Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi päiväkotien hoitajia kutsutaan nykyään aikuisiksi eikä enää tädeiksi/sediksi?

Vierailija
17.04.2022 |

Tuntuisi, että "täti" tai "setä" olisi paljon enemmän lapsentasoinen nimitys kuin jotenkin kylmänoloinen "aikuinen".

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Setä ja täti ovat sukulaissanoja. Yleensä päiväkodin hoitajia kutsutaan etunimellä.

Samoin ovat mummo ja pappa ja silti niitä nuorempi polvi käyttää surutta viitatessaan vähän iäkkäämpiin miehiin ja naisiin.

Minä ainakaan en ole mummo muille, kuin omille lastenlapsilleni ja koen loukkaavana jos minua muut mummottelevat.

Vierailija
22/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka kutsuu aikuiseksi? Meillä ainakin käytetään ihan etunimiä. Ja en ole täti kellekään, paitsi siskoni lapsille, jos hän niitä saa.

Aikuinen on se yleisnimitys työntekijöille. Eli jos ei puhuta kestäkään tietystä ihmisestä.

Eli sanotaan vaikka "Talitintti-ryhmän lapset ja aikuiset" (ennen olisi sanottu "lapset ja tädit").

Lapsia voi haukkua vaikka miksi kottaraisiksi mutta aikuisia ei voi sanoa nykyisin tädeiksi tai sediksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme, nytkö on näin? He ovat päiväkodin tätejä ja sillä sipuli.

mistä tiedän mitä heillä on housujen alla

Sovitaan siten niin, että ovat kaikki setejä.

Vierailija
24/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ja opetus, kaksi eniten marttyyreja sisältävää ammattia. Ja hoitajat, ne iäkkäämmät, katkerat. Nuoret ovat selkeesti paremmin itsestään perillä, itsetunto kohdillan. Tajusin sen ihan vasta. Itekin olin semmoinen uhriutuja. Elämä opettaa.

Vierailija
25/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Setä ja täti ovat sukulaissanoja. Yleensä päiväkodin hoitajia kutsutaan etunimellä.

Samoin ovat mummo ja pappa ja silti niitä nuorempi polvi käyttää surutta viitatessaan vähän iäkkäämpiin miehiin ja naisiin.

Minä ainakaan en ole mummo muille, kuin omille lastenlapsilleni ja koen loukkaavana jos minua muut mummottelevat.

Älä mummo rutise.

Vierailija
26/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mummo rutise.

Älä täti ulise.

Vierailija
27/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädit ja sedät ovat sukulaisia. Päiväkodissa on aikuisia tai hoitajia, tai sitten nimellä sanotaan. Opettaja on opettaja.

Vierailija
28/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, olen päiväkodissa "aikuinen" tai "ope"

Tietävätkö lapset, että kuka on opettaja, sosionomi, hoitaja tai avustaja? Etteivät käytä väärää nimitystä?

Vierailija
29/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsentasoinen nimitys on se, mitä suomen kielessä on sovittu käytettävän. Sukulaisia ovat tädit, sedät ja enot sekä mummut ja papat. Tietysti jonkun täti voi työskennellä päiväkodissa, mutta melko harvoin sukulaiset ovat samassa ryhmässä.

Lapsen on hyvä oppia oman ryhmänsä työntekijöiden nimet ja jos viitataan useampaan ihmiseen ko työpaikassa, voi sanoa joko työntekijät tai henkilökunta.

Minusta on outoa käyttää vieraista ihmisistä sanoja mummu tai pappa. Eivät kaikki seniorit tai eläkeläiset ole kenenkään isovanhempia ja toisaalta moni nelikymppinenkin voi olla saavuttanut isovanhemman tittelin.

Vierailija
30/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OPE? Mitä? Opettajat ovat koulussa. Että joku edes kehtaa kirjoittaa tuollaista.

Vierailija
31/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OPE? Mitä? Opettajat ovat koulussa. Että joku edes kehtaa kirjoittaa tuollaista.

Niinpä, ei sitä nyt lautapoikaakaan arkkitehdiksi kutsuta.

Vierailija
32/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi ihmiset karsastavat täti- ja setä-nimityksiä. Minusta ne ovat neutraaleja ilmaisuja joita voi käyttää  myös vieraammista aikuisista.

Vierailija
33/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietävätkö lapset, että kuka on opettaja, sosionomi, hoitaja tai avustaja? Etteivät käytä väärää nimitystä?

Hierarkia päiväkodissa on jotenkin koomista toimintaa.

LTO:t kulkevat nokka pystyssä kuin isotkin pomot.

Pihalla päivystävät ja tähyilevät kuin kotkat, pöyhkeinä. Komentelevat alempiaan.

Yhdessä päiväkodin johtajan kanssa ovat olevinaan kuin isonkin yrityksen johtoryhmä.

Vanhemmille neppailevat joillain täysin triviaaleilla asioilla.

Suuri touhotus siitä, jos esim päällikkö on laittanut sähköpostia vanhemmille jonka ydin kaiken jaarittelun jälkeen oli että tänään ei olekaan ruisleipää vaan näkkäriä lapsille lounaalla.

Wow, tämänkö takia käytin elämästäni kaksi minuuttia täysin turhan s.postin lukemiseen?

Vierailija
34/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, ei sitä nyt lautapoikaakaan arkkitehdiksi kutsuta.

Mutta jos lautapoika laittaa linnunsulan tukkaan ja alkaa laulamaan huutamalla etukyykyssä jalkaa polkien, niin on hyvin liki arkkitehtiä.

Vierailija
35/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lapset eivät ole lukutaitoisia, niin kaikille isolle lapulle kuvasymbolit kaulaan roikkumaan, kuka on opettaja, hoitaja... Opettajan symboli voisi olla vaikka pöllö.

Vierailija
36/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikui?

Vierailija
37/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No seksi.

Vierailija
38/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munaa pilluun...

Vierailija
39/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkasti ottaen tuo aikuinenkaan ei ole korrekti sana. Tuntemani päiväkodin työntekijät toivovat että heihin viitataan etunimellä tai opena/hoitajana. En ole koskaan täditellyt tai seditellyt ihmisiä lapsilleni vaan käyttänyt heistä sitä sanaa mitä he lapsen kannalta ovat. Puhun esimerkiksi kaupan työntekijästä, päiväkodin opettajasta, bussinkuljettajasta jne. Sukupuoleen viittaaminen on turhaa kun on olemassa tarkempiakin ilmaisuja.

Turvataitoihinkin kuuluu mm se että lapsi tietää että jos eksyy kaupungilla/huvipuistossa tms, apua mennään pyytämään ensisijaisesti työntekijältä, ei keltä vaan "tädiltä tai sedältä" tai edes keltä vaan "aikuiselta" , vaan paikassa työssä olevalta jonka vastuuseen kuuluu auttaa lasta.

Päiväkodissa ne kaikki ovat tätejä. Voi toki setäkin olla joukossa.

Vierailija
40/62 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsentasoinen nimitys on se, mitä suomen kielessä on sovittu käytettävän. Sukulaisia ovat tädit, sedät ja enot sekä mummut ja papat. Tietysti jonkun täti voi työskennellä päiväkodissa, mutta melko harvoin sukulaiset ovat samassa ryhmässä.

Lapsen on hyvä oppia oman ryhmänsä työntekijöiden nimet ja jos viitataan useampaan ihmiseen ko työpaikassa, voi sanoa joko työntekijät tai henkilökunta.

Taisto 2v huutaa eteisessä: "työntekijää, missä on työntekijä?"

Siiri 5v pyytää ruokapöydässä: "henkilökunnan edustajat, antakaa lisää ruokaa"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän