Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epilepsiasta ja etenkin temporaalilohkon epilepsiasta tietävät! Voiko pelkkä aura esiintyä ilman kohtausta?

Vierailija
20.04.2022 |

Olen 23v nainen ja minulla on lapsesta asti ollut ajoittain vatsanväänteiden yhteydessä sellaista, että aivoissa tuntuu joku ihmeellinen ”aalto”/tuntemus joka kestää muutaman sekunnin. En oikein osaa kuvailla sitä mitenkään. Tämä tapahtuu ehkä kerran parissa kuussa ja olo on sen jälkeen täysin normaali, en ole poissaoleva eikä tule mitään muutakaan kohtausta. En tiedä miksi se liittyy mahakipuun, mutta siinä yhteydessä se kummallinen aalto tulee ja luin netistä että temporaalilohkon epilepsiassa saattaa olla ennakko-oireena juurikin näitä vatsanväänteitä.

Toinen oire on alkanut noin vuoden sisällä, ja se on sellainen, että ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta mieleeni saattaa tulla joku muisto vaikka vuodelta 2013 jossa istun kavereiden kanssa koulun käytävällä ja muistan sen yhtäkkiä ihan selkeästi. Parin sekunnin jälkeen muisto häviää yhtä nopeasti kun alkoikin. Se tuntuu vähän samalta kuin deja vu. Sen jälkeen olo on myös täysin normaali. Tämä on siis myös sen temporaalilohkon epilepsian oire.

Onko mahdollista että oireina on vain tuollaisia ”auroja” jotka ei vaikuta toimintakykyyn millään tavalla? Tai voiko tuo yhtäkkiä pahentua niin että saankin jonkun kunnon kohtauksen, vaikka koko ikäni oireet ovat pysyneet tosi lievinä? Pitäis ehkä mennä lääkäriin, mutta pelkään ettei minua oteta todesta kun en osaa selittää näitä oireita kunnolla. Pelkään myös ajokortin menettämistä. Työhöni kuuluu myös ajamista joten pelkään että edessä on lopputili, jos saisin tuollaisen diagnoosin. Noista oireista ei kuitenkaan ole minulle mitään haittaa, ne vaan on vähän erikoisia. Kertokaa jos teillä on vastaavia kokemuksia ja anteeksi pitkä selitys!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohtui kirjoittaa, että minulla on myös kerran 17-vuotiaana ollut migreenikohtaus, jonka aikana näin sinisiä sahalaitakuvioita ja näkökenttä oli kapeampi kuin normaalisti. Tämä on tapahtunut ainoastaan kerran, eikä migreeniäkään ole ainakaan tietääkseni ollut tuon jälkeen ollenkaan. Suvussa on juurikin tuota aurallista migreeniä. Ap

Vierailija
2/3 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla migreeni tai sit vaan jotain normi tuntemuksia, temp.epilepsia harvinainen. En usko et pahenee jos lapsesta asti ollu samaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mahdollista. Toki nämä deja vu tyyppiset tuntemukset tapahtuvat kaikille. Menisin lääkäriin jos tulee jotain isompaa oiretta, eivät välttämättä edes ota tutkimuksiin tuollaisesta