Firma tai merkki, jonka tuotteita käytit ennen, mutta josta on sittemmin ns. mennyt maku?
Itselläni viimeisin on Dermosil. Ovat parin viime vuoden aikana lopettaneet monia pitkään valikoimassa olleita tuotteita, jotka olivat itsellänikin vakiokäytössä ja muutenkin yleisesti asiakkaiden suosiossa. Etukäteen noista ei koskaan ilmoitettu mitään, yhtäkkiä tuote vain katosi valikoimasta. Tilalle on tullut kaikkea ihmeellistä sälää, kuten pyyhkeitä, ravintolisiä ja kuukautissuojia, jotka itse ainakin ostan ihan muualta kuin kosmetiikan verkkokaupasta. Äsken just kävin pitkästä aikaa heidän verkkosivuillaan, eikä yhtään tehnyt mieli tehdä tilausta.
Toki sitten on joitakin päivänselviä tapauksia kuten Posti, jonka palvelu on nykyään vedetty ihan surkeaksi ja hinnat pilviin.
Kommentit (78)
Kaikki jotka tulee muotiin. Hetken rahastetaan vanhalla maineella vaikka laatu on mennyttä.
Vallila. Tosi huonolaatuisia mattoja. Rupesi repsottamaan ja langat irtoilemaan muutamassa vuodessa!
Marimekon pyyhkeet eivät kuivaa ja vuodevaatteet on kovia pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Nanso ostin ennen enemmän, samoin Marimekon vaatteita vielä 20v sitten. Nykyään Nanson vaatteet ovat huonompilaatuisia, kutistuvaa viskoosia ja ohutta elastaanilla höystettyä puuuvillaa. Aikoinaan tekivät vaatteita puuvillamodaalista ja ne olivat laadukkaita.
Onkos Nanso ollut joskus laadukasta? Mulla on ollut jokunen t-paita 70-luvulla joskus, kun äiti oli niitä mulle ostanut. Moniin muihin paitoihin verrattuna nuo Nansot repsahtivat nopeammin, ei niitä iljennyt teininä käyttää. Sen jälkeen olen muutamia ostanut alesta ja olen huomannut sen, että moni halpakaupan merkitön t-paita on kestänyt paljon paremmin, jopa vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien entisten "laatumerkkien" laatu ei ole nykyään samaa kuin ennen. Hyvä esimerkki tästä on Marimekko, joka kesti ennen sukupolvelta toiselle. Hinta toki on heillä pysynyt korkeana, mutta tuotteet ovat huonompilaatuisia.
Barbour on myös näitä. Hinnat nousevat, vaikka tuotteet tehdään nykyisin ties missä, eivätkä muutenkaan eroa enää edukseen muista.
Joo, valmistusmaa on tuotteissa piilotettu niin hyvin, että luulen että se on sitten Kiina. Mulla on muutama Barbourin villakaulaliina, mutta akryylisia olen viimeksi nähnyt myynnissä. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nanso ostin ennen enemmän, samoin Marimekon vaatteita vielä 20v sitten. Nykyään Nanson vaatteet ovat huonompilaatuisia, kutistuvaa viskoosia ja ohutta elastaanilla höystettyä puuuvillaa. Aikoinaan tekivät vaatteita puuvillamodaalista ja ne olivat laadukkaita.
Onkos Nanso ollut joskus laadukasta? Mulla on ollut jokunen t-paita 70-luvulla joskus, kun äiti oli niitä mulle ostanut. Moniin muihin paitoihin verrattuna nuo Nansot repsahtivat nopeammin, ei niitä iljennyt teininä käyttää. Sen jälkeen olen muutamia ostanut alesta ja olen huomannut sen, että moni halpakaupan merkitön t-paita on kestänyt paljon paremmin, jopa vuosikymmeniä.
No kyllä mulla Nanson yöpaidat 90- luvulta vaikkapa kestivät tosi hyvin käyttöä. Toisin on nyt. Materiaali selkeästi ohuempaa. Viskoosia, joka on halvempaa muuntokuitua kuin puuvilla.
Sanoisin että Nansolla laatu vaihtelee. Hento-sarjan viskoosivaatteet on mukavia päällä mutta nyppääntyy ihan älyttömän nopeasti. Sitten taas alkuvuodesta ostetut ja siitä asti käytössä olleet lakanat eivät ole muuttuneet yhtään, olleet kuivausrummussa monta kertaa. Tosin lyhyt aika käytössä vielä mutta todella laadukkaalta puuvillaperkaalilta vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nanso, laatu on tipotiessään, mitoitus on outo ja kuosit epämiellyttäviä, muodottomia möhkäleitä lähes kaikki.
