Taisin just nähdä kurkiauran elämäni ensimmäinen kerran
Pari päivää sitten kaksi fasaania teputteli ohitseni. En niitäkään noin läheltä ole nähnyt.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Kurkiaura? Yksi päivä kun olin tulossa kotiin kuulin jostain puitten takaa ikään kuin kurkien ääntä ja ihmettelin että kuis on, kurjet lähtee muuttomatkalle aurassa, mutta palaavatko ne myös tänne aurakuviossa.
Tätä ajattelin kysyä jossain luonto-ohjelmassa mutta unohdin.
Tottakai kulkevat aurassa, syksyllä lähtevät etelään ja keväällä palaavat.
Kesä tulee. Variskin oli niin hyväntuulinen aidalla istuessaan
Miten vasta nyt? Et juuri ulkoile?
Tai asut jossain missä niitä ei vaan lennä?
Muistan miten jo pienenä lapsena jäin usein koulumatkalla tai pihalla leikkiessä niitä katsomaan. Tänä keväänä olen nähnyt jo noin 2-3 auraa. Tai äänestä ne yleensä ensin huomaa.
Surullista kuinka luonnosta erkaantuneita ihmiset ovat, tiedän ihmisen joka ei aikuisiässään tunnistanut joutsenta tai kurkea.
Täällä, missä asun, saa nähdä kurkia niin keväällä kuin syksylläkin. Kurkiauroja oon harvemmin keväällä nähnyt (miksihän?), mutta syksyllä usein, kun tekevät lähtöä. Vielä kurjet eivät ole tulleet tähän pelloille, koska ne ovat vielä lumen peitossa, mutta kohta ne saapuvat. Sitten ne pyörivät pelloille jonkin aikaa, kunnes vetäytyvät joutsenten kanssa läheiselle kosteikolle. Sieltä voi kesälläkin kuulla kurkien ääniä.
Kurkiaura? Yksi päivä kun olin tulossa kotiin kuulin jostain puitten takaa ikään kuin kurkien ääntä ja ihmettelin että kuis on, kurjet lähtee muuttomatkalle aurassa, mutta palaavatko ne myös tänne aurakuviossa.
Tätä ajattelin kysyä jossain luonto-ohjelmassa mutta unohdin.