Mikä on vähäriskisin ehkäisymuoto vaihdevuosi-ikäiselle naiselle?
Kondomi ei ole vaihtoehto.
Ehkäisyn pitäisi olla mahdollisimman vähäriskinen mmahdollisesti siitä aiheutuvien sairauriskien suhteen.
Kommentit (20)
Sterilisaatio. Suositten. Itselleni tehty ja olen 49 vuotias
Sterilisaatio. Munajohtimet poikki. Munajohtimien poistaminen alentaa myös munasarjasyövän riskiä.
Mihin vaihdevuosi-ikäinen nainen enää edes tarvitsee ehkäisyä? Pidätkö raskauden riskiä kovinkin merkittävänä?
Erikoinen kysymys. Olen 44-vuotiaana jo luopunut ehkäisystä kokonaan, koska jos näillä kilometrillä vielä tulisi vahingossa raskaaksi, se olisi jo sen luokan ihme että saisi sitten tulla.
Onko myoomeja?
Silloin ei ainakaan suositella kierukoita.
Jos on kuukautiset loppuneet, niin sitten ehkäisyä ei enää tarvita.
Mutta jos ne vielä ilmaantuu silloin tällöinkin, niin varalta kannattaa ehkäistä. Kannattaa kysyä gynekologilta.
Valitettavasti jotain on käytettävä, koska 47v tulin yhä edelleen raskaaksi, mutta seurauksena oli aina keskenmeno.
Miksi kondomi ei ole vaihtoehto? Laita se ukkosi kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen kysymys. Olen 44-vuotiaana jo luopunut ehkäisystä kokonaan, koska jos näillä kilometrillä vielä tulisi vahingossa raskaaksi, se olisi jo sen luokan ihme että saisi sitten tulla.
Enpä ole uskaltanut luopua ehkäisystä, vaikka esivaihdevuosioireilua on ollut jo 10 vuotta. Kun ne munasarjat toimii edelleen (ainakin välillä, gynekäynnillä tämä todettu) ja menkat tulee kuukausittain.
-47v
Hormonikierukka. Suojaa myös vuotohäiriöiltä eikä lisää muiden sairauksien riskiä.
Selibaatti on varmin. Miehen sterilointi toinen vaihtoehto. Naisen sterilointi kolmas. Sitten erilaiset hormonivalmisteet. Yhdyntä vain kakkoseen auttaa kanssa :p
Minulle lääkäri kertoi, että sterilisaatio on epäluotettavampi kuin kierukka. Kuulemma munsjohtimet ei tosiaan mene niinkuin kuvissa vaan munasolu voi löytää kohteeseen ihan muiden kudosten läpi tms.
Vierailija kirjoitti:
Mihin vaihdevuosi-ikäinen nainen enää edes tarvitsee ehkäisyä? Pidätkö raskauden riskiä kovinkin merkittävänä?
Myös ne keskenmenot tai vammaisen lapsen abortoinnit on inhottavia. Kukaan ei voi varmasti sanoa, koska ei enää tule raskaaksi, jos kuukautiset tulee kuitenkin.
Hormooneissa on aina lisääntynyt syöpäriski.
Jopa Mirena-kierukassa:
Älä käytä, jos sinulla on kasvaimia, joiden kasvu on riippuvainen progestiinihormoneista
Selibaatti