Millaista apua Suomessa saa huonounisuuteen?
Puoliso on ollut uudessa työssä nyt useamman kuukauden ja selkeästi työn laatu on vaikuttanut hänen uneensa. Valittaa joka kerta että tuntuu että ei saa syvää unta lainkaan eikä ole palautunut kun palaa töihin, vaikka on useampi päivä vuorotyön välissä lepoa. Kärttyisä ja väsynyt. Aamulla sanoo että heräili paljon yöllä ja tuntuu että vaikka "nukkui" syvää unta ei tullut ollenkaan.
Jos tällaisilla oireilla menee terveysasemalle, saako sieltä mitään apua asiaan? Miten tätä lähtisi hoitamaan? Tuntuu että tämä vain pahenee viikko viikolta.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Oisko uniapnea?
Minulla itsellä on uniapnea hoidossa, ja en kyllä ole huomannut että puoliso korahtelisi, olisi hengityskatkoksia tai olisi tuollaista oireilua. Mutta pitää kyllä ehdottaa tutkimuksia varmaan varmuuden vuoksi.
-AP
Mielialalääkkeitä saa, nukahtamis ja unilääkkeitä ei saa. Siinä se on "apu" uniongelmiin suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Mielialalääkkeitä saa, nukahtamis ja unilääkkeitä ei saa. Siinä se on "apu" uniongelmiin suomessa.
Eipä nykyään oikein saa mielialalääkkeitäkään. 2000 luvulla vielä sai helposti.
Uusi työpaikka niin varmaan jonkinlainen työhöntulotarkastus ollut, kiinnittikö hoitaja uniasiaan huomiota?
Itse aloitin uudessa työssä ja hoitaja passitti minut työterveyspsykologin puheille uniongelmista. Meillä työterveyssoppariin kuuluu kolme psykologikäyntiä vuodessa. En kylläkään kokenut käynneistä olleen apua uniongelmaani, koska minulla ne ovat kroonisia ja johtuvat osin ulkoisista tekijöistä. Psykologikäynneistä sai kuitenkin työkaluja stressin lieventämiseen jne.
Googlaa unihygienia. Siitä voi aloittaa. Tk:ssa eivät ymmärrä mitään. Itse menen työterveyteen kunhan jaksan.
Vierailija kirjoitti:
Uusi työpaikka niin varmaan jonkinlainen työhöntulotarkastus ollut, kiinnittikö hoitaja uniasiaan huomiota?
Itse aloitin uudessa työssä ja hoitaja passitti minut työterveyspsykologin puheille uniongelmista. Meillä työterveyssoppariin kuuluu kolme psykologikäyntiä vuodessa. En kylläkään kokenut käynneistä olleen apua uniongelmaani, koska minulla ne ovat kroonisia ja johtuvat osin ulkoisista tekijöistä. Psykologikäynneistä sai kuitenkin työkaluja stressin lieventämiseen jne.
Mitä merkintöjä tuli kantaa? Itse varon puhumasta asioistani kun nykyään kaikki kirjoitetaan kantaan.
Hän tarvii ihan rehellisesti rauhoittavia, kuten diapamia. Sen avulla saa korjattua unirytmiä. Valitettavasti sitä ei myönnetä juuri kellekään.
Siis ajatteleeko hän jatkuvasti sitä työtä ja siksi ei saa unta vai mitä?
Jos ajatusten nollaaminen vaikeutena, niin sitten kannattaa kokeilla unihypnoosia. Itse käytän youtubesta sellaisen herran videoita kuin Michael Sealey:
Jos katselisi uusia työpaikkoja ilman vuorotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ajatteleeko hän jatkuvasti sitä työtä ja siksi ei saa unta vai mitä?
Jos ajatusten nollaaminen vaikeutena, niin sitten kannattaa kokeilla unihypnoosia. Itse käytän youtubesta sellaisen herran videoita kuin Michael Sealey:
Nukahtaa kyllä, mutta heräilee ja sanoo että ei ole aamulla virkeä olo.
-AP
Täältä löytyy toimivia neuvoja:
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hänen alalla tuollaisia luksuksia, minimaaliset tt-palvelut eli käytännössä julkiselle jos ei ole jokin akuutti työssä tapahtunut juttu.
-AP
Sanovat, että ei pidä juoda kahvia. 😁
Pitkävaikutteista melatoniinia voisi kysellä ensi hätään. Mutta sitten jotain vahvempaa jos unettomuus jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkintöjä tuli kantaa? Itse varon puhumasta asioistani kun nykyään kaikki kirjoitetaan kantaan.
Aivan niin, oot oikeassa! 175
Säpsähtelen PTSDn takia useasti hereille joka yö. (Painajaisten tai pienien risahduksien takia.) Se apu jota olen tähän saanut on melatoniini ja kehotus, että pidän kiinni unirytmistä. Ei auta paljoa ei jos pelkää nukkumista. Tuloksena se, että olen aina väsynyt ja ahdistunut unen puutteen vuoksi.
Onko ollut aiemminkin vuoroduunissa ja pärjännyt?
Tosta uniapneasta on näköjään tullut joku uus trendisairaus jota yritetään jokaiselle tyrkyttää vaikkei mikään siihen viittaisi.
Oisko uniapnea?