Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten syöpä näkyy naamasta?

Vierailija
15.04.2022 |

Kuuluuko kalpea iho ja tummat silmänaluset siihen?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voisi näkyä, jos ei ole nimenomaan kasvoissa oleva ihosyöpä tai muu sellainen näkyvä? Kalpeutta ja mustia silmänalusia saa vaikka nukkumalla huonosti.

Vierailija
2/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy mitenkään ellei kemo vie ripsiä ja kulmakarvoja, tai kortisonikuuri turvottaa kasvot ns. kuukasvoiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syöpä näy. Hoidot voi näkyä

Vierailija
4/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nyt sairaudet vaikuttavat ulkonäköön ilman hoitojakin, mutta tuskinpa pelkillä kasvoilta voit diagnoosia tehdä.

Vierailija
5/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta syöpään kuollutta olen seurannut läheltä.  Silmät muuttuvat melkein läpinäkyviksi.  Se on mielestäni näkyvin muutos.

Ilkka Kanervakin oli viimeisissä kuvissa juuri tuon näköinen.  RIP.

Vierailija
6/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkkeet aiheuttaa sen

Vierailija
7/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on syöpä. Olen kroonisesti syöpäsairas sillä minua ei voi parantaa.

Silti elän lääkkeitteni avulla täysin normaalia elämää. Silmäni eivät ole "läpinäkyvät" silmän aluseni eivät ole mustat. Hoikka olen luonnostaan, en syövän takia.

Käyn työssä, olen aktiivinen liikkuja, tapaan ystäviä, vietän aikaa perheen kanssa jne. Kukaan ei mitenkään ulkonäöstäni näe sairauttani, enkä ole sitä kertonut kuin kaikkein läheisimmille.

Syöpäni on kurissa ja jopa pienentynyt kiitos uusien hyvien lääkkeitten. Joka päivä otan yhden pillerin ja yhden kapselin, käyn kolmen kuukauden välein verikokeissa sillä lääkitys voi vaikuttaa maksa-arvoihin, tähän mennessä ei ole vaikuttanut. Reilut neljä vuotta näin mennyt.

CT-kuva kerran vuodessa eikä etäpesäkkeitä ole löytynyt. Onkologin tapaaminen puolen vuoden välein ja syöpähoitajan saan kiinni milloin tahansa.

On tosin olemassa aggressiivisia syöpämuotoja joihin ei mikään tehoa. Kuitenkaan syöpään kuoleva ei ole mitenkään sen kummallisemman näköinen kuin johonkin muuhun vakavaan sairauteen kuoleva. Lähestyvä kuolema jättää aina  merkkinsä, oli syy sitten mikä tahansa. 

Kortisonihoidot joista tuolla ylempänä mainitaan ja joita käytetään mm. imusolmukesyövän hoidossa, aiheuttavat ns. kuunaamaisuutta. Silloin puhutaan isoista kortisonianooksista.  Sytostaatit aiheuttaa hiusten menetystä joka tietysti näkyy ulkonäössä. Ne kuitenkin kasvavat uudelleen hoitojen jälkeen, ja monelle on käynyt niin että uudet hiukset kasvavat jostain syystä kiharaisina. En tiedä miksi.

Syövällä on edelleen pelottava maine ja vakava sairaus se onkin. Kuitenkin hyvin moni elää vuosia diagnoosin ja hoitojen kanssa ja kuolee lopulta johonkin ihan muuhun. Syövän hoito on tehnyt huimaavia edistysaskeleita ja tekee koko  ajan, kiitos mm. näitten täsmähoitojen.  

Aika jännä miten syöpää sairastava itse on hyvin harvoin hysteerinen ja paniikissa, ympäristö sen sijaan reagoi niin. Totta kai diagnoosin saatuaan elämä menee uusiksi, tulee monenlaista ajatusta ja tuntemusta mutta niinhän on kaikkien isojen muutosten kanssa. Tämän kanssa oppii elämään. Oppii myös arvostamaan elämää ihan toisella tavalla, kaikista pikkuasioista ei tee meili ruikuttaa. Elämä tässä ja nyt on arvokas ja siitä pitää nauttia. Jokaisen, ei pelkästään sen sairastuneen.

Vierailija
8/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellertävä iho, äkkinäinen laihtuminen, ihåliga ögon eli tyhjä säikähtänyt katse. 

Vierailija
9/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei syöpä näy. Hoidot voi näkyä

Arvasimme kun veljeni iho kellertyi ja laihtui pian että oli saanut syövän.

Vierailija
10/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahta syöpään kuollutta olen seurannut läheltä.  Silmät muuttuvat melkein läpinäkyviksi.  Se on mielestäni näkyvin muutos.

Ilkka Kanervakin oli viimeisissä kuvissa juuri tuon näköinen.  RIP.

Millaiset ovat läpinäkyvät silmät? Tarkoitatko, että luomien iho ohentui?

Vierailija
11/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidettiinko Ilkkaa leikkauksella ja sytostaateilla.

Vierailija
12/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt läheltä kun syöpälääkitys muuttaa silmänrakennetta väriä. Voimakkaat syöpälääkkeet värjäävät silmän valkuaisen mustaksi ja lääke vaikuttaa myös silmämunan kokoon että se pullistuu silmäkuopasta pois. Syöpälääkäri lähettää potilaan silmälääkäri kontrolliin silmäoireiden vuoksi. Välillä näkyy ulkona ihmisiä joiden silmät mustat niistä voi päätellä että henkilö saa syöpälääkettä.

Vierailija
13/13 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maha pullistuu

Toiset laihtuu

Toisilla kuukasvot

Iho kellertää

Mitä kenelläkin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä