Voinko ostaa hulivilikumppanin kanssa talon?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VÀhÀn pitÀÀ harjoitella talouden hallintaa ennen sitÀ. Pankissa ihmetellÀÀn, jos ei ole yhtÀÀn omaa pÀÀomaa lainaa hakiessa.
Mulla jÀÀ tuplasti enemmÀn kuussa sÀÀstöön, vaikka on kaksi lasta ja puolet pienempi nettopalkka kuin sulla.
SÀÀstöön jÀÀ rahaa mutta eipÀ taida paljon kertyÀ tarinoitavaa lapsenlapsille vanhainkodin kiikkustuolissa.
Ap kuulostaa sille ettÀ ymmÀrtÀnyt elÀmÀ on elettÀvÀksi, hei, mikÀ on pahinta mitÀ voi tapahtua?
Jos kaikki rahat menee sen omakotitalon maksamiseen, niin mitÀ tarinoita siitÀ jÀÀ lapsenlapsille kerrottavaksi? Tarinoita tolkuttomasta pihistelystÀ?
Vierailija kirjoitti:
VÀhÀn pitÀÀ harjoitella talouden hallintaa ennen sitÀ. Pankissa ihmetellÀÀn, jos ei ole yhtÀÀn omaa pÀÀomaa lainaa hakiessa.
Mulla jÀÀ tuplasti enemmÀn kuussa sÀÀstöön, vaikka on kaksi lasta ja puolet pienempi nettopalkka kuin sulla.
Kerrohan miten sulla jÀÀ tuplasti enemmÀn eli 1200e sÀÀstöön puolikkaalla nettopalkalla (3200/2=1600⏠netto)? 400 euroa ruokaan asumiseen ja laskuihin kuulostaa melko alhaiselta summalta sinun ja kahden lapsen kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Siis tuhlaan matkoihin, kotiinkuljetettuihin ruokiin ja kulttuuriin aika paljon, mutta nĂ€mĂ€ ovat vapaaehtoisia đ Pystynkö tiputtamaan elintasoa?
Haaveilen siitĂ€, ettĂ€ pÀÀsee aamukahville omalle pihalle ja voi vĂ€hĂ€n puuhastella maalien kanssa ja entisöidĂ€ jotain pikkusöpöÀ đ Tipunko korkealta?Ap
KyllÀ. ErittÀin korkealta tulet tippumaan.
1) Omalle pihalle aamukahville voit mennÀ hyvÀllÀ tuurilla 3 kk/vuosi. Ja sekin vain hyvÀllÀ sÀÀllÀ.
2) Kaikki siihen pikkusöpöön askarteluun tarvittavat materiaalit pitÀÀ itse hankkia ja maksaa omalla rahalla.
Olen itse asunut lapsuuteni maalla omakotitalossa. Kuitenkin se, kun muutin itse aikuisena omakotitaloon, on tuonut jos jonkinlaista ei niin mukavaa yllÀtystÀ. NÀmÀ yllÀtykset ovat onneksi olleet toistaiseksi varsin pieniÀ. Ne ovat olleet rahalla hoidettavissa.
On toki ollut positiivisiakin yllÀtyksiÀ, toistaiseksi enemmÀn kuin negatiivisia.
KyllÀhÀn minÀkin haluaisin pientÀ pintaremonttia tÀÀllÀ tehdÀ, mutta kun lainanlyhennykset, lÀmmityskulut ym. pakolliset menot vievÀt niin ison osan budjetista, ettÀ pitÀÀ hiukan priorisoida sitÀ, missÀ jÀrjestyksessÀ asioita tehdÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumppani on tuhlari, mutta osaa myös tehdÀ remontteja ja on niissÀ huolellinen.
Itse olen perustuhlari, omat tulot nettona joku 3200e, 400e sÀÀstÀn, loput menee laulaen milloin mihinkin.
Ap
EttehĂ€n te sitten saa edes lainaa pankista đ
Saatiin 350t lainalupaus mutta vĂ€hĂ€n jĂ€nnittÀÀ đ
Voi kiesus, en ikinÀ ottaisi noin paljoa lainaa. Ajattele sitÀ koron mÀÀrÀÀ! Miten asutte nyt? MitkÀ on asumiskulut nyt?
Kerrostalossa, kulut 1300e, nousisi n. 500e/kk. Plus yllÀttÀvÀt tapahtumat, jos jotain hajoaa.
Ap
MitÀ tuohon 1800 ⏠summaan on laskettu mukaan? Lainanlyhennykset + lÀmmitys + sÀhkö + vesi + kiinteistövero + jÀtehuoltomaksu +
Muuton yhteydessĂ€/ensimmĂ€isen vuoden aikana tulee eteen hankintoja, joita et kerrostalossa asuessasi ole ikinĂ€ edes kuvitellut tarvitsevasi. Mm. pihan perusyllĂ€pitoon tarvittavat työkalut maksavat vĂ€hintÀÀn 1000 âŹ, jos on pieni piha etkĂ€ lĂ€hde hifistelemÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tuhlaan matkoihin, kotiinkuljetettuihin ruokiin ja kulttuuriin aika paljon, mutta nĂ€mĂ€ ovat vapaaehtoisia đ Pystynkö tiputtamaan elintasoa?
Haaveilen siitĂ€, ettĂ€ pÀÀsee aamukahville omalle pihalle ja voi vĂ€hĂ€n puuhastella maalien kanssa ja entisöidĂ€ jotain pikkusöpöÀ đ Tipunko korkealta?Ap
Osta siirtolapuutarhamökki.
TÀÀ olis yks vaihtoehto! Ostais isomman asunnon ja pienen mökin. Voiko nÀissÀ oleilla talvella? Miten lÀmmitys toimii? TÀytyy googletella, mutta jos joku jaksaa kirjoittaa kokemuksia niin olis kiva lukea!
Onko rauhallista?Ap
Talviasuttavuus riippuu ihan mökistÀ ja alueesta. MeidÀn siirtolapuutarhamökki on eristetty ja siellÀ on ilmalÀmpöpumppu, joten siellÀ voi olla myös talvella. Monilla on kamiina tai sÀhköpatteri lÀmmitykseen. VesiÀ ei kuitenkaan tule meille talvella, mikÀ rajoittaa pidempiaikaista oleskelua muulloin kuin kesÀaikana.
Rauhallisuus on suhteellinen kÀsite, mutta onhan nuo siirtolapuutarhat yhteisöllisiÀ paikkoja eivÀtkÀ vÀlttÀmÀttÀ sovellu sellaiselle, joka haluaa olla tÀysin omissa oloissaan. Me kuitenkin just tykÀtÀÀn siitÀ, ettÀ on tuollainen samanhenkisten ihmisten yhteisö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SÀÀstöön jÀÀ rahaa mutta eipÀ taida paljon kertyÀ tarinoitavaa lapsenlapsille vanhainkodin kiikkustuolissa.
Ap kuulostaa sille ettÀ ymmÀrtÀnyt elÀmÀ on elettÀvÀksi, hei, mikÀ on pahinta mitÀ voi tapahtua?
Jos kaikki rahat menee sen omakotitalon maksamiseen, niin mitÀ tarinoita siitÀ jÀÀ lapsenlapsille kerrottavaksi? Tarinoita tolkuttomasta pihistelystÀ?
No, talo oli maksettu kun nuorin lapsi oli 9 kk. Nyt se vauva on parikymppinen nuori mies EttÀ ei tÀmÀ elÀmÀ enÀÀ lasten ehdoilla mene, kohta ollaan taas kahdestaan. Ja on sitÀ rahaa kulutettu ja sijoitettukin, kaikkea ei ole hillottu sukanvarteen. Mutta en ole ihminen, joka saa suurinta tyydytystÀ kituuttamisesta, ne asiat joista eniten nautin, ovat ilmaisia. En muuten tiennyt ettÀ ihmisen elÀmÀn toimien tarkoitus on tarinoiden aiheiden kerÀÀminen jÀlkipolville?
Niin, tietty helppo sÀÀstÀÀ enemmÀn jos kulut on pienet.
On tuohon +500⏠laskettu kaikki mainitut kulut. YllÀreitÀ ei, mutta kÀytÀnnössÀ saadaan tuon lupauksen pÀÀlle vielÀ remonttilaina jos halutaan. Ehdotti myös, ettÀ otetaan garantiatakaus (maksaa 5t) jolloin sÀÀstöÀ jÀisi 10t plus dropanneet sijoitukset 4t. Eli olisi vÀhÀn puskuria kuitenkin.
Jotenkin haluaisin luottaa, ettĂ€ elĂ€mĂ€ vie ja ottaa tĂ€n taloriskin nyt nuorena aikuisena, kun on toivoa ja elĂ€mĂ€ edessĂ€ đ Mutta pitĂ€isi kai ottaa pÀÀ pois pilvistĂ€ ja tyytyĂ€ vaan johonkin tyydyttĂ€vÀÀn jĂ€mĂ€ratkaisuun, onko sekÀÀn sitten onnea?
Ap
On olemassa talviasuttavia mökkejÀ.. suosittelen ettÀ vuokraa vaikka aluksi mökkiÀ useamman kuukauden ja katsoo miltÀ sellainen elÀmÀ tuntuu..