Onko ok juoda joka päivä viiniä töiden jälkeen?
Tämä on nyt tullut tavaksi. Tulen kotiin, heittäydyn sohvalle ja nautin lasillisen punaviiniä, sen jälkeen toisen. Usein se jää tähän, mutta joskus otan vielä kolmannen. Tulee hyvä ja rento fiilis, ja jaksan keskittyä kotitöihin ja muiden asioiden hoitamiseen. Nämä 2-3 lasia eivät ole vaikuttaneet yöuniini, ja aamulla herään ihan virkeänä töihin. Voinko jatkaa näin, vai onko tässä jotain ongelmaa? Riippuvaiseksi en ole tullut enkä varmasti tulekaan, sillä olen ollut elämässäni pitkiä aikoja juomatta, enkä ole muutenkaan riippuvaisuuteen taipuvainen ihminen.
Kommentit (65)
Miten autolla ajo sujuu kolmen viinilasin jälkeen, jännittääkö puhallustesti?
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingin keskustassa, täällä kuljetaan kävellen ja ratikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt noin vuosia. Viikonloppuna juon usein hiukan enemmän. Just kävin terveystarkastuksessa ja mm. laajassa verenkuvassa, kaikki aivan kunnossa. Lääkäri ei uskonut kun sanoin paljonko juon :D Toki myös harrastan liikuntaa ja olen hoikka, ei siis sellaistakaan ongelmaa. Ikää 42v. Olen nainen.
Tuntuisi kyllä oudolta kekkuloida kännissä kotona joka päivä.
Ei. Koska pienikin määrä alkoholia vaikuttaa keskushermostoon ja elimistöön (ja on diureetti eli nesteitä poistava kuivattava), samoin kuin jotkut lääkevalmisteet ja wahvat yrtit (tiedät mitä tarkoitan). Saat kyllä elää sellaista elämää kuin haluat. Mutta alkoholi voi huomaamatta sekoittaa päätä tai ajatuskuvioita, kääntää asiat päälaelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Helsingin keskustassa, täällä kuljetaan kävellen ja ratikoilla.
No sitten ymmärrän, ei tuollaista asuinpaikkaa kestä selvinpäin.
Tästäkin ketjusta huomaa, että te, jotka tuomitsette, vaikutatte todella tympeiltä ja takakireiltä ihmisiltä. En välittäisi kaveerata. Myötämielisemmin suhtautuvat vaikuttavat paljon rennommilta, huumorintajuisemmilta ja - mikä en nyt minua yllätä - myös älykkäämmiltä ihmisiltä. Älykkäät ovat harvoin kovin sääntöorientoituneita. Otan siis vielä toisen lasillisen, kiitos ja kippis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon joka päivä viiniä mutta riippuvainen en ole.
😂😂😂Kävelen myös joka päivä tietyn lenkin, mutta en ole riippuvainen kävelystä. En ole siis riipuvainen viinistä, vaikka otankin sitä joka päivä. Esim. pari viikkoa sitten lomallani en ottanut minään päivänä viiniä, viikon loma.
Saat voimaa käydä lenkillä kun palkintona on lasillinen viiniä. Voi olla totta että et lomalla juonut viiniä vaan joka päivä vodkaa. No ei😂 sitten jos asiat olisi noin ja valehtelisit itsellesikin niin sinulla olisi ongelma. Vaikutat terveeltä aikuiselta ihmiseltä ja kaikin puolin tasapainoiselta👍
Jos olet tottunut juomaan pari lasillista joka ilta, sanoisin että olet potentiaalisesti alkoholiriippuvainen. Määrät voivat tuntua kohtuullisilta, mutta toisaalta sietokyky kasvaa, ja sitten ne eivät ehkä olekaan enää kohtuullisia.
Mutta turha sitä on täällä kysellä! Tee testi, esim. https://paihdelinkki.fi/fi/testit-ja-laskurit/alkoholi/alkoholiriippuvu…
Mä kiinnittäisin nyt ap:näkeehän huomiota siihen, että miksi edes kysyt asiaa toisilta ihmisiltä?
Et taida olla itsekään enää sinut asian kanssa, vaikka niin annat ymmärtää?
Kerrot myös, ettet ole taipuvainen riippuvuuksiin, mutta silti sinusta on mukavampaa nousu humalassa tehdä kotityöt. Tuo kuulostaa riippuvaisen ihmisen puheelta ja osittain taidat tietää sen itsekin, koska haet täältä "asiaan siunausta."
Toivotan ap:lle kaikkea hyvää ja rehellistä pohdintaa siitä, miksi toimii, niin kuin toimii.
Ps. Sanotaan, että kalja on naiselle parempi terveyden kannalta kuin viini, siihen ei siis kannata vedota. Määrät terveysvaikutuksiin on myös liian suuria.
