Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista apua Suomessa saa huonounisuuteen?

Vierailija
16.04.2022 |

Puoliso on ollut uudessa työssä nyt useamman kuukauden ja selkeästi työn laatu on vaikuttanut hänen uneensa. Valittaa joka kerta että tuntuu että ei saa syvää unta lainkaan eikä ole palautunut kun palaa töihin, vaikka on useampi päivä vuorotyön välissä lepoa. Kärttyisä ja väsynyt. Aamulla sanoo että heräili paljon yöllä ja tuntuu että vaikka "nukkui" syvää unta ei tullut ollenkaan.

Jos tällaisilla oireilla menee terveysasemalle, saako sieltä mitään apua asiaan? Miten tätä lähtisi hoitamaan? Tuntuu että tämä vain pahenee viikko viikolta.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säpsähtelen PTSDn takia useasti hereille joka yö. (Painajaisten tai pienien risahduksien takia.) Se apu jota olen tähän saanut on melatoniini ja kehotus, että pidän kiinni unirytmistä. Ei auta paljoa ei jos pelkää nukkumista. Tuloksena se, että olen aina väsynyt ja ahdistunut unen puutteen vuoksi.

Minua kehoitettiin ekalla kerralla käymään lenkillä, ja tokalla kerralla tyrkytettiin masennuslääkkeitä unettomuuteen, en ottanut koska siitä ei ollut eikä ole kyse. Nyt lähes nelikymppiseksi rämpinyt samaisen unettomuuden kanssa ja epäilen syyksi ADHDta että kiitti tyhjästä täältäkin!

Vierailija
22/29 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nussittuna nukkuu paremmin

No ei. Piristyy vaan. Suihkuun jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella nauravat ulos tuolla vaivalla. Siellä on pikkuisen pahempiakin asioita hoidettavana. Ja hyvä niin. Huonounisuus on olematon ongelma verrattuna oikeisiin sairauksiin. Mies voi mennä yksityisen puolen lääkäriin tai työterveyteen.

Vierailija
24/29 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella nauravat ulos tuolla vaivalla. Siellä on pikkuisen pahempiakin asioita hoidettavana. Ja hyvä niin. Huonounisuus on olematon ongelma verrattuna oikeisiin sairauksiin. Mies voi mennä yksityisen puolen lääkäriin tai työterveyteen.

Ai huonounisuus on olematon ongelma? Kokeilepa joskus itse elellä vaikka kuukausi 3-4 tunnin unilla, välillä vähemmälläkin.

Vierailija
25/29 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi työpaikka niin varmaan jonkinlainen työhöntulotarkastus ollut, kiinnittikö hoitaja uniasiaan huomiota?

Itse aloitin uudessa työssä ja hoitaja passitti minut työterveyspsykologin puheille uniongelmista. Meillä työterveyssoppariin kuuluu kolme psykologikäyntiä vuodessa. En kylläkään kokenut käynneistä olleen apua uniongelmaani, koska minulla ne ovat kroonisia ja johtuvat osin ulkoisista tekijöistä. Psykologikäynneistä sai kuitenkin työkaluja stressin lieventämiseen jne.

Mitä merkintöjä tuli kantaa? Itse varon puhumasta asioistani kun nykyään kaikki kirjoitetaan kantaan.

”Nukkumisen kanssa jo pidempään haastetta. Haasteena erityisesti jatkuva valppaana olo myös yöllä. Heräilee helposti ympäristön ääniin.

- - -

Väsymystä kokee, muutoin tyytyväinen elämäänsä. Tapaa ystäviä ja harrastaa.”

Ekalla kerralla merkintä nykytilasta (yllä) ja suunnitelmista, tokalla kerralla mitä harjoitteita tehtiin ja kolmannesta kerrasta ei ole merkintää ainakaan vielä.

Vierailija
26/29 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuroleptejä unettomuuteen

Ei auta. Vurotyöläisen ongelma. Ei pääse palautumaan työvuoroilta.Koska ei jaksa harasta liikunta,ei edes ulkoilua.Voi rauhassa napsi lääkeitä,ei auta.

Vierailija
27/29 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai huonounisuus on olematon ongelma? Kokeilepa joskus itse elellä vaikka kuukausi 3-4 tunnin unilla, välillä vähemmälläkin.

EI todellakaan ole olematon ongelma, mutta ei sen perusteella kyllä saa julkiselta lääkäriaikaa. Aikanaan työterveydessä valittelin uniongelmiani ja kerran lääkäri ehdotti mielialalääkkeitä, mutta en niitä ottanut ja sen jälkeen ei ottanut kantaa asiaan. Alihoidettu ongelma. Olenkin sitten viimeiset 20 vuotta nukkunut (torkkunut) 1-5 tuntia yössä. Pitkävaikutteinen melatoniini 1.9 g ei auta yöheräilyihin ja niiden jälkeiseen valvomiseen. Nyt kun on alettu puhua nukkumisen tärkeydestä terveydelle, olen suunnitellut yksityiselle lääkärille menemistä, jos saisi jotakin unilääkettä.

Vierailija
28/29 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään pikku ongelma! Itse kärsinyt n.20 v unihäiriöistä. On ollut monenlaisia lääkkeitä käytössä, melatoniinit eivät auta yhtään mitään. Nyt pakko käyttää joka yöksi Imovanea sekä ketipinoria.Näilläkään en nuku hyvin,heräilen monta kertaa jne. Kyllä julkiselta puolelta uniläkkeitä saa. Todella ikävää tälläinen krooninen sairaus.

Vierailija
29/29 |
16.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nussittuna nukkuu paremmin

Olen sinkku ja kyllä huomaa kuinka uni maittaa jos illalla vetää käteen 👍

M35