Mistä apu aikaisiin aamuihin?
Nuorimies pian 8kk ja yösyötöt onnistuneesti lopetettu:) Hän heräilee kuitenkin jo 6 maissa (käy nukkumaan 21) jolloin olen syöttänyt ja jatkaakin ihanasti uniaan-joskus jopa 8 asti. Onko mitään vinkkejä kuinka saisi unet jatkumaan ilman syömistä- vai vaadinko jo pikkumieheltä liikaa ja olisin vaan tyytyväinen tuohon yleensä yhtenäiseen unijaksoon 21-6 ja onnellinen kun saan hänet vialä jatkamaan, vaikkakin vaatii sen syöttämisen-yöllä rauhoittuu tarvittaessa tuttiin... Hehee-kuin sain yösyömisen loppumaan niin tahtoo lisää:) Ikinä ei tyytyväinen-heh
Kuulin et aikaiseen heräämisen voisi auttaa aikaisemmin nukkumaan meno- kokemuksia moisesta?
Meillä ainakin yöunille myöhemmin meno saa aikaan aikaisemman herätyksen- olisikohan käänteitoiminnasta apua-tarvinnee kokeilla :)
Kommentit (4)
Kahden aamuvirkun lapsen äitinä en ole keksinyt kertakaikkiaan mitään keinoa, jolla lapset nukkuisivat pidempään. Nuorempi (nyt 10kk) herää välillä viiden maissa täysin valmiina päivän touhuihin, eikä mikään tai kukaan saa häntä enää sillä erää uneen. Pari kertaa on tapahtunut sellainen ihme, että kun en ole heti mennyt hakemaan vauvaa, niin hän on nukahtanut uudelleen sinne pimeään huoneeseen. Eli täällä iloitaan pimeistä aamuista...
Olen ottanut nämä aikaiset aamut annettuina, ja lakannut yrittämästä muuta. Muuten lapset ovat olleet hyväunisia, joten olen yrittänyt olla tyytyväinen näin.
Tästä ei varmasti ollut mitään apua, mutta sanoisin että ole tyytyväinen noin, syötä kuudelta ja nuku vielä jos se onnistuu.
Hei.
Meillä oli ihan sama kuvio. Poika nukkui pitkään sellaista noin klo 20.30-07 yöunta. Sitten yhtäkkiä alkoikin heräämään jo aamukuudelta (joskus 5.30!) ja se tuntui kertakaikkiaan ylivoimaiselta. Seiskalta jaksoimme ihan hyvin jo nousta, mutta kuudelta oli ihan mahdotonta. Poika kävi usein päiväunille sitten heti 8.-8.30 tienoilla eli selvästi oli vielä väsynyt.
Me puutuimme päiväuniin. Pojalla oli tapana nukkua ne päivän kolmannet päikkärit illalla klo 18-19.30 ja se selvästi sekoitti rytmiä. Nyt olemme päättänee, että jos poika ei nukahda ennen kuutta, niin sitten emme anna nukahtaa. Valvotamme poikaa sitten ainakin sinne klo 20 asti, jonka jälkeen laitamme yöunille. Tämä auttoi meillä ja aamuheräämiset palasivat sinne klo 7-7.30 nurkille. Illalla meillä mennään nukkumaan klo 20.30-21.
Päiväunet ovat meillä olleet sellaista epäsäännöllisen säännöllistä koko pojan (8kk) eliniän, ettei mitään kunnon päivärytmiä ole saatu syntymään. Nyt on selvästi siirtymässä kaksiin päikkäreihin, kun vaan sais nukahtamaan ajoissa niille jälkimmäisille. Eilenkin näet nukkui klo 18.30-20 (joustimme siis päätöksestämme, aaargh) ja huolestuin, että ei nuku yöllä, mutta ihan ok nukkui. Ilmeisesti kun päikkäreitä on enää kahdet, niin eivät niin pahasti vaikuta yöuniin kuin kolmien päikkyjen aikaan.
Kateellisena kuuntelen, kun joidenkin lapset nukkuu ysiin asti aamulla. Aaah, mitä luksusta se olisi! Toisaalta olen kohta menossa töihin, joten lienee ihan hyvä, että aamut alkaa hyvissä ajoin niin päästään sitten koko sakki liikkeelle.
poika yritti jossain vaiheessa sitä että alkaisi heräilemään aamulla jo kuudelta. Se ei kuitenkaan sopinut meille, sillä meidän perheessä kello kuusi on vielä yötä. Joten parina aamuna kävin laittamssa kuudelta vauvalle tutin suuhun. En katsonut kertaakaan vauvaa silmiin, kaadoin takaisin sänkyyn, tutti suuhun ja menin pois, Kyllä se sinne sit vähän ajan päästä nukahti uudestaan. Pari aamua kun meni niin, niin poika ymmärsi yskän ja ei herää nykyään vasta kun klo 8.00-9.00 aamulla.
Me ollaan otettu semmonen linja että ennen kasia ei ole heräämistä! Jos herää ni saa jokellella ihan omassa rauhassa omassa sängyssään... pois sieltä pääsee vasta kasin jälkeen.
Meillä valvotaan öisin. Poika (kohta 7 kk) syö pari kertaa ja sitten vielä saattaa riemuita liikkumisesta eli kääntyilee ympäri ensi isin luo ja sitten takaisin äidin luo, viime yönä oli valveilla 02.30-03.30 välisen ajan juuri tuon kääntyilyn takia. Ja silti poika nousu ylös puol seitsämän, nukkumaan menee klo 20. Haaveilen että saisin joskus nukkua edes 6 tuntia putkeen... Kait sitä joskus saa nukkua.
Minä en lähtisi siirtämään lapsen nukkumarytmiä ihan siitä syystä että työhönpaluu on kumminkin joskus edessä ja silloin lapsi joutuu nousemaan " aikaisin" ylös.
Tämä siis minun mielipiteeni, koska tulen palaamaan töihin kun poika puolitoista vuotias ja hoitoon meno on edessä.
Mielipiteeseeni vaikuttaa myös oma mukavuuden haluni, itse menen nukkumaan noin klo 22 (olen mennyt tuohon aikaan nukkumaan jo ennen pojan syntymää) ja haluan katsoa hetken tv:tä rauhassa siis ne suosikkisarjat jotka eivät sovi pienen lapsen silmille. Ilta on muutenkin meidän aikuisten yhteistä aikaa, sitä kun ei koskaan ole liikaa.
Muistin juuri että kelloja siirretään kohta taaksepäin niin silloinhan vauvan rytmi muuttuu tunnilla eteenpäin että hyvinkin saatat saada unta riittämään hiukan myöhemmäksi.
Mukavaa syksyä
Mrs.K