Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sulla ollut koskaan laamapaitaa?

Vierailija
14.04.2022 |

Vieläkö niitä on? Mulla oli joskus lapsena.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne oli suurta muotia 70-luvun alussa, silloin ne batiikkivärjättiin ja käytettiin siis kuin T-paitana, ei alusvaatteena. Nimenomaan tämmönen iso pyörylä rinnuksessa oli se muodikkain:

http://mantymaenelamaa.blogspot.com/2017/09/dylon-varien-kokeilua.html?…

Juuri noin niitä värjättiin, langalla tiukkaan myttyyn  jottei väri kaikkialle mene

Vierailija
22/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pentuna aluspaitana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan! Oli ihan perusvaate lapsena. Liian kuuma kyllä lämpiminä aikoina, mutta kovilla pakkasilla ehdoton. Kainalot ei kyllä pysyneet valkoisina pitkään.

Vierailija
24/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla oli, mutta muistikuvissani se oli kutittava vaate. Ehkä se oli sitten  joku muu aluspaita. 

Muistat ihan oikein. Oli kutittava ja epämukava.

T. Aistiyliherkkä

Vierailija
25/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena 70-80-luvulla oli. Rumiahan nuo olivat ja menivät kainaloista inhottavasti ihan käsiä pitkin (siis tosi kapeat hihat) niin, että kainalot hikosivat heti varhaisteininä. Muuten miellyttävää, kestävääja pehmeää materiaalia. Monissa oli iso kaula-aukko, niin eivät näkyneet päälipaidan kauluksesta. Joissain oli kauluksessa typerä kiristysnyöri, joka meni aina solmuun.

Kapeat hihat? Nehän olivat ihan supussa käsivarsien kohdalla, paljon ylimääräistä materiaalia.

Vierailija
26/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulla oli, mutta muistikuvissani se oli kutittava vaate. Ehkä se oli sitten  joku muu aluspaita. 

Muistat ihan oikein. Oli kutittava ja epämukava.

T. Aistiyliherkkä

Voi olla että minulla oli usein liian pieni, kun vaatteita saatiin serkuilta ja tosiaan tuo tunne on muistiin piirtynyt, että kun laamapaidan pukee päälleen, niin epämukava olo alkaa. Sama kuin se, kun täytyi pitää liian lyhyitä sukkahousuja, nekin kutitti ja valui ja pahimmassa tapauksessa varvas tuli kärjestä läpi. Juu ei oltu hyvävarainen perhe. 

Vierailija
27/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. Nuorena ostelin niitä kirpparilta ja käytin ihan päällysvaatteena.

Vierailija
28/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ja muistan kuinka solmuvärjättiin niitä 70-luvulla.

Vierailija
29/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan lahea ja pehmonen😄

Vierailija
30/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaapissa Hakaniemen hallista jokunen vuosi sitten ostettu uusi laamapaita, mutta taitaa olla käyttämätön vielä.

Kovalla pakkasella lämmin aluspaitana.

Vierailija
31/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laamapaita on suomalainen kansallisaarre, sillä yksikään vaate ei ole saavuttanut niin paljon suosiota ja pitkää elinkaarta, kuin laamapaita, sillä sitä on kudottu ja ommeltu yli 100v Suomessa ja sitä myydään ja käytetään edelleen v. 2020.

Kyllä minulla on useampi laamapaita, samoin alushousuja ja käytän niitä joskus, se on kunnia-asia ja kunnioitus esivanhempia kohtaan.

Vierailija
32/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laamapaita on suomalainen kansallisaarre, sillä yksikään vaate ei ole saavuttanut niin paljon suosiota ja pitkää elinkaarta, kuin laamapaita, sillä sitä on kudottu ja ommeltu yli 100v Suomessa ja sitä myydään ja käytetään edelleen v. 2020.

Kyllä minulla on useampi laamapaita, samoin alushousuja ja käytän niitä joskus, se on kunnia-asia ja kunnioitus esivanhempia kohtaan.

Ai laamahousutkin? Tämä oli uutta.

Vierailija
33/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut ja on edelleen. Kovin arvokkaita vain, kun laatutuote. Oliko jossakin kaupassa aluspaita 39€? Neulottu ja ommeltu Suomessa edelleen.

Ja hyvin varustetuissa alusvaate kaupoissa edelleen myytävänä ja myös kauppaketjuissa. Varmaan sitä myydään paljon, kun sitä kaupat pitävät valikoimissaan.

Vierailija
34/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
35/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli lapsena ja myös parikymppisenä . Värjäsin itse kankaita ja vaatteita  silloin, laamapaidasta sai hienon värjäämällä

Vierailija
36/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

70- luvulla näitä värjättiin ja käytettiin T- paidan tapaan. Eivät hihat kyllä olleet liian kireät eikä paita kutittanut, tämä tietysti vain omasta kokemuksesta.

Vierailija
37/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarinpaitoja on ollut.

Vierailija
38/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan laamapaidan oikein hyvin 50 vuoden takaa. Muuten se olisi ollut ihan kiva, mutta sen 3/4-hihansuissa oli jonkinlainen kumi- tai kangasnauha, joka nousi ylöspäin ja alkoi puristaa aina, kun koukistin käsivarsiani. Laamapaita oli alusvaate, ja nuo hihansuut olivat moninkertaisesti ikävämmät, kun ne jäivät kyynärpäiden alapuolelle jumiin päällyspaidan hihojen alle.

Vierailija
39/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai laamahousutkin? Tämä oli uutta.

Äitini tapasi usein jouluksi ostaa omalle iäkkäälle äidilleen laamapaidan ja laamahousut.

Vierailija
40/44 |
15.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän niitä edelleen. Aluspaitana sekä kylminä talviöinä yöpaitana koska lämmittää ihonmyötäisenä niin hyvin.

Katso Tamsilk-nettisivut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä