Onko kukaan hakenut yksinhuoltajuutta
ja saanut sen?
Ja millä perusteella?
Kiitos jos joku viitsii vastata.
Kommentit (9)
Yksinhuoltajuutta ei todellakaan saa helposti. Huoltajuusmuoto kun ei vaikuta tapaamisiin jne.
Riitaisten välien takia voi saada yksinhuoltajuuden, mutta silloinkin pitää olla vahva näyttö. Kaappausuhka on toinen.
Tai kuka senkin loppupeleissä määrittelee mikä on vahva näyttö, huoh...
ap
Kysymys kuuluu, että mitä oikeasti vakavaa haittaa on yhteishuoltajuudesta?
Huoltajuus ja tapaamiset kun eivät tosiaankaan korreloi toistensa kanssa.
Meillä siitä todennäköisesti olisi hirveästi haittaa. Olen naimisissa täydellisen psykon kanssa. En voi enempää tässä kertoa :(
ap
ja siksi ihmettelenkin sitä, miten hanakasti ihmiset sitä ovat vaatimassa.
Minulla on lapsen isän kanssa melko riitaisat välit ja silti olen yhteishuoltajuuden kannalla. En tällä hetkellä edes tiedä isän asuinpaikkaa, mutta koen lapsen kannalta tärkeäksi että isäkin on virallisesti hänen huoltajansa.
Olen avannut lapselle tilin ilman " isän lupaa" , saanut lapselle passin ilman isän allekirjoitusta, päiväkotiin hoidan asiat yksin jne. Edellä mainitut ovat yleensä niitä asioita, joilla monet perustelevat yksinhuoltajuutta: ex hankaloittaisi asioita. Todellisuudessa nuo kaikki ovat hoidettavissa, oli ex kuinka hankala tahansa :)
Käytännön haittoja keksin äkkiseltään toimimattomasta yhteishuoltajuudesta kolme.
Ensimmäinen on se, että silloin lapsen nimeä ei voi vaihtaa ilman toisen suostumusta. Ei mielestäni kovin vakava juttu, voihan sen sitten vaihtaa 18-vuotiaana, jos hauaa.
Sitten toinen on se, että silloin ei voi muuttaa ilman toisen suostumusta ulkomaille lapsen kanssa. Jos tämmöistä aikomusta ei ole, niin ei varmaan kamalan suuri uhraus.
Sitten kolmas on se, että esimerkiksi passiin vaaditaan molempien vanhempien suostumus. Mikäli kuitenkin toinen huoltaja ei suostu kiusallaan passiin antamaan suostumusta, niin luultavasti siinä on jo sitten hyvä peruste yksinhuoltajuuteen, joten luultavasti suostuu kyllä.
Käytännössä yhteishuoltajuus tarkoittaa sit sitä, että esim. kouluista, terveydenhuollosta yms. voidaan antaa molemmille tietoa ja molempien vanhempien allekirjoitukset käyvät esimerkiksi todistuksiin.
Mikäli toinen vanhempi ei suosiolla anna yksinhuoltajuutta, niin veikkaanpa, että mikäli asia ei ole todella vakava, niin lapselle on enemmän haittaa oikeusprosesseista ja vanhempien asian ympärillä käymästä tappelemisesta.
Ei mikään mainitsemistasi asioista huoleta mua, vaan oikeesti ihan täysin eri tason asiat, joissa puhutaan elämästä ja kuolemasta :(
ap
Olen ymmärtänyt, etta aika paljon saa lapsen toisessa vanhemmassa olla vikaa ennen kuin yksinhuoltajuus vastoin hänen tahtoaan annetaan. Väkivaltaisuus tai päihteiden väärinkäyttö varmaan riittäviä syitä.