osakekaupat onnistuvat 100% varmasti ja auto kannattaa ostaa kokonaan velaksi kun kaikki rahat kannattaa laittaa sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan sijoittajanerojen mukaan osakekaupat onnistuvat 100% varmasti ja auto kannattaa ostaa kokonaan velaksi kun kaikki rahat kannattaa laittaa sijoituksiin.
Kun ostaa useampaa eri rahastoa ja sijoitushorisontti on sellaiset 25-30 vuotta niin aika isolla todennäköisyydellä jään plussalle.
Lisäksi auto usein kannattaa ostaa velaksi eikä uutta autoa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nämä velka-auto on sijoitus -tyypit ovat ihan (huono) klassikko...
AP
Miksi jotkut antavat alanuolen?
AP
Vierailija kirjoitti:
Tämä meikäläisen taktiikka ei ainakaan vaikuta kauhean toimivalta, että vähennän reippaasti kun on tyyliin 5% plussalla vielä ja ostelen sitten enemmän miinuksella lisää. Yleensä ne poukkaa nousuun aina silloin kun olen myynyt.
Ei se toimikaan. Paras taktiikka on hajauttaa ajallisesti ja alueellisesti ja olla miettimättä asiaa sen enempää.
Ei kannata sijoittaa jos ei osaa sijoittaa. Ne jotka sen osaa saa voittoa. Toki kokenutkin sijoittaja voi menettää rahaa.
Myös häviäminen on mahdollista. Jos tulee talvivaarat tai benefonit. Pörssiyhtiöitä on melko vähän mennyt konkkaan viimme aikoina.