Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opinnot ja ahdistus

Vierailija
23.04.2022 |

Ahdistaa, kun minulla on yliopiston opinnot aivan kesken ja kaikki kurssit jää kesken, kun en saa tehtäviä tehtyä. Olen täysin lamaantunut. Minulla on mielenterveysongelmia ja muitakin terveysongelmia joten en tiedä mitä elämästäni koskaan tulee. Nytkin minulla on pari kurssia, joiden tehtävät ovat kuukausia myöhässä, pari kuukautta ainakin. Eikä ne ole mitään isoja tehtäviä edes, melko pieniä, mutta niitä on kasaantunut. En ole saanut opettajillekaan laitettua viestiä, enkä tiedä mitä niihin voisi edes laittaa ja hävettää. Ainakin yhden kurssin joudun varmaan keskeyttämään tämän takia, vaikka olinkin kaikilla sen etäluennoilla, mutta ei minulla montaa kurssia ole ollutkaan niin yksikin keskeytys on aika paljon ja opintopisteitä ei montaa tule. Enpä kehtaa edes sanoa kuinka vähän niitäkin on tässä vuosien aikana tullut.

Olen ollut vain kotona nyt yli pari vuotta enkä käy missään, saan paniikkeja ja minulla on vatsaongelmia ja kaikenlaisia oireita joka päivä. Olen kuitenkin käynyt tähystyksissä, eikä niissä löytynyt mitään. Minun pitäisi kai aloittaa ssri-lääkitys, mutta sekin vain pelottaa ja minua ärsyttää, että elämäni on mennyt tähän. Tekisin mitä vain jos vain voisin olla terve.
Oli pakko jonnekin avautua niin tänne vaikka sitten :D

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita lääkitys ja hoida itsesi kuntoon.

Vierailija
2/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mee amk siel on kovempi kuri ja valmis rakenne opintoihin. Ei pysty siirtelemään aisoita ja kasaamaan ahdistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Vierailija
4/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AHDISTUSHULLU TAAS VAUHDISSA

Häh

Vierailija
5/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mt-ongelmat ensin hoitoon ja kuntoon sen verran mitä pystyt. Opinnot eivät tule etenemään yhtään ellet ota asiaksesi pistää mielenterveyspuolta ensin järjestykseen. Kotoa olisi myös hyvä poistua ainakin silloin tällöin.

Vierailija
6/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo terveysongelmasi tai ”ongelmasi” kuulostavat hypokondrialta, olet liiaksi keskittynyt itseesi ja kehoosi ja panikointiin.

Vierailija
7/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa ehkä oudolle, mutta vatsa ongelmillesi saattaa löytyä luonnollinen selitys huono-laatuisesta yliopisto ruoasta. Itsekin huomasin että yliopistolla tarjottu muona oli jopa heikkolaatuisempaa kuin armeija-aikoina ja aiheutti aina monien tuntien ilmavaivat luennoille jne.

Vasta kun opettelin laittamaan ruokaa itse tajusin ettei elämän tarvitse olla vatsa kivuissa kärsimistä.

Vierailija
8/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisit mitä vain että olisit taas terve? No sitten aloitat sen lääkityksen ja alat laittaa elämää ja asioita järjestykseen yksi kerrallaan. Ahdistuksessa vellominen ei auta eikä paranna vaan päinvastoin.

Vierailija
9/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetus-stradegiat itsekuri  ja motivaatio on kaksi suurinta syytä huonoon opiskeluun.

Motivaatiolla sulla pitää olla kiinnostusta aiheeseen. 

Itsekurilla sitä, että käytät aikasi siihen aiheeseen etkä muihin asioihin.

Ja opetus-stradegia on sitä, että lukeminen ja kuunteleminen on ajanhukkaa, koska ihmisen muisti on perseestä. Sun pitäisi olla aktiivinen opiskelija. Voit esim käyttää muistisovellus ohjelmaa (flashcards), jolla luot kysymyksiä ja vastauksia.

Vierailija
10/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ehdi millään valmistua opintoajan puitteissa jos jatkat samaa lusmuilua ja kurssien keskeyttämistä. Elätkö opintotuella? Jos elät niin joudut pian maksamaan tukikuukausia takaisin koska opintopisteitä on aivan liian vähän tältä lukuvuodelta.

Mitä olet tehnyt viimeiset pari vuotta, ollut vaan ilmeisesti kun opinnot eivät ole edenneet mihinkään. Eikö vanhempasi jo ihmettele kun et saa mitään aikaiseksi ja valmistuminen vaan lykkääntyy?

Vierailija
11/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustan lämpimästi varaamaan ajan terveydenhuoltoon. Ja ensimmäinen viesteistä opettajille on vaikein, kun pääset sen yli, kaikki on jo helpompaa. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen tässä tilanteessa. Antaisin saman neuvon menneisyyden itselleni, jos voisin. Ja minäkin valmistuin lopulta, vaikka olin viivytellyt avun hakemista todella pitkään.

Vierailija
12/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla terapia ja sen lisäksi on järjestymässä vähän muuta tukea sen ohelle. Olen kyllä yrittänyt parantaa tilannettani, mutta on se ollut vaikeaa ja oloni paheni varsinkin kun korona-aika alkoi ja tuntui, ettei mistään saa mitään kunnon apua, kun kaikki hössöttää vaan jostain koronasta. Kaikki terveysasioiden yms. hoitokin tuntuu niin vaikealta kun aina pitää asioida eri henkilöiden kanssa ja aina pitäisi selittää kaikki asiat alusta alkaen uudestaan. Mutta jooo aloitan kyllä lääkityksen, lääkäriaikaani on vaan vielä muutama viikko.

