Millainen meininki on Torkkelin lukiossa?
Lapsi haluaa hakeaa Torkkelin kuvataidelukioon, koska on taiteellinen ja haluaa taidealalle. Millainen henki ja meininki siellä on? Onko paljon enemmän ryyppäämistä ja levottomuutta kuin muissa lukioissa?
Kommentit (21)
Juuri Torkkelista lakin kanssa putkahtanut abi tiivistää, että se on niinku kolmen vuoden con.
Vierailija kirjoitti:
Olin Torkkelissa 90-luvulla. En ryypännyt vaikka lähes koko muu luokka ryyppäsikin. Se on taiteelliselle lapselle hieno paikka kasvaa.
Paikka muuttunut sitten 90-luvun. Piritorilla käy melkoinen kuhina joka välillä siirtyy koulun sisäänkin.
Ovet pidettävä lukittuna koko ajan etteivät narkit pölli oppilaiden kamoja.
Koulussa vahva LGBT +P meininki
Jos ette ole jotain suomenruotsalaisia kermaperseitä, niin Torkkeli tarjoaa verkoston.
Nämä entiset tossut tuntuvat löytävän toisensa ja se on kuin joku sisarkunta. Tai veljeskunta.
Itse olen saanut verkostoitua itseni johonkin asemaan tekemällä aktiivista työtä, joten en voi kuin ihastella vierestä tätä, miten torkkelilaisuus on heti toiselle torkkelilaiselle sinunkauppojen paikka.
Tossun äiti.
Vierailija kirjoitti:
Noihin ei niin vain päästäkään.
Torkkeliin on viime vuonna päässyt reilun kasin keskiarvolla ja onnistuneella pääsykokeella. Pitää vain osata piirtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Torkkelissa 90-luvulla. En ryypännyt vaikka lähes koko muu luokka ryyppäsikin. Se on taiteelliselle lapselle hieno paikka kasvaa.
Paikka muuttunut sitten 90-luvun. Piritorilla käy melkoinen kuhina joka välillä siirtyy koulun sisäänkin.
Kuulostaa ankealta paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se nyt on oleellisempaa, mitä siellä ovien sisällä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär kävi torkkelin lukiota ja sanoi ettei mikään ole tappanut piirtämisen iloa niin tehokkaasti kun tuo koulu.
Eli ei löytänyt uraansa kuvataiteiden parista, mutta lesbo siitä kyllä tuli.
Mitä muita kuvataidelukioita Suomessa edes on?
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita kuvataidelukioita Suomessa edes on?
Pekka Halosen akatemia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se nyt on oleellisempaa, mitä siellä ovien sisällä on?
No juuri sitä vastaamassani viestissä kuvataan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri Torkkelista lakin kanssa putkahtanut abi tiivistää, että se on niinku kolmen vuoden con.
Mikä on con?
Missä on lukio, jossa ei ryypättäisi? Maalais- ja lähiölukioissa vasta ryypätäänkin.
Meinasin ohittaa tämän ketjun ajatuksella "Ei koske enää mua." Eiku... myös lapseni hakee Torkkeliin. Nykyisestä menosta en tiedä mitään. T: 90-luvun alussa Torkkelissa opiskellut.
2000-luvun alkupuolella kävin Torkkelin. Ei sen ihmeempää ryyppäämistä/päihteilyä kuin muuallakaan. Tykkäsin siitä, että siellä oli ainakin silloin aika mukava yhteisehenki ja ylipäänsä suvaitsevaista. Sai esim. näyttää ihan juuri sellaiselta kuin haluaa, eikä kukaan tule siitä aukomaan päätään (sulassa sovussa punkkarit, gootit, hipit ja muotitietoiset). Niin, ja koulumatkani kuljin Piritorin kautta enkä ikinä kohdannut siinä mitään ongelmaa, vaikka siellä oli kaikenlaista väkeä.
Kaikissa taidelukioissa on vahva vasemmistohegemonia. Siellä on sopeuduttava aika kliseiseen taiteilijaimagoon, sen sisällä voi sitten olla hippi/gootti/LGBTQ+
Suosittelen keskittymään koulun käyntiin. Taide on kiva harrastus mutta valtaosalle mahdoton ammatti. Kuvataiteilijana äärimmäisen vaikea elättää itseään.
Omistani yksi käynyt tuon ja silloin oli hupaisan oloinen paikka. Lapseni kertoi mm. että siellä oli tosi monta lasta, joilla sama etunimi (myös omallani tuo). Erästä sitten nimitettiin etuliitteellä Kani-, toista nimellä Vi**u- (kiroili niin paljon) ym.
Värikästä porukkaa... Kuulemma oli välillä joitakin teemapäiviä (esim. kauhuteema. Tällöin pukeuduttiin esim. rajuihin vaatteisiin ja meikattiin vaikka silmä poskeen. Kuulemma ei erottanut aina oliko teemapäivä😀 koska jengillä muutenkin pukeutumisen ja meikin koko arsenaali aina käytössä, tyyliin sateenkaariväriset karvatöppöset aina jalassa.
Opo vaihtui todella usein...
Välillä opiskelijoille järjestettiin vierailuja kuuluisien taiteijoiden luennoille (osallistujia ei aina ollut lainkaan).
Kasvisruoka loppui usein kesken kun sellaiset oppilaat, jotka eivät olleet tilanneet sitä, söivät muiden tilaamat ruoat huomattuaan et 'tavallinen' oli kehnompaa. Tästä voisi monikin koulun keittiö ottaa mallia. Ei ruokien ryöstelystä vaan siitä, että kasvisruoka voi olla todella hyvää.
Oppilaista aika harva päätyi käsittääkseni lopulta kuvataiteilijoiksi mutta toki jotkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Torkkeliin on viime vuonna päässyt reilun kasin keskiarvolla ja onnistuneella pääsykokeella. Pitää vain osata piirtää.
'Vain' ! 😀
Taiteilijan vaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'Vain' ! 😀
No eikö tässä nyt AP:n pointti ollut, että lapsi nimenomaan osaa piirtää. Kasin keskiarvo ei ole kummoinen suoritus peruskoulussa...