Ällöttää, kun jotkut eivät opeta murrosikäisille lapsilleen edes perushygieniaa
Olimme viikonloppuna kisamatkalla lapsemme ja hänen harrastuskaverin kanssa. Molemmat 11-vuotiaita ja murrosikä alkanut. Hiki haisee ja hiukset rasvoittuu jne. Tämä kaveri ei käynyt koko viikonloppuna suihkussa, vaikka tosiaan hikoilivat kisoissa. Vaihtoi vain kisojen jälkeen tavalliset vaatteet päälle molempina päivinä. Ja ne tavalliset vaatteet olivat koko viikonlopun samat, joilla lähti kotoa perjantaina. Lasten hotellihuoneessa oli ihan järkyttävä katku, kun siellä kävi.
Olin niin hämilläni, etten oikein tiennyt miten tilanteessa olisi pitänyt toimia. Lapsen kaverilla ei ehkä ollut edes puhtaita vaihtovaatteita mukana. Lisäksi arastelin puuttua, kun en halunnut nolata häntä. Miten te olisitte toimineet?
Oma lapsi on opetettu jo kauan ennen murrosikää, että joka päivä peseydytään tarpeen mukaan. Joskus se on vain nopea alapään, kainaloiden ja kasvojen pesu pikasuihkussa. Joskus kunnon suihku hiustenpesuineen päivineen.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset lyövät lapsiaan. Onko tämä nyt niin hirveän ällistyttävää?
Olen joskus lukenut tutkimuksen missä yhdistettiin lasten kaltoinkohtelu ja lapsen huono hygienia toisiinsa.
Eli lapsilla ei ollut kaltoinkohtelun seurauksena halua tai ymmärrystä huolehtia hygieniastaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin koulukiusattu kun olin rippikoulussa. Koko viikon kaikki luulivat etten ole käynyt pesulla kertaakaan kun en mennyt saunaan muiden kanssa. Minua kiusattiin siitäkin. Kävin joka aamu varhain pesulla saunalla, padan vesi oli vielä haaleaa/lämmintä ja pesin itseni kenenkään näkemättä joka päivä. Ei kannata olettaa että ihminen ei ole pessyt itseään vain jos et näe kun hän menee pesulle.
Oma lapseni oli samassa hotellihuoneessa ja sanoi, ettei tämä kaveri käynyt kertaakaan suihkussa. Lisäksi sen haistoi ja huomasi, että oli samat vaatteet koko viikonlopun. En käynyt itse kyttäämässä heidän suihkussa käyntiään, kun tuon ikäinen voi nolostella varsinkin, jos kaverin äiti alkaa kyttäämään.
Ap
Kyllä on opetettu mutta kun lapsi itse ei koe tarpeelliseksi. Ei tunne olevansa likainen. 12-v poika täällä meillä. Pakotan suihkuun joka toinen päivä ja siitäkin aina valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni oli viime kesänä kisamatkalla ja valitti, että ei päässyt suihkuun kuin öisin, kun kaverin äiti oli koko ajan kyttäämässä pesullemenoa. Lapsi sanoi, ettei halunnut riisua tämän nähden.
Minä en kytännyt. Oletin, että tuon ikäiset osaavat hoitaa jo itse. Ja mietin myös tuota, että tuon ikäiselle joku vieras äiti kyttäämäämässä voi olla aika ahdistavaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, täydellinen vanhempi siellä taas huutelee. Todennäköisesti lapselle on kotona asiat opetettu, mutta ei vaan halua/ajattele asiaa.
Mulla on kolme lasta, josta kahdella on nimenomaan tuossa varhaisteininä tullut tuollainen vaihe, että on ollut todella vaikeaa huolehtia hygieniastaan. Toisella kesti vain hetken, mutta yksi ei oikeasti välittänyt vaikka kulki paskaisissa vaatteissa tai jätti suihkun väliin. Ja kyllä asiasta keskusteltiin ja pakotettiinkin suihkuun ja vaatteet pesin aina kun oli mahdollista. Voin hyvin kuvitella, että hän olisi käyttäytynyt ihan samalla tavalla jos olisi ollut ilman vanhempia reissussa.
Mutta jossain kohtaa sitten alkoi se itsestään huolehtiminen kiinnostaa.
Onko se vaihe tullut siis jossain välissä, kun on ensin ennen murrosikää huolehtinut jo useamman vuoden omat pesut ja vaatteiden vaihdot päivittäin ja sitten yhtäkkiä unohtanut muutamaksi vuodeksi? Aika erikoista kyllä. Vai ollaanko hygieniasta alettu puhumaan ja opettamaan vasta, kun murrosikä on jo päällä? Ei sen ikäinen enää kuuntele vanhempien neuvoja samalla tavalla oli kyse mistä tahansa.
Tämä oli oikeasti kysymys. Voisitteko alanuolien sijaan vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin vihjannut niin että sanoisin molemmille lapsille, sekä tälle vieraalle että omalle, että "Nyt on aika mennä suihkuun. Kumpi menee ensin?" Ehkäpä tämä toinenkin olisi siitä ymmärtänyt mennä pesulle. Puhtaiksi vaatteiksi et olisi voinut muuttua eli se menee toisen lapsen vanhempien välinpitämättömyyden piikkiin. Ja jos ei tuosta hoksaa niin sitten ei voi mitään, omien vanhempiensa tehtävä opettaa nämä asiat. Jatkossa teette niin ettei tuo lapsi lähde teidän kanssa niin ei tarvi huolehtia asiasta.
Olivat tosiaan omassa hotellihuoneessaan enkä nyt mennyt kyttäämään kenenkään suihkussa käyntiä. Omani käy automaattisesti. Lapseni vain kertoi, ettei tämä kaveri käynyt ollenkaan suihkussa ja mukana oli ilmeisesti vain yöpuku, ne tavalliset vaatteet, joiden kanssa tuli kyytiin perjantaina.
En halua pitää tätä minään asiana, jonka vuoksi lapsi ei pääsisi meidän mukana kisamatkoille. On lapsen hyvä kaveri kuitenkin ja tämän omat vanhemmat eivät aina pääse mukaan.
Ap
Ristiriitaista. Nyt kerrot, ettet ollut kyttäämässä, kävikö lapsi suihkussa vai ei, mutta aloituksessa olit varma ja kirjoitat
"Tämä kaveri ei käynyt koko viikonloppuna suihkussa, vaikka tosiaan hikoilivat kisoissa. Vaihtoi vain kisojen jälkeen tavalliset vaatteet päälle"
En sitäkään ymmärrä, mikä on motiivisi ja saatko paljonkin iloa elämääsi syyllistämällä ja haukkumalla lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin vihjannut niin että sanoisin molemmille lapsille, sekä tälle vieraalle että omalle, että "Nyt on aika mennä suihkuun. Kumpi menee ensin?" Ehkäpä tämä toinenkin olisi siitä ymmärtänyt mennä pesulle. Puhtaiksi vaatteiksi et olisi voinut muuttua eli se menee toisen lapsen vanhempien välinpitämättömyyden piikkiin. Ja jos ei tuosta hoksaa niin sitten ei voi mitään, omien vanhempiensa tehtävä opettaa nämä asiat. Jatkossa teette niin ettei tuo lapsi lähde teidän kanssa niin ei tarvi huolehtia asiasta.
Olivat tosiaan omassa hotellihuoneessaan enkä nyt mennyt kyttäämään kenenkään suihkussa käyntiä. Omani käy automaattisesti. Lapseni vain kertoi, ettei tämä kaveri käynyt ollenkaan suihkussa ja mukana oli ilmeisesti vain yöpuku, ne tavalliset vaatteet, joiden kanssa tuli kyytiin perjantaina.