Vierailija
13/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulla terapia ja sen lisäksi on järjestymässä vähän muuta tukea sen ohelle. Olen kyllä yrittänyt parantaa tilannettani, mutta on se ollut vaikeaa ja oloni paheni varsinkin kun korona-aika alkoi ja tuntui, ettei mistään saa mitään kunnon apua, kun kaikki hössöttää vaan jostain koronasta. Kaikki terveysasioiden yms. hoitokin tuntuu niin vaikealta kun aina pitää asioida eri henkilöiden kanssa ja aina pitäisi selittää kaikki asiat alusta alkaen uudestaan. Mutta jooo aloitan kyllä lääkityksen, lääkäriaikaani on vaan vielä muutama viikko.

Muista että vika ei ole sinussa vaan systeemissä.. Esimerkiksi yliopistojen wifi verkot aiheuttavat opiskelijoissa emf-oireita. Sekä monikulttuurisuus hajoittaa yhteisöllisyyden tunteen ja humanismi opettaa ihmisiä keskittymään vain itseensä.

Vierailija
14/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskity nyt ensisijaisesti oman toimintakyvyn ja työkyvyn palauttamiseen vähintään kohtuutasolle. Pystyisitkö laittamaan opinnot tauolle vähintään yhdeksi lukukaudeksi? Onko se toimeentulon kannalta mahdollista siis. Tehtävien kammoaminen ja prokrastinaatio ei tee kuin hallaa valmiiksi heikoissa kantimissa olevalle mielenterveydellesi. 

Vierailija
15/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustan lämpimästi varaamaan ajan terveydenhuoltoon. Ja ensimmäinen viesteistä opettajille on vaikein, kun pääset sen yli, kaikki on jo helpompaa. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen tässä tilanteessa. Antaisin saman neuvon menneisyyden itselleni, jos voisin. Ja minäkin valmistuin lopulta, vaikka olin viivytellyt avun hakemista todella pitkään.

Kiitos kannustuksest, itsekin haluaisin saada opinnot loppuun, kun olen niin kauan niiden kanssa taistellut, ettei oikein enää voisi keskeyttääkään.

Vierailija
16/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskity nyt ensisijaisesti oman toimintakyvyn ja työkyvyn palauttamiseen vähintään kohtuutasolle. Pystyisitkö laittamaan opinnot tauolle vähintään yhdeksi lukukaudeksi? Onko se toimeentulon kannalta mahdollista siis. Tehtävien kammoaminen ja prokrastinaatio ei tee kuin hallaa valmiiksi heikoissa kantimissa olevalle mielenterveydellesi. 

Se on kyllä totta, mutta en tiedä.. olisi pitänyt varmaan joskus pari vuotta sitten tehdä tuo. Kävin silloin lääkärissäkin, eikä hän suositellut minulle edes sairaslomaa vaan sanoi, ettei se hyödyttäisi mitään ja syrjäytyisin vaan enemmän. Mutta toisaalta enhän minä edistynyt opinnoissa silloin yhtään.

Vierailija
17/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kannustuksest, itsekin haluaisin saada opinnot loppuun, kun olen niin kauan niiden kanssa taistellut, ettei oikein enää voisi keskeyttääkään.

Missä vaiheessa olet eli kuinka paljon vielä puuttuu pakollisia kursseja mukaanlukien sivuaineet? Oletko jo graduvaiheessa? Nimittäin mitä lähempänä maaliviivaa olet niin sitä suuremmalla motivaatiolla loppuopinnot kasaan. Sitten kun jaksat työstää niitä eteenpäin. Valmistuminen on tosi iso helpotus ja sitten on yksi valtaisa stressin aiheuttaja vähemmän. Tsemppiä!! T:aikanaan opintojen ja varsinkin gradun kanssa tuskaillut nykyinen maisteri

Vierailija
18/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kiinnostaako opiskelemasi ala sinua oikeasti? Jos ei, niin on sallittua lopettaa ja opiskella jotain muuta, mikä kiinnostaa.

Vierailija
19/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa olet eli kuinka paljon vielä puuttuu pakollisia kursseja mukaanlukien sivuaineet? Oletko jo graduvaiheessa? Nimittäin mitä lähempänä maaliviivaa olet niin sitä suuremmalla motivaatiolla loppuopinnot kasaan. Sitten kun jaksat työstää niitä eteenpäin. Valmistuminen on tosi iso helpotus ja sitten on yksi valtaisa stressin aiheuttaja vähemmän. Tsemppiä!! T:aikanaan opintojen ja varsinkin gradun kanssa tuskaillut nykyinen maisteri

Olen kandivaiheessa, puuttuu kyllä vielä kymmeniä opintopisteitä, mutta olen aloittanut kandidaatintutkielmani jo vuosi sitten😅

Vierailija
20/39 |
23.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita lääkitys ja hoida itsesi kuntoon.

Varaa aika yths:lle ja kerro ongelmistasi. Samoin opinto-ohjaajalle ja yhdessä mietitte miten eteenpän. Älä jää yksin murehtimaan sillä apua on saatavilla. Tsemppiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi