Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rahat ei riitä

Vierailija
21.04.2022 |

Olen kahden teinin yksinhuoltaja ja pakko vaan todeta, ettei rahat riitä vaikka mitä yritän. Asuminen on liian kallista vuokralla, mutta asuntolainaakaan ei saa, kun ei ole vakituista työtä. Alkaa konstit loppua.

Tulot:
Palkka 1800e/kk
Lapsilisä toisesta lapsesta 150e/kk
Elatusmaksu 300e/kk
Yhteensä 2250e/kk

Menot:
Vuokra ja lämmitys 1200e/kk
Sähkö, vakuutus, vesi 300e/kk
Autolaina ja vakuutus 200e/kk
Liittymät 90e/kk
Lasten harrastukset 150e/kk
Lasten bussikortit 80e/kk
Kela 80e/kk
Yhteensä 21000e/kk

150e jää ruokaan, vaatteisiin, bensaan, lemmikin ruokiin, terveydenhuoltoon yms.
Alkaa käydä voimille tämä jatkuva kituuttaminen. Ikinä ei ole varaa tehdä mitään ylimääräistä tai matkustaa minnekään. Raha ei tuo Onnea, mutta kyllä se paljon auttaisi jos joskus olisi varaa ostaa jotain ylimääräistä.

Asumistukea sain jossain vaiheessa, mutta koska tulot ylittyivät yhtenä kuukautena, perivät kaiken takaisin enkä enää edes uskalla sitä hakea.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kerroit että alasi on sellainen ettei työttömyys ole vaihtoehto. Olet siis hoitoalalla jossa on huutava pula työntekijöistä. Muuta vaikka Pieksämäelle. Sieltä saa 1990-luvulla rakennettuja 200 neliön omakotitaloja 80 000 eurolla. Vuokralle on tarjolla kymmeniä omakotitaloja ja isoja perheasuntoja eikä vuokrataso ole kuin häthätää 600 euroa. Hoitoalan työpaikkoja kaupungissa on auki kymmeniä ja määrästä päätellen voisit kiristää itsellesi aika hyvän palkan. Käsittääkseni kaupungissa on kouluja joita teinit voivat käydä. Siellä sun rahat riittää paljon paremmin kuin jossain muualla. 

Ammattikoulu- tai lukiopaikkaa noin vain vaihdeta, eikä kaveripiirejä.

Kelan pitää kustantaa se, ettei teini halua muuttaa? Voi hyvää päivää tätä maata... 

Ai jos minä muutan vaikka työn perässä Helsingin keskustaan, teinilleni löytyy sieltä lukiopaikka noin vaan?

Varmasti löytyy Helsingistä teinille lukio. Jos ei keskiarvo riitä huippulukioihin, niin sitten joutuu paikallisjunalla tai bussilla matkustamaan 15-30 minuuttia.

Vierailija
82/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä eron jälkeen jäin asumaan meidän kotiin ja oltiinnilman rahaa monta vuotta. Sitten keksin tehdä kaikkea extraa ja sain puskuria kerättyä. Tai tein lähes heti, mutta laitoin kaikki rahat puskuriin.

Lainaa on nyt jäljellä 6 kk ja loppuvuonna muutan ja otan taas lisää lainaa, lyhennys tippuu monta sataa per kk.

Tässä on liikaa kalliita ratkaisuja. Auto, vuokra. Minä tiesin aina laina loppuu joskus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisko isä osallistua harrastusmaksuihin?

Osallistuu jo. Huomasitko elarit?

Vierailija
84/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko isä osallistua harrastusmaksuihin?

Osallistuu jo. Huomasitko elarit?

300e kuussa kahdelle teinille on naurettava summa.

Vierailija
85/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhuu ap?

Ei tainnut ap:n provo enää kestää noita tarjolla olevia edullisia asuntoja.

Vierailija
86/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös lämmitys kuulu yleensä vuokraan. Mitä ne lemmikit ovat. Ei tuo oikein Helsingiltä kuulosta.

Vierailija
87/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä ap, kun et osaa järjestää raha-asioitasi ja elää suu säkkiä myöten.

Vierailija
88/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienostunut provo, 6/5.

Jyväskylässä pääsee tuhannella eurolla järvenranta-okt:hen pyörämatkan päähän keskustasta.

Asuminen maksaa liikaa suhteessa tuloihinne.

T. Sama palkka ja sijainti, mutta vuokra n. 600 €/kk. Kivaan kolmioon pääsee kiinni noin 700-800 eurolla.

Vierailija
89/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt koko ajan etsiä edullisempaa asuntoa ja sellaista ei vaan tahdo löytyä. Nyt asutaan kolmiossa ja tätä pienempään ei voida muuttaa. Teen itse kolmivuorotyötä ja on mm päivisin pakko saada nukuttua joten kaksio ei tule kysymykseen tässä

490 €/kk 63 m² 3h+k, Helokantie 1 a, Keltinmäki, Jyväskylä

Tällä säästyisi 700e/kk

Keltinmäki ja pupuhuhta on alueita, jonne en suosittele kyllä muuttamaan. Kyllä edullisia asuntoja löytyy ihan "kunnollisiltakin" alueilta Jyväskylässä

Vierailija
90/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt koko ajan etsiä edullisempaa asuntoa ja sellaista ei vaan tahdo löytyä. Nyt asutaan kolmiossa ja tätä pienempään ei voida muuttaa. Teen itse kolmivuorotyötä ja on mm päivisin pakko saada nukuttua joten kaksio ei tule kysymykseen tässä

Tällä säästyisi 700e/kk

Keltinmäki ja pupuhuhta on alueita, jonne en suosittele kyllä muuttamaan. Kyllä edullisia asuntoja löytyy ihan "kunnollisiltakin" alueilta Jyväskylässä

Mitkä on Jyväskylän kunnolliset asuinalueet?

Vierailija
91/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda auto skootteriin/e-potkulautaan. Muutamalla satasella saa jo aika kivan varsinkin sähköpotkulaudoissa.

Vierailija
92/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä ensin oikeus asumistukeen uudelleen. Liikamaksun voi välttää ja saat tukeen laitettua maksuesteen itse, kun jätät asumistukeen uuden hakemuksen ja rastitat kohdan "haluan että maksu keskeytetään kunnes tuki on tarkistettu." Pidät tietysti kirjaa millaisilla bruttotuloilla tukesi on myönnetty. Huom - bruttotuloilla ja jos nousevat siitä, niin maksueste tukeen ja tarkistutat sen.

Bruttotulojen takia tukea ei välttämättä saa. Selvitä oikeus toimeentulotukeen. Järjestä laskujen maksun päivämäärät niin, että moni lasku osuu samalle kuukaudelle, jolloin voisit ainakin saada tukea. Tai sitten haet kunnasta lasten harrastuksiin tukea.

Vierailija
93/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto halvempaan. Lemmikit pois. Ilmaiset harrastukset lapsille.

Vierailija
94/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä säästyisi 700e/kk

Mitkä on Jyväskylän kunnolliset asuinalueet?

Esim keskusta, lohikoski, lutakko, kangas, mannila, ristonmaa... 

Vierailija
95/95 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä ensin oikeus asumistukeen uudelleen. Liikamaksun voi välttää ja saat tukeen laitettua maksuesteen itse, kun jätät asumistukeen uuden hakemuksen ja rastitat kohdan "haluan että maksu keskeytetään kunnes tuki on tarkistettu." Pidät tietysti kirjaa millaisilla bruttotuloilla tukesi on myönnetty. Huom - bruttotuloilla ja jos nousevat siitä, niin maksueste tukeen ja tarkistutat sen.

Bruttotulojen takia tukea ei välttämättä saa. Selvitä oikeus toimeentulotukeen. Järjestä laskujen maksun päivämäärät niin, että moni lasku osuu samalle kuukaudelle, jolloin voisit ainakin saada tukea. Tai sitten haet kunnasta lasten harrastuksiin tukea.

Ei normaali palkka oikeuta asumistukeen. Tuo ihminen tienaa yli 2000 €/kk.

Jyväskylässä saa asumistukea, jos tulot ovat tyyliin 1000 €/kk. Silloin saa asumistukea noin 20 €/kk, terveisin ex-työtön.

Ei Kela kustanna keskituloisen instagram-kotia. Aloittajan asuminen maksaa enemmän, mitä esim. ruokapalveluvastaava saa palkkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi