Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syyllistettiinkö teitä muita lapsena Afrikan lasten nälänhädällä syömään lautanen tyhjäksi?

Vierailija
24.04.2022 |

Itse en koskaan ymmärtänyt, mitä se olisi heitä auttanut, söin tai en. Varsinkin silloin kun näin keittäjän tyhjentävän ruokalan "possun astian" biojäteroskikseen.

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Enkä silloin ymmärtänyt sitä, että miten se minulta syömättä jäänyt ruoka auttaa afrikan lapsia.

Tänä päivänä sama moralisointi jatkuu ilmastoasioista.

En vieläkään ymmärrä miksi minun pitäisi ajaa sähköautolla, kun muissa maissa tuutataan fossiilisia ilmakehään surutta.

Vierailija
2/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo opettajat ainakin tekivät joskus tuota, kun yrittivät pakottaa syömään jotain kauhuruokaa. Kostoksi syyllistämisestä pyysin aina paha ruoka-päivinä keittäjää laittamaan ison annoksen ja vein sen sellaisenaan sìka-astiaan. Siitäkin tuli pari kertaa jälki-istuntoa, jotka taas kostin varastelemalla tavaraa koulusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mutta lapsen piti syödä ip-kerhossa roskikseen heittämänsä karjalanpiirakan 1/4, koska "meillä on ihmisiä, joilla ei tarpeeksi ruokaa"

Vierailija
4/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä.

Enkä silloin ymmärtänyt sitä, että miten se minulta syömättä jäänyt ruoka auttaa afrikan lapsia.

Tänä päivänä sama moralisointi jatkuu ilmastoasioista.

En vieläkään ymmärrä miksi minun pitäisi ajaa sähköautolla, kun muissa maissa tuutataan fossiilisia ilmakehään surutta.

Hiljalleen Serbiassakin on siirrytty käyttämään e-potkulautoja ja fillareita. Afrikassa kaikista köyhimmillä on vain pyörä. Ystävä toimii hyväntekeväisyysjärjestössä, joten tiesi kertoa.

Vierailija
5/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mun vanhemmat eivät keksineet tuollaisia älyttömyyksiä. Kyllä mun äiti painosti mua syömään mutta ei tuolla tavoin vaan ihan vaan sanomalla, että syö nyt.

Vierailija
6/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokusen kerran Biafra mainittiin.

Vierailija
7/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Afrikan väestöräjähdys on lautaset tyhjiksi syöneiden syytä? 

Vierailija
8/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 80-luvulla koulussa ei saanut ottaa ruokaa itse, vaan keittiöhenkilökunta kauhoi sitä lautaselle jokaiselle saman määrän. Käytäntönä oli sitten pistää ei halutut ruuat siihen 2dl maitopurkkiin, kun se oli tyhjä, opettajan huomaamatta tietenkin. Ei saanut heittää pois mitään tuolloin.

Kerran kun keittäjä näki, että heitin ruokaa pois tuli järkyttyneellä ilmeellä kysymään, miksi heitän ruokaa pois.

Siihen itse järkyttyneenä, että kun en tykännyt. Se oli niin pahaa. Järkyttynyt kun en tiennyt, mitä sanoa ja jouduin sanomaan totuuden.

Vierailija
9/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä on jakutettu jo 60 uvulta. Eikä se nälänhätä koskaan lopu vaikka kaikki maat auttavat rahallisesti ja rakentamalla maita.Ruotsi lahjoitti vessoja afrikkalaisille naisille .Hauaisin saada nähdä yhden!

Kaivavat vessa viereen kuopan ja paskantavat siihen.

Ja rahat aseisiin. 

Vierailija
10/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 80-luvulla koulussa ei saanut ottaa ruokaa itse, vaan keittiöhenkilökunta kauhoi sitä lautaselle jokaiselle saman määrän. Käytäntönä oli sitten pistää ei halutut ruuat siihen 2dl maitopurkkiin, kun se oli tyhjä, opettajan huomaamatta tietenkin. Ei saanut heittää pois mitään tuolloin.

