Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On se vaan sääli ja surullista kuinka nuoren on jo hypättävä

Vierailija
17.04.2022 |

Siihen oravanpyörään ja selviytymismoodiin ja mm kotoa pois muuttaneen käytävä suht runsain mitoin töissä opiskelujensa lisäksi ja vielä koko kesäajankin aina raadettava ihan vain jotta tulisi toimeen ja saisi jääkaappiinsa täytettä.
Siitä sitten kohti aikuiselämän raadantakierrettä kunnes eläke koittaa joskus 50v kuluttua.
Missä vaiheessa se nuori lataa akkujaan, pitää kesälomaa, rentoutuu ja on vailla vastuuta ja velvoitteita, kerää voimia uuteen opiskeluvuoteen, on vailla kellon käyttämistä, aikatauluja ja huoleton?
Ei missään, sen aika oli silloin kun ikää oli alle 13v.
Järkyttävää!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista se oli ennen kuin se työnteko alkoi jo varhaislapsuudessa. Minäkin olin naapurin juurikas pellolla kaikki kesät jo alle kymmenen vuotiasta 10penniä vaolta.

Vierailija
2/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa, mä ainakin tuin mun nuoreni opiskelua niin paljon kuin suinkin pystyin.

Laitoin ruokakasseja matkaan kun kävi, pyysin syömään, ostin joskus tee-paitoja j asukkia, kalsareita, saippuoita, pesuaineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toista se oli ennen kuin se työnteko alkoi jo varhaislapsuudessa. Minäkin olin naapurin juurikas pellolla kaikki kesät jo alle kymmenen vuotiasta 10penniä vaolta.

Sillä sai silloin 2 nalkekarkkia. Nykyään ei edes ole nalkekarkkeja, eikä kyllä pennejäkään. Että kuitenkin jotakin silloin siis.

Vierailija
4/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaationhan piti vapauttaa ihmiset työn orjuudesta nauttimaan elämästään vapaana, mutta on käynytkin tasan päinvastoin! Kuka meitä veti näin raskaasti nenästä?!

Vierailija
5/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täsmälleen samaa mieltä ap:n kanssa. Surettaa omien teinien tuleva näkymä. Toinen on ollut parina kesänä töissä, huonossa paikassa. Selvästi se on vaikuttanut yleiseen mielialaan omasta tulevaisuudesta ja työpaikasta.

Vierailija
6/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan se on noin ollut. Ei valtio kenenkään terveen ja työ/opiskelukuntoisen elämää kustanna. Opiskelijan tuet (opintoraha ja laina sekä asumistuki) riittävät hyvin ruokaan ja asuntoon mutta eivät tietenkään matkusteluun eikä kalliisiin merkkivaatteisiin, jotka eivät ole välttämättömiä. Ongelma vain on että korkeaan elintasoon tottuneet pitävät niitä "arkena" joka valtion kuuluu kaikille kustantaa.

Vierailija
7/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tähän vielä vanhemmat painostaa ja "pakottaa", tekevät selväksi ettei muuten pärjää eikä muutakin tukea pahemmin ole saatavilla, jopa edellyttävät oman apunsa antamisen ehdoiksi moista.

Oikeasti, miettisitte edes hieman psyykkisiäkin puolia, se opiskeleva nuori on aika paineisessa yhteiskunnassa ja maailmassa tällä hetkellä ja ei se ainakaan hänen lukuisten elinvuosikymmeniensä aikana helpota, päinvastoin!

Vierailija
8/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä sai silloin 2 nalkekarkkia. Nykyään ei edes ole nalkekarkkeja, eikä kyllä pennejäkään. Että kuitenkin jotakin silloin siis.

En minä niitä rahoja itse nähnyt. Naapuri makso suoraan isälle.

Vierailija
9/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana töihin vuonna 99. Sen jälkeen kaikki lomat ja viikonloput töissä yliopistosta valmistumiseen asti. 15-vuotiaasta lähtien maksanut vaatteet yms. omat hankinnat itse, kuten koulumateriaalit ja vuokra & ruokarahaa kotiin. Joten on se ollut ja aiemminkin joidenkin kohtalo tehdä töitä eikä vain laiskotella vapaana.

Vierailija
10/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen täsmälleen samaa mieltä ap:n kanssa. Surettaa omien teinien tuleva näkymä. Toinen on ollut parina kesänä töissä, huonossa paikassa. Selvästi se on vaikuttanut yleiseen mielialaan omasta tulevaisuudesta ja työpaikasta.

10 alle 30 vuotiasta jää tämän takia työkyvyttömyys eläkkeelle JOKA päivä eli meillä on joka vuosi aina vaan suurempi ja suurempi joukko nuoria jotka lepää koko ikänsä.

