Mitä viisi vuotiaan tulisi osata?
Välillä tuntuu että kaikki visi vuotiaat osaavat piirtää niin hienosti ja kirjoittaa nimensä jne. Oma lapseni joka pian täyttää viisi vuotta on aivan onneton kynän käytössä! Joskus vaan ahdistaa nähdä saman ikäisten upeita piirrustuksia kun oma lapsi niin onneton tässä asiassa.
Kommentit (10)
Mä olen " pelännyt" 5-vuotis neuvolaa, kun pojan kynänkäyttö on vähän kehnonlaista.
Olen yrittänyt houkutella piirtämään tai harjoittelemaan kirjaimia, mutta ei se pahemmin kiinnosta.
Kyllä hän jollakin lailla ihmisen piirtää ja hahmottaa kyllä mihin silmät yms tulee, mutta harjoitusta kaipaisi.
Jospa se siitä vielä innostuisi, eihän sitä oikein voi pakottaakaan.
Päiväkerhon seinällä juuri katselin, kuinka joillakin oli tosi hienoja piirrustuksia itsestään, mutta lohdutuksekseni huomasin, että oli siellä jokunen vähän huonokin (saman ikäryhmän piirrustuksissa).
Kai ne lapset tässäkin asiassa kehittyy, toiset aiemmin ja toiset myöhemmin.
ihmisiä ja sitten muuten pelkkää sotkua. Kirjaimia ei halunnut edes harjotella. Yritin opettaa ja houkutella muttaei. Kunnes sitten n. 5½v. itse innostui asiasta ja nyt eskarilainen piirtää jo tosi hienoja piirustuksia. Äiti aina yllättyy kun tuo jonkun uuden työn kotiin kun on taas paljon edellistä upeampi.
että kyllä siihen puututaan ellei 5-vuotias osaa nimeään kirjoittaa.
Meidän 5v aloitti tänä syksynä päiväkodissa ja olin itse huolissani tuosta ettei osaa nimeään kirjoittaa. Tarhassa sitten sanottiin, että ei ole kiirettä eikä hätää.
Kynääkään poika ei oikein hirveän hyvin osannut käsitellä, mutta nyt kynä on jo aina oikeassa asennossa kädessä. Poikaa ei koskaan ole liiemmin piirtäminen ja kirjoittaminen kiinnostanut. Välillä aina olen yrittänyt opettaa mallista kirjoittaa nimeään, mutta kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Numeroitakaan ei osaa kirjoittaa, mutta osaa kyllä hyvin laskea, esim. montako ihmistä on huoneessa jne.
Neuvolassa poika ei sitten viitsinyt sitä ympyrää leikata loppuun asti ja ihmisiltäkin oli aluksi puuttunut pää. Terveydenhoitaja oli tästä kummissaan, mutta eipä olla kotona paljon saksiakaan käytetty.
Päiväkodissa erityislastentarhanopettaja sanoi poikaa ihan normaalisti kehittyneeksi ja sanoi taitojen karttuvan, kun vain kiinnostus alkaa kasvaa. Tuo tarhassa olo ja kavereiden esimerkki on jo vaikuttanut moneen asiaan.
On aina mukava lukea että maailmaan mahtuu joku toinenkin joka on " kantanut huolta" tai kenen sydäntä on kouraissut katsoessaan toisten lasten piirrustuksia verratessa oman lapsen töherryksiin. Päätin että alan piirtämään tyttöni kanssa usesti viikossa,(aloitin tänään) ja kehoitan lasta matkimaan ja opettelemaan piirtää erilaisia asioita. Tänään harjoitellessamme hän pyysi saada piirtää mitä itse haluaa eli pelkkiä koukeroita ja sottaamista. Kerroin hänelle mikä on piirtämisen ja Pelkän sottaamisen ero. Sanoin ettei tarvitse olla hirveän hieno mutta pääasia on että muut voivat eroittaa mitä piirtäjä on piirtänyt. Yritin kärsivällisesti kertoa hänelle että hän on hyvä ja reipas siinä ja siinä asiassa,mutta että tämä piirtäminen ja kirjoittaminen vaatii nyt vähän harjoittelua.. No jotenkinhan ensimmäinen piirrustuspäivä meni ja lisää harjoituksia on luvassa runsaasti... Katsotaan siis puolen vuoden päästä,ehkä lapsi on oppinut jotakin!!
kannattaa seurata etenkin miten tyttosi pitaa kynaa (oikea kynaota) ja osaako han halutessaan piirtaa ihmisen. Ja jos han piirtaa ihmisen, onko siina kaikki elementit kohdillaan (paa, vartalo, kadet kahdella puolella, jalat, korvat, silmat, nena, suu jne.). Aloita vaikka tyton kanssa ihan peruskuvioiden piirtamisesta, kuten risti, nelio, kolmio, suorakaide. Piirra itse ensin malli ja anna tyton sitten piirtaa mallisi mukaan. Jos kynaote on hyva ja lapsesi onnistuu piirtamaan mallinmukaan kuvioita, ei hanella ainakaan kovin pahoja visuomotorisia ongelmia pitaisi olla. Jos kuitenkin tuntuu, etta tyttosi kylla nakee ja ymmartaa kuviot, mutta ei saa niita kopioitua, kannattaa esim. neuvolassa tai tarhassa ottaa puheeksi. Myos palapelien tekeminen, legoilla rakentaminen, HAMA-helmilla tekeminen jne. kaikki kehittavat taitoja, joita piirtamiseen ja kirjoittamiseen tarvitaan. Eli jos piirtaminen nimenomaan on kovin vastenmielista, on noista edella mainituistakin suuri apu. Lapset tosiaan kehittyy eri tahtiin ja toisia kiinnostaa piirtaminen ja toisia ei, mutta kuitenkin 5-vuotiaan pitaisi osata halutessaan piirtaa kuvioita ja ihminenkin. Ennen koulunalkua tytollasi on viela huimasti aikaa kehittya, joten en olisi liian huolissani, mutta kuitenkin tarkkailisin tyton taitoja ja kehitysta.
Tama viesti ei ollut tarkoitettu miksikaan pelotteluksi, mutta talla hetkella tyoskentelen oppimishairioisten lasten kanssa ja mita aikaisemmin harjoittelu aloitetaan ja ongelmiin kiinnitetaan huomiota, sita helpompaa lapsella tulee koulussa olemaan. Ja en todella tarkoita, etta tytollasi olisi mitaan oppimisvaikeuksia.
häiriöstä. Meillä se oli oikeastaan ainut merkki josta olisin voinut arvella tytöllä olevan vaikeuksia ennen 5v. neuvolaa sillä muuten tyttö on kaikin puolin tavallinen pikkutyttö. Meillä siis tytöllä oppimisvaikeuksia ja käykin sekä puhe-että toimintaterapiassa. Ja en siis minäkään pelottele ja kuten aiemmin kirjoiti osaa tyttö nyt jo ihan hienoja piirustuksiakin piirtää mutta jotta ei koulussa tulisi ongelmia tarvitsee hän näissä asioissa lisätukea.
Mutta piti vaan kommentoida, että turhahan sitä tarkastusta on " pelätä" ja jos lapsi ei halua piirtää tai tehdä niitä muitakaan tehtäviä niin usein sekin SAATTAA kertoa jostakin ongelmasta, johon on hyvä puuttua jo ajoissa!!! Kukaan terveydenhoitajahan ei tee niitä kiusatakseen lasta/vanhempia tai saadakseen tietää, kuinka kehittynyt tai taitava lapsenne on. Ainoa ideahan tuolla tarkastuksella on seuloa mahdolliset häiriöt, joihin voidaan sitten ajoissa puuttua, että vältytään myöhemmiltä vaikeuksilta esimerkiksi koulussa. Sen takia kaikenlainen ylimääräinen " treenaaminen" noita tarkastuksia varten on turhaa ja kertoo kyllä enemmän vanhemmista kuin lapsesta. Nuo tehtävät eivät ole vaikeustasoltaan sellaisia etteikö ihan tavallisesti kehittynyt ja toiminut lapsi niitä pystyisi ratkaisemaan.
Jos lapsi ei osaa piirtää ihmistä ns. oikeanlaiseksi niin se ei välttämättä tarkoita mitään, koska kokonaisuus on se, mikä ratkaisee eli jos muut osiot sujuvat normaalisti tuskin syytä mihinkään lisä tutkimuksiin on.
Mielestäni on ihan turhaa, että th:t päästävät lapsia jo vanhempiakin säästääkseen läpi rimaa hipoen tai että vanhemmat haluavat lapsensa suoriutuvan hyvin, koska jos on ongelmia, joihin ei ajoissa puututa tai niitä haluta nähdä, niin ainoa joka kärsii on lapsi!!!
mielenkiinnosta avasin ketjun vaikka meillä ei ole enempää kuin 3 vuotta kasassa. Ystäväni lapsi on jo 4 ja leikkikoulussa (ulkomailla) pitäisi osata jo kirjoittaa oma nimi ja osata numerot neljään.
Itse ihmettelin kun oli tapaaminen leikkiksessä ja tutor sanoi että kotonakin pitää leikin ohessa toistella numeroita kolmeen nyt. Poika laskee suomeksi ja ko.kielellä viiteen sujuvasti mitä suuresti ihmettelen.
Mieluummin keskittyisin itse tuohon pukemis puoleen esim. osaisi pukea/ riisua itse " kunnolla" .
No, maassa maan tavalla näin kait se menee...
sitä ennen oli myös tosi onneton kynänkäyttäjä eikä edes yhtään tykännyt piirrellä. 5-v neuvolassakin piirsi pyynnöstä onnettoman pääjalkaisen ihmisen, samanlaisia kun monet piirtelee 3-vuotiaana... mutta ykskaks poika sitten sai jonkun ihme kipinän ja innostui aivan valtavasti piirtämisestä. jonkun aikaa piirteli iltaisin tuntitolkulla ja kynänkäyttö tietysti parani huimasti kun tuli harjoitusta niin paljon.
nyt poika on 6-v ja tykkää edelleen piirrellä mutta ei enää ihan niin fanaattisesti. eskarista on saanut palautetta että kynänkäyttö on ihan normaalitasolla ja samoin piirtää ikätasoisesti.
joten toivoa on vielä, ehkäpä se innostus iskee teillekin :) eikä kaikkia tietysti piirtely edes ikinä kiinnosta, et kertonut onko lapsesi poika vai tyttö mutta on kuulemma aika tyypillistä tämän ikäisille pojille ettei kynänkäyttö niin kiinnosta...