Minulle on käynyt ihan päinvastoin. Nykyään tykkään Nansosta ja sen laatukin on hyvä.
Mä myös olen ostanut Nansoa vasta viime kesästä alkaen, ja olen tyytyväinen.
Louis Vuitton. Sama vika kuin muissakin täällä mainituissa. Hinta nousee ja laatu on laskenut luokattoman paljon.
Noshin legginsit ovat älyttömän huonolaatuisia! Ja hinta törkeä laatuun nähden.
Vierailija kirjoitti:
Gudrun Sjödén. Rouva on useampaan otteeseen laukonut aika törkeitä lausuntoja, mm. että matala palkka ja huono eläke on ihan oma syy. Minun pienestä palkastani ei enää riitä Gudrunin vaatteisiin.
Onko tämä joku mummomerkki? Ikinä kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tommy Hilfiger ja Ralph Lauren.
Sekä vaatteet että tuoksut. Maine on jotenkin huonontunut.
No nämähän on Jenkeissä ihan markettikamaa. Ainakin Hilfiger. Vain Suomessa sitä pidetään hyvänä merkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Mä keräsin joskus 15v sitten Arabian muumimukeja, mutta jotenkin meni maku koko hommasta kun nykyään päivittävät jatkuvasti valikoimaa saadakseen ihmiset ostamaan uusia malleja. Ennen tuli kaksi kausimukia vuodessa: kesä ja joulu, eivätkä ns. perusmallit muuttuneet koko ajan.
Toinen "kotimaisen merkin" ostos johon viime aikoina olen pettynyt oli Finlaysonin pyyhkeet. Niistä irtoaa käytössä hirveästi nukkaa, saas nähdä poistuuko ongelma pesujen myötä.
Sama täällä. Ostin Prismasta Finlaysonin kylpypyyhkeen joka mainosti 5 vuoden takuuta. Ekassa pesussa lähti ihan hirveästi nukkaa ja sotki siinä samalla koneellisen pyykkiä. Ekan käyttökerran jälkeen näyttää siltä, että nukkaa tulee lähtemään vielä usean pesun aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gudrun Sjödén. Rouva on useampaan otteeseen laukonut aika törkeitä lausuntoja, mm. että matala palkka ja huono eläke on ihan oma syy. Minun pienestä palkastani ei enää riitä Gudrunin vaatteisiin.
Onko tämä joku mummomerkki? Ikinä kuullutkaan.
Joo. Google auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärkkäinen, josta helsinkiläisenä tilailin netissä toisinaan, mutta en kyllä enää aikoihin. Ei ihan arvot kohtaa.
Sama. Viimeinen pisara oli, kun kannustivat työntekijöitään olemaan ottamatta koronarokotetta. Sellaisessa liikkeessä en uskalla enkä halua asioida.
Siis täh? Eihän se myyjän _tai kenenkään muunkaan_ ottama rokote suojaa sinua tartunnalta vaan sinua suojaa vain se ottamasi rokote. Ja silloinkin vain vakavalta tautimuodolta.
Rokotettu ja rokottamaton tartuttaa virusta ihan samalla tavalla. Ja sen otetun rokotteenkin antama suoja vakavaa tautimuotoa vastaan menettää tehonsa ajan myötä.
Aika hurjaa, että edelleen osa rokotetuista on noin pihalla siitä miten nämä rokotteet suojaa. Ei ihmekään että tartuntoja on ihan älyttömästi kun kuvitellaan ties mitä.
Fazer ja Hese on menettänyt minussa asiakkaan viimeisen parin vuoden aikana. Teboilia olen karttanut aina ja harvoin kahvilla on tullut missään käytyäkään, mutta enää en harkitsekaan tätä kahvilaketju-coffee housea vaikka niiden sisustus on kahviloista eniten omaan makuun.
Ja joo, s-marketeissa asiointi on itsellä jäänyt tosi vähiin henkilökunnan nykyasenteen takia. Ainoastaan Lidlissä on tuotakin huonomman asiakaspalveluasenteen omaava henkilökunta.
Reikäset farkuthan on suurta muotia. Vaikka mun mielestä kaatopaikkakamaa ovatkin.