Kerran kun keittäjä näki, että heitin ruokaa pois tuli järkyttyneellä ilmeellä kysymään, miksi heitän ruokaa pois.

Siihen itse järkyttyneenä, että kun en tykännyt. Se oli niin pahaa. Järkyttynyt kun en tiennyt, mitä sanoa ja jouduin sanomaan totuuden.

Koulussa oli paras ruoka.Pilalle passattu olet. 

Vierailija
11/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olin sanavalmis lapsi ja sanoin että jättävät ens kerralla lihat ostamatta minun osaltani ja lähettävät ne rahat sinne Afrikkaan. Eivät tietenkään lähettäneen, sillä ei heitä oikeasti kiinnostanut.

Mielenkiintoisinta tässä oli kuitenkin se ristiriita, että yrittivät saada minut tekemään jotain vedoten empatiakykyyni, mutta olivat itse kuitenkin avoimesti rasistisia. Puhuivat tosi halveksien myös niistä mielikuviensa ”Afrikan nälkäisistä lapsista” muissa yhteyksissä, implikoivat että ansaitsevat kuolla. 🤔

Vierailija
12/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli myös näitä Biafran nälkiintyneiden lasten julisteita luokan seinillä. Jos joku ei halunnut jälkiruokaa (meillä aina perjantaisin ylensä paakkuinen pahvinmakuinen maitovanukas) opettaja sähisi "kyllä afrikan lapset olisi tässä tilanteessa onnesta soikeana"

Vierailija
13/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja omat vanhempani harrastavat sitä myös omille lapsenlapsilleen. Heillä on usein ollut tarjolla aika erikoisia ruokia, ja kyllä kuullaan aiheesta aina, jos joku lapsista ei saa syötyä lautasta tyhjäksi.

Vierailija
14/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittäjä meni järkyttyneenä kertomaan opettajalle joka järkyttyi myös. Seuraavaksi järkytyin minä ja vanhemmat kun jouduin jälki-istuntoon. Siitä alkoikin alamäkeni ja päädyin aikuisena kriminaalihuollon kuormittajaksi.

Vierailija
15/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisenä kuulin tuotakin mantraa toistettavan, kun olin "vähäruokainen". En ymmärtänyt yhtään, miten liittyi omaan tilanteeseeni. Ei mielikuvitus yltänyt Afrikkaan, kun ei se muutoin sisältynyt kokemuspiiriini.

Laitettiin siis aina lautanen täyteen, enkä jaksanut syödä kaikkea.

Vierailija
16/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli myös näitä Biafran nälkiintyneiden lasten julisteita luokan seinillä. Jos joku ei halunnut jälkiruokaa (meillä aina perjantaisin ylensä paakkuinen pahvinmakuinen maitovanukas) opettaja sähisi "kyllä afrikan lapset olisi tässä tilanteessa onnesta soikeana"

Olisit sanonut että lähetä se vanukkaasi Afrikkaan.

Vierailija
17/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Sanoin että tää ruoka voidaan hyvin lähettää sinne Afrikkaan. Siitä asiasta syyllistäminen loppui siihen.

Vierailija
18/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus jälki-istunnossa opettajanhuoneessa kun muut olivat lähteneet kotiin. Ei kai riittänyt luokkaan valvojaa. Olin 4-luokalla. Kuulin kuinka yksi pahimmista Afikan lapset - saarnaajista, koulun rehtori jutteli opettajani kanssa nauraen "kondomeja niille pitäisi lähettää eikä ruokaa" En vielä tiennyt mikä kondomi oli. Menin harmikseni kysymään sitä kotona äidiltä. Jotenkin muodossa "miksi afrikkalaisille pitäisi lähettää kondomeja" Sain avokämmenestä ja kotiarestia. Vasta ehkä kuukausia myöhemmin uskalsin kysyä isosiskolta mikä se kondomi oikein on.

Vierailija
19/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syyllistetty eikä syömisiäni kommentoitu. Olin aina alipainoinen ja pienisyömäinen.

Vierailija
20/56 |
24.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja muistan, että sanoin että lähettää sen ruuan sitten sinne Afrikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan