Mitä soitinta 6v voisi opetella soittamaan kotona
Vajaa 6v on kiinnostunut laulamisesta ja soittamisesta. Meidän paikkakunnalla on vaan musaopisto musiikin harrastamiseen ja sinne voi pyrkiä aikaisintaan 7v. Lisäksi vuoden harrastus maksaisi 800e vuodessa yhdestä 30 min soittotunnista, joten siihen ei ole varaa ennen kun molemmat vanhemmat ovat töissä (meillä on 6kk vauva).
Osaan itse soittaa hiukan nokkahuilua. Kotoa löytyy myös sähköpiano(?vai kosketinsoitin???) sekä kitara. Lisäksi marakassia ym.
Mitä soitinta voisi vanhempien ja vaikka youtube-videoiden avulla oppia soittamaan? :D
Kommentit (42)
Kitaraa on omat lapset opetelleet soittamaan itsenäisesti. Esikoinen ei ole koskaan käynyt tunneilla, mutta säveltää ja on aika taitava nyt aikuseina, vaikkakin tekee sitä edelleen vain omaksi ilokseen. Olisi kyllä päässyt tunneille, mutta itse ei halunnut. Kuopus kävi tunneilla mutta alkeet opetteli itse hänkin. Varmaan myös kosketinsoitin onnistuu. Alkeiskirjoja molempiin löytyy runsain määrin.
Kerrostalossa voisi tietysti opetella rumpuja. No ei vaineskaan.
Liian myöhäistä aloittaa, jos haluaa huipulle. Kiinassa yleensä aloitetaan 3-vuotiaana.
Tuon ikäinen tarvitsee kädestä pitäen ohjausta. Tyylit ja asennot on pakko saada heti alusta asti oikein, koska niistä on hankala oppia ulos ja pidemmän päälle rasittavat niveliä yms. Youtubesta kyllä löytyy videoita, mutta jos siinä ei ole vierellä kukaan korjailemassa niin väärin se menee.
Mihin musiikkiopistoon pääsee vasta noin myöhään?
Ei ainakaan pianoa, oppii vielä väärin eikä siitä opi pois.
Laulaminen on vähiten rasittavimpia kuunnella, eikä tarvii laittaa rahoja kaikenlaisiin varusteisiin vielä pitkiin aikoihin.
Onko tämä 6v erityisesti kiinnostunut jostakin teillä olevasta soittimesta? Jos on, se on sitten se soitin.
Teidän opastuksellanne hän pääsee alkuun ja jos sävelkorvaa löytyy, kuuntelemalla musiikkia oppii lisää. Soittotunteja voi "ostaa" yksittäisiäkin, tarpeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kitaraa on omat lapset opetelleet soittamaan itsenäisesti. Esikoinen ei ole koskaan käynyt tunneilla, mutta säveltää ja on aika taitava nyt aikuseina, vaikkakin tekee sitä edelleen vain omaksi ilokseen. Olisi kyllä päässyt tunneille, mutta itse ei halunnut. Kuopus kävi tunneilla mutta alkeet opetteli itse hänkin. Varmaan myös kosketinsoitin onnistuu. Alkeiskirjoja molempiin löytyy runsain määrin.
Kerrostalossa voisi tietysti opetella rumpuja. No ei vaineskaan.
Kyllä kerrostalossa voi soittaa rumpuja. Minulla on "mesh" kalvot ja "silent" symbaalit. Yöaikaan ei tietenkään voi soittaa.
Kyllä sinun pitää nyt vuodeksi ostaa hänelle opettaja kotiin. Pianonsoittoon pitäisi olla oikea, akustinen piano. Kitaratunteja voisit pyytää esim. joltain musiikin opiskelijalta.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen tarvitsee kädestä pitäen ohjausta. Tyylit ja asennot on pakko saada heti alusta asti oikein, koska niistä on hankala oppia ulos ja pidemmän päälle rasittavat niveliä yms. Youtubesta kyllä löytyy videoita, mutta jos siinä ei ole vierellä kukaan korjailemassa niin väärin se menee.
Tämä.
Oisko paikallisessa kansalaisopistossa soittotunteja? Itse aikoinaan kävin siellä soittotunneilla ja nyt vanhempana olen ottanut laulutunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ajattelin kyllä ihan lapsen omaksi huviksi eikä musaopistoon ehkä edes koskaan pyritä. Riippuu, mitä lapsi itse haluaa myöhemmin.
Mutta ehkä sitten unohdan koko ajatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Oisko paikallisessa kansalaisopistossa soittotunteja? Itse aikoinaan kävin siellä soittotunneilla ja nyt vanhempana olen ottanut laulutunteja.
Vain 2 aikuisille tarkoitettua kuoroa ja välillä on kitara- tai ukuleletunteja yksityisopetuksena. En tiedä, ottavatko lasta tuohon yksityisopetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä 6v erityisesti kiinnostunut jostakin teillä olevasta soittimesta? Jos on, se on sitten se soitin.
Teidän opastuksellanne hän pääsee alkuun ja jos sävelkorvaa löytyy, kuuntelemalla musiikkia oppii lisää. Soittotunteja voi "ostaa" yksittäisiäkin, tarpeen mukaan.
Laulamisesta tykkää kaikkein eniten. Laulutunnit voi aloittaa täällä aikaisintaan 9v.
Kauhistuttaa kyllä koska musiikkikouluun on pääsykoe, enkä tiedä, onko lapsi mitenkään musikaalinen, kovasti vaan tykkää.
Piano on ehkä kiinnostavin rytmisoittimien jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ajattelin kyllä ihan lapsen omaksi huviksi eikä musaopistoon ehkä edes koskaan pyritä. Riippuu, mitä lapsi itse haluaa myöhemmin.
Hyi!
Maksa nyt sen verran, että joku kitaristi tulee virityksen ja soittoasennon opettamaan + kielten vaihto ja kitaran tarkastus, että soveltuu soittamiseen. Liian romu vehkeillä ei mitään soittamista kannata edes harkita. Menee into kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Hyi!
Jäikö korkki auki?
Hei löysin, että meillä työväenopistossa on välillä myös lapsille sopivaa yksityisopetusta soittamisessa. Pitää katsoa syksyllä, että mikä tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Hyi!
Jäikö korkki auki?
Lapsi jää ilman soitonopetusta äitinsä vuoksi ja sinä puhut viinasta? Näkee, mikä joillakin on päällimmäisenä mielessä.
Onnistuisiko ukulele tai nokkahuilu?