Ps... Niin miehien taas ilmeisesti pitäisi nauttia viiniä saadakseen parhaimmat terveyshyödyt ;)
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin ketjusta huomaa, että te, jotka tuomitsette, vaikutatte todella tympeiltä ja takakireiltä ihmisiltä. En välittäisi kaveerata. Myötämielisemmin suhtautuvat vaikuttavat paljon rennommilta, huumorintajuisemmilta ja - mikä en nyt minua yllätä - myös älykkäämmiltä ihmisiltä. Älykkäät ovat harvoin kovin sääntöorientoituneita. Otan siis vielä toisen lasillisen, kiitos ja kippis!
No se on hyvä ei muakaan kiinnosta olla tekemisissä haisevien viinisieppojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juon joka päivä viiniä mutta riippuvainen en ole.
😂😂😂Kävelen myös joka päivä tietyn lenkin, mutta en ole riippuvainen kävelystä. En ole siis riipuvainen viinistä, vaikka otankin sitä joka päivä. Esim. pari viikkoa sitten lomallani en ottanut minään päivänä viiniä, viikon loma.
Saat voimaa käydä lenkillä kun palkintona on lasillinen viiniä. Voi olla totta että et lomalla juonut viiniä vaan joka päivä vodkaa. No ei😂 sitten jos asiat olisi noin ja valehtelisit itsellesikin niin sinulla olisi ongelma. Vaikutat terveeltä aikuiselta ihmiseltä ja kaikin puolin tasapainoiselta👍
Ei se näin ole. Käyn töissäkin ihan ilman viiniä, tapaan ihmisiä ilman viiniä, pelaan tennistä ilman viiniä jne. Ehkä kannattaisi nyt lukea uudelleen tuo kohta, jossa kerron, etten ole riippuvainen viinistä. Otan sitä vain hyvin vuoksi, ja yhtä hyvin voisin olla ottamatta - kuten olen ollutkin, viimeksi juuri lomallani.
Hohh,hohh,nyt on aika avata kalja tölkki.
Mukavaa iltaa teille muillekkin jotka nauttivat tänään jotain alkoholipitoista.
Hölkyn kölkyn 🍺
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt noin vuosia. Viikonloppuna juon usein hiukan enemmän. Just kävin terveystarkastuksessa ja mm. laajassa verenkuvassa, kaikki aivan kunnossa. Lääkäri ei uskonut kun sanoin paljonko juon :D Toki myös harrastan liikuntaa ja olen hoikka, ei siis sellaistakaan ongelmaa. Ikää 42v. Olen nainen.
Lääkärit juo itsekkin, niillä on vain tasaavat lääkkeet, joita panttaavat määräämästä niitä tarvitseville potilailleen.
Vierailija kirjoitti:
Mä kiinnittäisin nyt ap:näkeehän huomiota siihen, että miksi edes kysyt asiaa toisilta ihmisiltä?
Et taida olla itsekään enää sinut asian kanssa, vaikka niin annat ymmärtää?
Kerrot myös, ettet ole taipuvainen riippuvuuksiin, mutta silti sinusta on mukavampaa nousu humalassa tehdä kotityöt. Tuo kuulostaa riippuvaisen ihmisen puheelta ja osittain taidat tietää sen itsekin, koska haet täältä "asiaan siunausta."
Toivotan ap:lle kaikkea hyvää ja rehellistä pohdintaa siitä, miksi toimii, niin kuin toimii.Ps. Sanotaan, että kalja on naiselle parempi terveyden kannalta kuin viini, siihen ei siis kannata vedota. Määrät terveysvaikutuksiin on myös liian suuria.
Ps... Niin miehien taas ilmeisesti pitäisi nauttia viiniä saadakseen parhaimmat terveyshyödyt ;)
Kysyn asiaa, koska olen sosiaalinen ja koska tykkään reflektoida. On mukavaa kuulla näkemyksiä, jotka vastaavat omaa näkemystäni ja ajatuksia herättävää lukea hyvin argumentoituja vastanäkemyksiä - niin ja viihdyttävää lukea näiden happamien tuomiopäivän pasuunojen kommentteja, niiden, joilla on jo palkokasvi syvällä molemmissa sieraimissa.
Kyselet Vauvapalstalta että onko ok? Millaista ekspertiisiä oletat täältä löytyvän? Jos joku vaikka juo laillasi, niin tietysti hän vastaa, että on ok. Joku taas on täysraitis ja hänestä mikä vaan kuulostaa paljolta
Tee alkoholitesti netissä, kysy lääkäriltä, kun kerran mietityttää. Hyvä, että mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyöpäriski lisääntyy 10 prosenttia. Muutkin syövät jonkin verran. Tissuttelu vaikka 1 lasi joka päivä on pahaksi. Keksi muita rentoutumiskeinoja ja kotiintulorituaaleja.
Mieluummin viiniä ja lyhyempi elämä, kuin absolutistina kivulias pitkä vanhuus.
Töiden jälkeen on ihan ok syödä vaikka sieniä.