Voiko kaverille (mies) sanoa, kun lukee viestit viiveellä?
Minulla on hyvä (mies) kaveri, joka lukee joskus (yleensä) viestit viiveellä. Eli Whatsappista kyse.
Jos laitan tänään klo 16.50 viestin, hän saattaa käydä whatsappissa monta kertaa mutta lukea viestin huomenna klo 11.
Ei siinä muuten mitään, mutta on käynyt niin että kysyn jotain asiaa kuten ehditäänkö soittaa tänään/mennä lounaalle huomenna/ jtn muuta joka tarvitsisi jonkinlaista reagointia jotta voin tehdä muita aikataulusuunnitelmia…
Tai sitten ei käy vuorokauteen whatsappissa ja lukee heti kun menee sinne. Mutta viive on melkoinen. (Tekeekö joku todella niin ettei muka vilkaise puhelintaan 24h ja näe että viesti on tullut?!)
Kehtaako tästä sanoa? Asia ärsyttää todella ja saa minut tuntemaan itseni ei-toivotuksi ja mitättömäksi. En kuitenkaan liene ainoa kenelle tekee noin. Tai mistä minä tiedän. Mutta sitten aina kun ajattelen että sanon asiasta kun nähdään, en kehtaakaan: koska mikä oikeus minulla tästä on valittaa.
Mielipiteitä? Rakentavia ehdotuksia miten tästä voi sanoa - voiko?
Kommentit (30)
Minulla on kotona ollessa puhelin yleensä eteisen lipaston päällä latauksessa. Saatan katsoa sitä seuraavan kerran vasta huomenna aamupäivällä.
Jos joku alkaisi minulle "sanomaan" että pitäisi nopeammin vastata niin pyytäisin soittamaan kiireelliset asiat. Viestejä en alkaisi sen tiuhempaan kyylätä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti. Kaikessa ei oo aina kyse susta. Siis ap susta tai teistä muista "muhuhuu ei ole sitten kiinnostunut / niin hyvä ystävä*. Ihmisillä saa olla omat rajat tavotettavuuden suhteen. Jos on vielä sellainen työ, ettei puhelimeen voi vastata, niin tuskinpa sitten viesteihinkään. Saattaa vaikka käydä perheenjäsenten viestit tsekkaamassa, ettei ole mitään hätää tms. Muihin ei ehdi tai halua juuri silloin vastata.
Vituttaa, kun jengillä on niin joko surkea itsetunto tai iso ego (tai molemmat), että ei kestetä omia tunteita ja oteta niistä itse vastuuta, vaan ollaan lappaamassa se oma tunnetyö toisille. Kunnioittakaa muiden rajoja kiitos. Jos hän on hyvä ystävä, niin eikö se riitä? Pitääkö olla joka helvetin minuutti/tunti/päivä tavotettavissa?
En tiedä oletko ap joku noin 25-vuotias tai alle. Itse oon reilu kolmekymppinen ja välillä rasittaa rankasti, kun mistä lie pikaviestimestä tunkee viestiä, jotain ehdotusta ja suurinpiirtein alle tunnin päästä toinen, että "no ei sittenkään, jos oli paska idea". Ja en ede oo ehtinyt ekaa viestiä lukea. Jos ei kestä odottaa toisen reaktiota, niin soittakaa. Toinen aivan helvetin raivostuttava asia on sähköpostin käyttö pikaviestimenä. Ei jumalauta.
Huuh. Kiitos ja anteeksi. Kaikkea hyvää.
Kiitos, tämä oli hyvä avautuminen! Juuri tätä pohdin, että kannattaako edes sanoa - hämmentääkö vain. Voi hyvin olla, että käy perheensä viestit katsomassa. Ehkä vika on omassa itsetunnossani, mene ja tiedä. Sen tiedän että muut kaverit ei näin tee, ja siksi olen asiaan alkanut kiinnittää huomiota.
Ap, 39v :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kotona ollessa puhelin yleensä eteisen lipaston päällä latauksessa. Saatan katsoa sitä seuraavan kerran vasta huomenna aamupäivällä.
Jos joku alkaisi minulle "sanomaan" että pitäisi nopeammin vastata niin pyytäisin soittamaan kiireelliset asiat. Viestejä en alkaisi sen tiuhempaan kyylätä.
Sama. Itse asiassa tälläkään hetkellä en edes tiedä, missä puhelimeni on. Luultavasti olohuoneessa. Tai keittiössä, missä purin ostoskassit. Ehkä pitää nousta jossain vaiheessa katsomaan, että se on ylipäänsä täällä kotona eikä jäänyt kauppareissulla minnekään.
Äitini on just tuollainen. Hermostuu jos en heti vastaa esim työpäivän aikana viestiin ja alkaa pommittaa myös miestäni ja lapsiani. Koskaan ei ole oikeasti niin kiireellistä ollut etteikö ehtisi esim iltaan odottaa, vaikka joku yhdentekevä netflix-ongelma. Jos hänelle tulee jokin kysymys, ongelma tai ahdistus, niin kaikkien pitää välittömästi hypätä hätiin.
Mitä te ohjeistajat itse tekisitte? Ap kysyi neuvoa.
Kaverisi suhtautuu viesteisihin rennosti, joten ehkä sinunkin kannattaisi suhtautua samalla asenteella? Eli jos vastausta ei tule järjellisessä ajassa niin mietit sitten aikataulut itsellesi sopiviksi, ja jos vastaus tulee myöhässä niin sanot vain, että kerkesit jo sopia muuta. Tai sitten laitat viestiin jonkun "tarvitsen vastauksen X mennessä" -kohdan?
Vierailija kirjoitti:
No tämä juuri: onko kaikille tuollainen? Miehen tapa? Vai vain Ap:lle? Voiko tästä kysyä? Minua kiinnostaa myös, kerran oli vastaava treffikumppani joka teki tuota. Itse kysyin ja vastaus oli tyyliin ”mä oon tämmönen, joskus vastaan joskus en, riippuu hässäkästä”…
No ei varmasti ole kaikille tuollainen, jos on käynyt whatsapissa paikalla. Jonkun viestin on siis lukenut ainakin ja ehkä vastannutkin.
Vierailija kirjoitti:
Sopisin kaverini kanssa tapaamiset hyvissä ajoin, ja jos tulee kiireellistä asiaa, soittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisin puhelinta soittamiseen.
Itselläni tietoinen valinta ,ei älypuhelin.Olisin jopa saanut .Ei Kiitos. Pärjään hyvin läppärillä ja kännykällä,jossa ei kameraa.Joten ei tarvii pohtia what-sap vietit, vastatanko vai ei?Ihan on myös oma valintani en ole F.B/ insta.Elän minun elämääni livenä ja kohtaamiset voi sopia ihan soittamalla.Kuten 5 vuotta siiten lapsen lapseni poika,sanoi kavereileen ulkona: Mummo on eläkkellä ei tarvitse älypuhelin!Kaverit kun kysymysmerkki diki- kamera.Poika opetti heitä ottaa meistä kuvan ulkona.