Paljonko auton pitäminen maksaa kuussa?
Jos esim.ostaa jonkun bensiinikäyttöisen muutaman tonnin auton, josta ei jää velkaa. Paljonko kaikki vakuutukset ja bensat jne tekevät teillä kuussa?
Kommentit (56)
Laskin ylläolevan kustannuksia , kalliiksi tulee pienipalkkaiselle tai opiskelijalle, kun jo ilman mitään vahan auton korjauksiakin , menee kuukaudessa ainakin 220e autoon. Puhumattakaan kun on edullinen vaha auto ja siihen tulee aina vikoja, eikä itse osaa korjata.
Milloin väliaikainen käyttövoimavero poistuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verot 250/v.
Vakuutus 200/v.
Katsastus 50/v.
Varaosat+renkaat (omaa korjaan itse, ostan renkaat käytettynä ja tilaan tarvittavat osat ulkomailta)
150/v.
Auton arvo n. 1000 euroa, joten jos jotain fataalia tapahtuu, kone kilahtaa totaalisesti ym., jätän auton siihen ja soitan romufirman hakemaan paalattavaksi ja hommaan uuden.
Nykyisellä ajellut viitisen vuotta ilman suurempia ongelmia.
Edullinen liikennevakuutus sulla vuodessa. Itse teen tismalleen samaa, että muutaman vuoden välein ostan uuden pommin ja soitan romufirman hakemaan vanhan kun menee rikki.
Silti täysillä bonuksilla liikennevakuutus yli 500e, eikä oo mikään teinibemari kyseessä
Itelläs on kallis. Mulla "pommi" ja siinä täysillä bonuksilla liikennevakuutus+osakasko ehkä 280e vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
50 snt/km. Sanoo verottaja,autoliitto,autolehdet.
Valehtelemalla halvemmalla.
Ei, vaan KESKIMÄÄRIN 50snt/km.
Osalla paljon enemmän, osalla vähemmän.
Kuten tästäkin ketjusta näkee, jo ihan perus liikennevakuutuksissa on satojen eurojen eroja riippuen monesta eri tekijästä.
AP:n täytyisi katsoa auto valmiiksi. Sitten kilpailuttaa siihen vakuutus. Laskea veron määrä.
Ottaa selvää minkäkuntoiset renkaat auton mukana tulee, paljonko kierros renkaita maksaa uutena/onko koko sellainen yleinen että löytyy myös käytettynä?
Katsastushistoria kyseisestä autosta kannattaa selvittää (saa trafilta), se antaa suuntaa onko usein hylätty vai mennyt läpi.
Mikä on kyseisen auton kulutus? Paljonko oletettavasti kilometrejä tulee?
Jos päätyy ostamaan auton, täytyy vain toivoa sen pysyvän ehjänä, ellei ole lähipiirissä jotain osaavaa, joka suostuu pikkupalkalla harrastuksena korjaamaan. Onko merkki ja malli sellainen, että osia on helposti ja halvalla saatavilla (tyyliin motonetin hyllyssä)?
Kaiken tämän selvityksen ja laskemisen lisäksi kannattaa jokatapauksessa joku kymppi kuussa laittaa sivuun kuluja varten. Jos ei niitä muuhun tarvitse, niin käyttää sitten seuraavaan kulkineeseen, kun tämä nyt hankittava joskus lopullisesti luovuttaa.
Mulla vähän kalliimpi auto, n.5000€ arvo.
Vakuutukset ja verot on yhteensä n.100€/kk, siis ihan se, että se auto seisoo pihalla.
Polttoaineisiin menee sen verran, kun ajat.
Mitä vähemmän ajat, sitä harvemmin pitää renkaita uusia, mulla taitaa olla nyt toinen kierros alla. Jos aattelin, että kierros menee 3v ja renkaat on 1000€ niin kk kuluksi renkaista tulee n.25€
Halvempiakin renkaita toki on ja vähällä ajolla kestää pidempään.
Nykyinen auto on ollut mulla nyt 6v, huoltoihin (huollatan auton huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa) on mennyt vajaa 2000€ tuossa vuosihuollot, hihnanvaihto ja täysin jarruremppa. Eli kuukaudelle jyvitettynä n.23€
+katsastus n.6€/kk
Eli auton kulut on n.154€/kk
Mulla on täyskasko, jos pudottaisin pelkälle liikennevakuutukselle kulut putoaisi n.30€/kk
Lisäksi mulla diesel, joten dieselvero on korkeampi kuin jos olisi bensa.
Sanoisin, että n.100€ luokkaa kuukaudessa maksaa auton pitäminen + polttoaineet.
