Oman puheen kuuleminen (esim. aiemmin videoitu)
Olen järkyttynyt.
Meidän piti kuunnella tallenteelta esitykset (teams) ja kun kuulin oman osuuteni niin järkytyin.
Olen aina kuvitellut että puhun ihan normaalisti ja reippaasti. Mutta tuossa esityksessä... voi apua. Puhun kyllä riittävän kuuluvalla äänellä, mutta hitaasti. Siis oikeasti, h i t a a s t i. Luin vielä paperilta ne asiat mitkä piti sanoa, joten siitäkään ei ole kiinni.
Varmasti nyt vähä-älyisinkin ymmärsi esitykseni. Pahinta, että lyhyehköjen esitysten lopulla piti vastata kuulijoiden kommentteihin ja kysymyksiin (oli muutama aina), niin mietin niihin vastaamista järkyttävän kauan.
Nyt mietin että puhunko normaalistikin näin hitaasti....
Kommentit (8)
Tuollaisissa tilanteissa kun joudut kuuntelemaan omaa puhettasi, sulje korvat ja ajattele jotain ihan muuta :) se on hirveää ihan kaikkien mielestä! Paitsi narsistin...
Minua yllättää aina se miten nuorelta kuulostan. Joskus puhelimessakin sattunut että on kysytty onko äiti kotona kun minulle on haluttu soittaa. Kuulostamme kuulemma hyvin samalta tyttäreni kanssa joka on teini-iässä.
Omissa korvissani en kuule tuota hieman lapsellista sävyä kun puhun.
Mun oma ääni kuulostaa itsestä ärsyttävän nasaalille ja kovalle ja liian nuorelle ikääni nähden (pennulle)
Äänekäs, ärsyttävä, kova ja nasaali, siis niin uskomattoman ärsyttävälle tyypille että hyi, semmoselle jäkäjäkä ääliölle...
Semmoselle minä tiiän kaiken ärsyttävälle, voi yök..
Vierailija kirjoitti:
Mun oma ääni kuulostaa itsestä ärsyttävän nasaalille ja kovalle ja liian nuorelle ikääni nähden (pennulle)
Äänekäs, ärsyttävä, kova ja nasaali, siis niin uskomattoman ärsyttävälle tyypille että hyi, semmoselle jäkäjäkä ääliölle...
Semmoselle minä tiiän kaiken ärsyttävälle, voi yök..
Ja passikuvassani on väsyneen elähtänyt mummomainen silmäpussirotta😅
Inhoan kuulla miltä kuulostan toisten korviin. Tylsä matala ääni, ei sointuva helisevä niinkuin haluaisin.
Sammallan kuin olisin humalassa ja kuulostan ihan hillbillyltä.
Olen tarkoituksella äänittänyt omaa ääntä (laulua), jotta tiedän, mikä on pielessä, mikä vaikuttaa ääneen jne.
Olen huomannut, että jännittäminen, ja se, mitä ajattelen potentiaalisesta yleisöstäni silloin, kun laulan, vaikuttavat todella paljon siihen, miltä ääni kuulostaa. Myös tunteet kuuluvat äänessä. Toki kokenut esiintyjä voi jossain määrin hallita sitä, minkä tunteiden antaa "tulla läpi", ja miten "tunnesävyjä" voi luoda ilman että kokee niitä tunteita oikeasti.
Hyvä konsti siihen, että saa äänen kuulostamaan paremmalta, on ajatus siitä, että kuulija haluaa minun onnistuvan. Ja 99,99% kuulijoista haluaa, että esiintyjä onnistuu, myös silloin, kun kuulija on arvosteleva opettaja tai kilpailun tuomari. Toki joukossa voi olla joskus niitäkin, jotka eivät usko sinun onnistuvan. Silloin on parempi, jos esiintyjä ei esiintymistilanteessa tiedä sitä.
Mun ääni kuulostaa myös nauhoitettuna hitaalta ja jotenkin "lässyttävältä" toivottavasti en oikeasti puhu noin. Kuulostan ihan jälkeenjääneeltä.