Eilen bussissa oli nainen joka istui käytävän puolella tyhjä penkki vieressään vaikka bussi oli täynnä ja istumapaikkoja ei ollut!
Itse pääsin kyllä istumaan mutta tämä typerys vaan möhötti istua tyhjä penkki vieressään kun osa joutui seisomaan. Liekkö ollut joku koronapelkoinen kun oli rätti naamalla mutta se ei silti oikeuta noin junttimaiseen käytökseen.
Kommentit (29)
Tunnistan itseni. Korona-aikaan tottunut väljiin busseihin ja siihen, ettei kukaan istu toisen vieressä. Ihan epähuomiossa saatan vieläkin varata kassillani toisen paikan. Siirrän kyllä, jos huomaan bussin täyttyvän, mutta aina ei heti hoksaa.
Kuinka hyvä onkaan, että hän on vain käytäväpaikalla istuva nainen. Kuvittele, että hän jää pois kyydistä ja tilalle tulee yksi köhäinen yskivä ja toinen aggressiivinen humalainen.
He istuvat ikkuna- ja käytäväpaikoille. Kaikki paikat käytössä. Oletko tyytyväinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten Hervannan ruuhkabussissa nuori nainen valtasi aina kaksi istuinta, toisen meikkipussilleen, ja meikkasi työ?matkallaan. Tämä toistui joka aamu.
Oli aina niin kiukkuisen oloinen, raivosi joskus puhelimeensa, ettei kukaan uskaltanut huomauttaa. Ihan valkoinen kantasuomalainen.
Kuulostaa aivan tavalliselta meikkaaminen. On ajankäytön järkevää suunnittelua, kun meikkaa bussissa, jos on muuten kiireistä. Se ei ole väärin eikä mitään hirvittävää käytöstä.
Puhelimeen huutajia on monenlaisia, se ei ole fiksua.
Hirvittävää on kiroilu kovaan ääneen.Erittäin huonoa käytöstä on huutaminen ja yskiminen ja aivastelu toisten ihmisten vieressä. Bussista ihmiset eivät pääse edes pois yskijän vierestä.
Jos on liian vaikeaa, niin yskijä käyttäköön sitä maskia, oli covidia tai ei.
Pastillien imeskely tai vesipullo voi myös auttaa ehkäisemään yskintää, jos yskittää usein hallitsemattomasti, niin kokeilkaa molempia. Niiden avulla voi usein pystyä siirtämään yskäisyä niin, että ehtii ensin siirtymään ulos tai pois ihmisten vierestä.
Jotkut yskivät jopa ravintolassa. Sitä varten voi poistua ulos, käytävälle tai vessaan.
Järkevää ajankäyttöä, juu, mutta nyt aiheena onkin ylimääräisen istuimen valtaaminen, mikä on väärin ja huonoa käytöstä! Varsinkin aamun ruuhkabussissa, kun käytävätkin ovat täyteen pakattuja.
Ehkä hänelle oli tehty isotooppitutkimus. Silloin ei ole suotavaa säteilyn vuoksi ainakaan pienille lapsille istua hänen vieressään. Hän ehkä tällöin halusi varmistua ettei kukaan istu aivan hänen vieressään.
- lääkintävahtimestari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ikinä kukaan estänyt pääsyä vapaalle paikalle, tai edes sille laukulle "varatulle" paikalle, jos olen pyytänyt päästä siihen istumaan. Joten suu auki, jos mielii istua.
Toki, suu auki "jos mielii istua", mutta onhan se todella noloa, ettei aikuinen ihminen ymmärrä kehottamattakin olla panttaamatta tyhjää paikkaa vieressään.
No mitä siinä sitten pitäisi tehdä? Huutaa kailottaa, että täällä olis mun vieressä ikkunapaikka vapaana, tulkaa joku istumaan siihen.
Itse saatan istua käytäväpaikalla siksi, että ikkunapaikalle paistaa aurinko. Häikäistyn herkästi, ja saan puiden ym. lomitse vilkkuvasta valosta päänsärkyä. Mutta ei se minua häiritse, jos joku siihen ikkunapaikalle tulee viereeni istumaan.
Toisaalta joskus myös seison bussissa, etenkin jos matka on lyhyt ja minulla esim. reppu selässä tai mukana paketti, joka on helpompi kuljettaa seisten. Ei seisojista voi aina päätellä, että haluavat istumaan.
Eli kyllä se on mielestäni sen istumaan haluavan tehtävä pyytää vapaalle paikalle pääsyä. Itsekin olen uskaltanut tehdä niin, ja aina on onnistunut. Rohkeasti vain kokeilemaan! Jos on mykkä tai ei osaa kieltä tai tulossa hammaslääkäristä ja suu ihan turta, yleensä elekielelläkin onnistuu, jopa Suomessa.
Hyvin harva ottaa huomioon, niin kuin minä, että jos ikkunapaikka on jollekin ahdas voin aina siirtää takamustani enemmän käytävän puolelle ja kumpikin silti matkustaa mukavasti omilla paikoillamme. Tällainen toisten huomioiminen busseissa on niin harvinaista, etten sen vuoksi kokeile onneani ikkunapaikalla koskaan. Aina siihen viereen käytäväpuolelle ähisisi juuri sellainen, joka oikein hieroo itsensä penkkiin kiinni ja levittää haaransa ja kätensä niin että tukehtuisin ikkunapaikalleni.
Meillä kerran bussikuski puuttui tuohon. Oli kyse siis koulukuljetuksista ja monet mielellään istuivat vaan yksinään repun kanssa. Loput joutuivat seisomaan käytävillä.
Yhtenä päivänä bussi oli aivan täpö täynnä ja kun iso osa porukkaa seisoskeli käytävällä, niin bussikuski hermostui ja karjaisi: ”Nyt kaikki istumaan tai jäätte kyydistä pois!”
Hyvin nopeasti lähes kaikille löytyi paikka.
Kuulostaa aivan tavalliselta meikkaaminen. On ajankäytön järkevää suunnittelua, kun meikkaa bussissa, jos on muuten kiireistä. Se ei ole väärin eikä mitään hirvittävää käytöstä.
Puhelimeen huutajia on monenlaisia, se ei ole fiksua.
Hirvittävää on kiroilu kovaan ääneen.
Erittäin huonoa käytöstä on huutaminen ja yskiminen ja aivastelu toisten ihmisten vieressä. Bussista ihmiset eivät pääse edes pois yskijän vierestä.
Jos on liian vaikeaa, niin yskijä käyttäköön sitä maskia, oli covidia tai ei.
Pastillien imeskely tai vesipullo voi myös auttaa ehkäisemään yskintää, jos yskittää usein hallitsemattomasti, niin kokeilkaa molempia. Niiden avulla voi usein pystyä siirtämään yskäisyä niin, että ehtii ensin siirtymään ulos tai pois ihmisten vierestä.
Jotkut yskivät jopa ravintolassa. Sitä varten voi poistua ulos, käytävälle tai vessaan.