Auton siirtäminen kuuhun maksaa paljon, mutta sen pitäminen siellä ei maksa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sain isältä teslan ja firman bensa kortin ku täytin 18. Ihan ilmasta tää on.
Tankkaatko 95:ta vai 98:a?
Noin 70€/kk, tuohon ei sisälly uudet renkaat, renkaiden säilytys ja vaihto kylläkin.
Kalliiksi tulee. Seuraavan huollon jälkeen vois myydä pois ja ajella pakolliset reissut taksilla. Mutta kun se tunne vapaudesta mennä milloin mieli tekee, kuunnella mieluisaa musiikkia niin kovalla kuin korvat kestää ja ajella yksin.
Vakuutus+autovero 100 €/kk (täydet bonukset vakuutuksissa) bensa tietty kulutuksen mukaan, mulla noin 14 - 16 €/100 km.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pitää autoaan kuussa?
Hah hah haa, nauran täällä ihan kippurassa.
Kallistahan se on vanhalla, pienellä "parin tonnin pommillakin".
- Vakuutukset 20€/kk
- Verot 15€/kk (pieni auto, pieni kulutus, pieni vero)
- Katsastus 5€/kk
- Huolto 20€/kk
- Korjaukset 20€/kk
- Renkaat 10€/kk (vähän ajoa, kestää kauan, pieni koko)
- Parkkipaikka 15€/kk
- Sekalaiset 5€/kk (tuulilasinpesuaineet, pesu, harvinaiset parkkimaksut jne.)
- Arvonalenema 20€/kk (halvasta ei paljoa mene, mutta vähän kuitenkin)
Yhteensä näistä tulee jo 130€/kk jonka päälle tulee polttoaineet. Sanoisin, että jos ajaa vähän (n. 5000km/v) voi päästä kuluissa vanhalla, halvalla autolla 200€/kk - tuon alle ei juuri millään, ja keskimääräisesti ajavalla lienee minimi 300€/kk luokassa.
Itse olen kitkutellut onnistuneesti ilman autoa pitkään. Toki mökkimatkat ja moni muukin vaatii kaikenlaista säätämistä, mutta tulee vaivasta huolimatta lopulta paljon halvemmaksi. Onneksi voin tehdä etätöitä, niin pakollista kulkemista työn suhteen on vähän. Satunnaisia matkoja varten ei ole mitään mieltä omistaa autoa. Vaikka olisi halvin pommi, niin sen pelkkä ylläpito ja juoksevat kulut ovat helposti parista tonnista ylöspäin jos on itselleen rehellinen. Riippuu tietysti paljon huoltojen tarpeesta ja ajojen määrästä, mutta tuolla rahalla oikeasti ajaa paljon julkisilla ja lainailee tai vuokraa autoa silloin kun on pakko.
Ymmärrän hyvin, että sopii harvalle, kun joukkoliikenne on keskimäärin täysin kuralla tai sitä ei ole lainkaan pääosassa maata, mutta itse olen pärjännyt. Ja eipä tarvitse jännittää, että milloin auto leviää tai tulee jokin muu kiva ylläyslasku.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat auton kuuhun?
Nasa osannee kertoa, on kokemusta sähkösutoilusta Kuussa.
Tosin aika vanha on tämä tieto.
Vierailija kirjoitti:
Satunnaisia matkoja varten ei ole mitään mieltä omistaa autoa. Vaikka olisi halvin pommi, niin sen pelkkä ylläpito ja juoksevat kulut ovat helposti parista tonnista ylöspäin jos on itselleen rehellinen. Riippuu tietysti paljon huoltojen tarpeesta ja ajojen määrästä, mutta tuolla rahalla oikeasti ajaa paljon julkisilla ja lainailee tai vuokraa autoa silloin kun on pakko.
Riippuu satunnaisista matkoista, asuinpaikasta jne. jos menet vaikka viikonlopuksi (pe-su) mökkeilemään ja asut vaikka Turun lähikunnassa (20km).
- Torstaina busseilet kaupunkiin töiden jälkeen ja haet vuokra-auton (aikaa 1-2h, jota ei ehdi lähtöpäivänä)
- Perjantaina ajat mökille, sanotaan 100km.
- Palautat auton sunnuntaina. Busseilet kotiin.
Mökkireissulle tulee hintaa 250€, jolla sitä halpisautoa jo pitäisi hyvin kuukauden ja käyttäisi muihinkin matkoihin ja säästäisi tälläkin reissulla paljon aikaa ja vaivaa.
Vielä pahempiahan on lyhyet retket "illalla melomaan", joissa vuokra-auton kustannukset ja prosessiin kuluva aika ovat erittäin kovat.
50 snt/km. Sanoo verottaja,autoliitto,autolehdet.
Valehtelemalla halvemmalla.