Vierailija
11/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no. 15 vuotiaana aloitin kesätyöt. Tein töitä kesäloman alusta loppuun ja talvet sunnuntaisin. Usein töissä myös joulukoman ajan. Eka kesäloma oli 1. vakiduunissa opiskelun päätyttyä 27 vuotiaana. Jääkaappia täytettiin myös opintolainalla.

Silloin tuo oli normi, joten ei sitä mitenkään orvanpyöränä kokenut.

Rahaa oli sitten harrastaa ja bilettää. Niissä ne akut latautui, paremmin kuin äitien sohvalle passaamilla kavereilla, joiden piti lomat levätä, että jaksavat käydä koulua.

Nykyään kun itsensä yksilöllinen toteuttaminen ja vapaa-aika ovat ykösprioriteetit, niin onhan se selvää, että työ haittaa elämää ja kuulostaa oravanpyörältä.

Vierailija
12/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se nin surullista että ei tarvitse kun nostaa sen opintolainan. Sen saa jopa maksuhäiriöinen. Valtio nimittäin takaa, eikä tartte ruinata kylän rikkaimmalta isännältä nimeä takauspaperiin kuten teki äitini 1948.

Eikä tosiaankaan tartte mönkiä pumpulitehtaan koneen alla 60 tuntia viikossa.

Olen vahinko vuodelta -67, kun äitini oli silakkanuotalla 15 vuotiaana keittäjänä. Ja isäni on tuntematon. Yksi Matti sen sitten nai ja äiti pääsi noista piikahommista omaan tupaan.

Vierailija
13/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Automaationhan piti vapauttaa ihmiset työn orjuudesta nauttimaan elämästään vapaana, mutta on käynytkin tasan päinvastoin! Kuka meitä veti näin raskaasti nenästä?!

Periaatteessa se on vapauttanut. Mutta kun kulutusjuhlan nimissä pitää hankkia aina vaan ennemmän rojua ja elämyksiä, niin joudut painamaan pidempää päivää, että saat kaiken hinoamasi.

Tyydy vähempään ja nauti automaation siunauksista.

Vierailija
14/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa se on vapauttanut. Mutta kun kulutusjuhlan nimissä pitää hankkia aina vaan ennemmän rojua ja elämyksiä, niin joudut painamaan pidempää päivää, että saat kaiken hinoamasi.

Asun pienessä kaksiossa, kalusteet ovat ilmaisina saatuja 70-80-luvun tavaraa. Televisio on 10 vuotta vanha, omistan 4 vuotta vanhan läppärin ja edullisen puhelimen. En omista autoa ja vaatteita en ole ostanut 3 vuoteen. Palkka menee vuokraan ja ruokaa? Mistä minun pitäisi tinkiä?

Vierailija
15/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä on ollut perusarkea kautta aikojen on nykyään oravanpyörää? Yhteiskunnan pitäisi rakentaa tukijärjestelmä, että jäisi enemmän sitä vapaa-aikaa? Mitä ehdotat ratkaisuksi? Veroäyreihin tuntuvia korotuksia?

Tässä on myös valtava ristiriita. Paljon saa lukea siitä ettei nuoret työlisty ja niitä kesätyöpaikkoja ei tahdo löytyä?

Vierailija
16/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun pienessä kaksiossa, kalusteet ovat ilmaisina saatuja 70-80-luvun tavaraa. Televisio on 10 vuotta vanha, omistan 4 vuotta vanhan läppärin ja edullisen puhelimen. En omista autoa ja vaatteita en ole ostanut 3 vuoteen. Palkka menee vuokraan ja ruokaa? Mistä minun pitäisi tinkiä?

Ruuasta.

Vierailija
17/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumisesta ja ruuasta.

Vierailija
18/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Ainahan opiskelijat on tehneet töitä kesät. Tai jos vaan ovat töitä saaneet! Normaalia. En itse ainakaan muistele mitenkään pahalla kesätöitä. Kyllä sitä sitten aikuisena on saanut lomailla. Ja tulipa motivaatiota opiskella, kun tiesi, että haluaa hyvä työpaikan!

Vierailija
19/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun pienessä yksiössä syrjäseudulla ja maksoin siitä aikoinaan 25000. Minulla on 100e puhelin, joka hoitaa myös läppärin ja television viran. Ruokaan ei paljon tälläisellä yksinäisellä ihmisellä mene.

Vierailija
20/43 |
17.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No totta kyllä, että nykyäänkin osa kansasta elää yhtä niukasti kuin piiat ja rengit aikoinaan.

Tosin he elivät alivuokralaishuoneissa tai hellahuoneissa viperheineen, palkka meni sen vuokraan ja ruokaan. Heihin nähden elät leveästi.

Totta sekin, että automaatio on vapauttanut ison määrän ihmisiä huonopalkkaisista liukuhihnatöistä vielä huonompipalkkaisiin pätkätöihin tai työttömiksi.

Mutta näistä huolimatta elintaso on kasvanut kaikilla, suurimmalla osalla vaan enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän