Miten pääsit eroon sukumökistä? En kestä enää tätä yhteismökin autuutta
Kommentit (52)
Yhteisomistuksen purku lakiteitse.
Jos muut ei suostu lunastamaan osuuttasi, sopisin, etten osallistuisi silti enää kuluihin tai tekemisiin.
Vierailija kirjoitti:
Myyt osuutesi muille osakkaille.
Miksi ne haluaisivat käyttää siihen rahaa? Mitä ne saisivat vastineeksi? Yhden talkoolaisen vähemmän?
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne haluaisivat käyttää siihen rahaa? Mitä ne saisivat vastineeksi? Yhden talkoolaisen vähemmän?
Enemmän oikeutta käyttää mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja joku osakkaista voi innostua lunastamaan koko mökin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloittaja nytkään kirjoituksensa perusteella kestä yhteismökin autuutta, joten tuskin siellä kovin paljon aikaansa viettää.
Myy jollekin ulkopuoliselle. Voi olla siinä kohtaa sukulaisia alkaakin osuutes kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos muut ei suostu lunastamaan osuuttasi, sopisin, etten osallistuisi silti enää kuluihin tai tekemisiin.
Mulla just tämä tilanne. Peritty mökki, joka on 2 tunnin ajomatkan päässä. Kävin siellä yhden kerran ja se autolla ajo ja se mökillä olo sisarusten perheiden kanssa ei ollut mun juttu.
Ehdotin, että mökki myyntiin. Eivät suostu. EIvät myöskään halua ostaa minua pois (koska raha ;)).
Tein sitten oman ratkaisun ja en suostu lähtemään enää mökille. Huoltakoon ja hoitakoon itse mökkinsä, jos haluavat sen pitää. En myöskään osallistu eurollakaan mahdollisiin laskuihin. Maksakoot sitten itse.
... Älkää ikinä lähtekö yhteisomistuksiin!
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niksi-Pirkka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän aloittaja nytkään kirjoituksensa perusteella kestä yhteismökin autuutta, joten tuskin siellä kovin paljon aikaansa viettää.
...joten haluaa tietenkin eroon myös mökkiosuuteen liittyvistä kuluista, veroista ja maksuista.
Se onnistuu siten, että hakee käräjäoikeudesta yhteisomistuksen purkua, elleivät muut omistajat suostu vapaaehtoiseen kauppaan eli lunastamaan häntä rahalla ulos. Kauppahinta on ap:n murto-osa kiinteistön käyvästä hinnasta.
Sulla ei hissi nouse ylös asti. Kommentoit vaikket tajua, mikä oli pointti.
En lähtisi tuollaisiin yhteisomistuksiin ikinä. Jos ei omaksi saa, niin huolehtikoon muut, minä en nokkaani työntäisi mihinkään porukkahärdelleihin.
Muut osakkaat lunastavat tai lahjoitat osuutesi pois, on paras vaihtoehto. Voit myös myydä osuutesi kolmannelle osapuolelle, mutta harva haluaa ostaa yhteisomistetusta mökistä osuutta tuntemattomien kanssa.
Jos ei muu onnistu, mökki menee myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Myy jollekin ulkopuoliselle. Voi olla siinä kohtaa sukulaisia alkaakin osuutes kiinnostaa.
Ihan tosissanne uskotte, että joku ulkopuolinen ostaisi osuuden sukumökistä? Mistä te näitä kuolleena syntyneitä ideoita oikein keksitte?
Jos mulla on jotakin, mitä en halua pitää, annan sen pois.
Suosittelen sua toimimaan samoin. Varmasti joku niistä muista omistajista ottaa vastaan sun osuutesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla just tämä tilanne. Peritty mökki, joka on 2 tunnin ajomatkan päässä. Kävin siellä yhden kerran ja se autolla ajo ja se mökillä olo sisarusten perheiden kanssa ei ollut mun juttu.
Ehdotin, että mökki myyntiin. Eivät suostu. EIvät myöskään halua ostaa minua pois (koska raha ;)).
Tein sitten oman ratkaisun ja en suostu lähtemään enää mökille. Huoltakoon ja hoitakoon itse mökkinsä, jos haluavat sen pitää. En myöskään osallistu eurollakaan mahdollisiin laskuihin. Maksakoot sitten itse.
Yhteisomistuksen purkua voi hakea yksin. Nythän on riski, että muut jättävät kiinteistövetot ym maksamatta sun osalta, jos siis kiinteistö on lainhuudatettu teille eikä jakamaton pesä. Tästä seuraa ongelmia sinulle, veronkorotuksia, perintää jne
Ihan noloa, ettei ihmiset ota oikeuksistaan selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin siinä tietysti käy. Jostain syystä moni muu vastaaja on vahvassa uskossa, että toinen osapuoli suostuisi jotain maksamaan.
Joo meillä meni välit poikki sisarusten ja vanhempienkin kanssa, kun tuli perintönä yhteisomistus mökki.
Jokaisella oli omat suunnitelmat, mitä mökille tehdään. Ihan ristiin rastiin meni kaikkien mielipiteet mökistä. Yksi haluaa myydä, yksi haluaa pitää, toinen haluaa tehdä isot remontit, yksi haluaa maalata punaiseksi, toinen vihreäksi. HUH!
Vierailija kirjoitti:
Tällainen ehto ei päde, elleivät osapuolet ole yhdessä tehneet kirjallista sopimusta kulujen jaosta. Kiinteistöverot, jätemaksut, tiemaksut yms. julkisoikeudelliset maksut menevät suoraan ulosottoon, jos niitä ei maksa ja kirjallista sopimusta ei ole tehty.
Lahjoita osuutesi sukulaisille.