Kokemuksia vainoamisesta
Millaisia kokemuksia teillä on vainoamisesta?
Olen vihdoinkin havahtunut siihen, että entinen ystäväni ei ole päästään terve ja hänen käytöksensä mahdollisesti täyttää joissain määrin vainoamisen merkit. Hän lähettelee minulle viestejä ihan joka päivä, joskus ihan jatkuvalla syötöllä ja jos hän on kännissä, sanoo hän todella loukkaavia asioita. Minulle hän toitottaa, ettei hän käytä lainkaan alkoholia, mutta mielestäni se vain todistaa vahvemmin, että hänellä on ongelmia alkoholin kanssa, kun sitä salailee minulta. Ollaan tunnettu töiden kautta jo usea vuosi ja alkuun hän oli mukava ja osasi kuunnella ja kun itsellä ei ole koskaan paljoa ystäviä ollut, löysin hänestä hengenheimolaisen. Aloitin viime vuonna työn uudessa työpaikassa ja hän on työtön tällä hetkellä ja hänen käytöksensä on parin viimeisen vuoden aikana vain pahentunut. Syyllistää minua kaikesta mahdollisesta, ihan vanhoistakin asioista. Tuntuu olevan mustasukkainen omasta puolisostani, jonka kanssa olen ollut yhdessä jo yli vuosikymmenen, on minulle puhunut puolisostani kuin tämä olisi ihan hirveä ja kamala ihminen, vaikkei edes tunne häntä.
About kuukausi sitten sanoin tälle kaverille, että lopettaa mulle viestittelyn, koska hänen viestinsä ovat ahdistavia, syyllistäviä ja ilkeitä. Ei ole lopettanut ja vähän aikaa sitten estin koko tyypin kaikissa someissa, koska ei ottanut opikseen, vaikka toisen kerran jo hänelle sanoin, että lopeta tuo viestittely enkä halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Nyt mua pelottaa, että tämä tyyppi ilmestyy jonain päivänä oven taakse tai työpaikalleni, kun ei voi olla enää somen kautta muhun yhteydessä.
Tää meni siihen pisteeseen asti että jouduin poistamaa facebookin, messengerin, whatsappin ja muut yhteydenottotavat puhelimesta, kun ahdisti se jatkuva ilmoitusääni. Lopulta kuitenkin laitoin tyypin mutelle, mutta aina alkoi ahdistaa kun huomasi hänen laittaneen viestiä. Nyt olen estänyt hänet, koska tyyppi alkoi uhriutua eikä ottanut mun huolta ja ahdistusta tosissaan. Olen pyytänyt häntä hakemaan apua moniin ongelmiinsa, kasvotusten on usein ottanut asiat siten että ymmärtää mun näkökulman, mutta somen kautta alkaa tulla kamalia viestejä jonkun ajan päästä. Usein myös on laittanut mukavia viestejä, minkä vuoksi on ollut hankala katkaista tyyppiin välit, kun hän osaa olla mukava, mutta alkaa mietityttää, onko tuo vain joku manipulaatiotaktiikka vai eikö hän vain ole tietoinen tuosta omasta käytöksestään, että se mahdollisesti täyttää jo rikoksen kriteerit.
Mielessä on käynyt myös lähestymiskiellon hakeminen, jos ottaa muhun vielä yhteyttä, vaikka olen hänet somessa estänyt ja tehnyt selväksi, etten halua olla häneen missään yhteyksissä enää.
Hän on pitänyt minut varpaillaan ja leikkinyt tunteillani silläkin tavalla, että on itsemurhalla uhkaillut. Häneltä on mennyt välit melkeinpä kaikkiin tuntemiimme yhteisiin tuttaviin, enkä ihmettele, miksi hän on yksinäinen. Syyttelee kaikesta vain muita ja uhriutuu ja heittäytyy marttyyriksi jokaiselle, joka jaksaa vain kuunnella. Minulta on viime aikoina varsinkin menneet yöunetkin tämän ihmisen takia ja ajatuksissa on ollut hakeutua jopa terapiaan tai psykan juttusille.
Onko mitään ajatuksia, mitä tällaisen ihmisen kanssa kannattaisi tehdä? Onko teillä omakohtaisia kokemuksia vainoamisesta? Kannattaako tämän tiimoilta lähteä tekemään rikosilmoitusta, vai onko "vainoaminen" vielä lievää? Että pitääkö odottaa tyypiltä tappouhkauksia, oven taakse ilmestymistä tai työpaikalle saapumista? Olen aivan neuvoton ja koko ajan vain ahdistaa tämä tilanne. En ole puolisollekaan uskaltanut tästä kertoa.
Älä vainoa minua noin pitkällä aloituksella, luen korkeintaan 5 riviä pitkiä tekstejäsi!