En halua pitää tätä minään asiana, jonka vuoksi lapsi ei pääsisi meidän mukana kisamatkoille. On lapsen hyvä kaveri kuitenkin ja tämän omat vanhemmat eivät aina pääse mukaan.
Ap
Ristiriitaista. Nyt kerrot, ettet ollut kyttäämässä, kävikö lapsi suihkussa vai ei, mutta aloituksessa olit varma ja kirjoitat
"Tämä kaveri ei käynyt koko viikonloppuna suihkussa, vaikka tosiaan hikoilivat kisoissa. Vaihtoi vain kisojen jälkeen tavalliset vaatteet päälle"
En sitäkään ymmärrä, mikä on motiivisi ja saatko paljonkin iloa elämääsi syyllistämällä ja haukkumalla lasta.
Aika monessa vastauksessa olen sanonut lapseni kertoneen tämän. Olivat käytännössä koko viikonlopun yhdessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni oli viime kesänä kisamatkalla ja valitti, että ei päässyt suihkuun kuin öisin, kun kaverin äiti oli koko ajan kyttäämässä pesullemenoa. Lapsi sanoi, ettei halunnut riisua tämän nähden.
Muistan, kun olin yökylässä kaverin luona, oltiin jotain 11-12v ja kaverilla oli olohuoneessa "oma huone". En kehdannu vaihtaa yövaatteita, koska kaverin isäpuoli katseli olohuoneessa televisiota. Laitoin sitten yöpuvun t-paidan päälle. En mä sitä minään per vona ajatellu, kunhan hävetti.
Ja jos joku alkaa siitä suihkuunmenemisestä valittamaan, elettiin 80-luvun alkua eikä silloin suihkuteltu päivittäin.
Anteeks kuinka?! Itse olen syntynyt 60-luvulla, ja meillä käytiin kylvyssä tai suihkussa joka ilta, koko perhe. Pienenä kylpy, isompana suihku, tai joskus isompanakin huviksi kylpy, kun halus leikkiä tai käyttää joululahjakylpyvaahtoa. Dödöä alettiin heti käyttää, kun alkoi yhtään haisemaan.
Meillä oli tuttuja, jotka asuivat talossa, jossa ei ollut sisäkylppäriä, ja pihasauna lämmitettiin vain kerran viikossa, mutta tämä oli jo poikkeus, ei sääntö. Ja tämä on siis 60- ja 70-lukua, ei 80. Ja joo, ihan duunariperhe oltiin, samoin kuin isovanhemmatkin, mutta puhtaus, siisteys ja hyvät tavat olivat perusjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, täydellinen vanhempi siellä taas huutelee. Todennäköisesti lapselle on kotona asiat opetettu, mutta ei vaan halua/ajattele asiaa.
Mulla on kolme lasta, josta kahdella on nimenomaan tuossa varhaisteininä tullut tuollainen vaihe, että on ollut todella vaikeaa huolehtia hygieniastaan. Toisella kesti vain hetken, mutta yksi ei oikeasti välittänyt vaikka kulki paskaisissa vaatteissa tai jätti suihkun väliin. Ja kyllä asiasta keskusteltiin ja pakotettiinkin suihkuun ja vaatteet pesin aina kun oli mahdollista. Voin hyvin kuvitella, että hän olisi käyttäytynyt ihan samalla tavalla jos olisi ollut ilman vanhempia reissussa.
Mutta jossain kohtaa sitten alkoi se itsestään huolehtiminen kiinnostaa.
Onko se vaihe tullut siis jossain välissä, kun on ensin ennen murrosikää huolehtinut jo useamman vuoden omat pesut ja vaatteiden vaihdot päivittäin ja sitten yhtäkkiä unohtanut muutamaksi vuodeksi? Aika erikoista kyllä. Vai ollaanko hygieniasta alettu puhumaan ja opettamaan vasta, kun murrosikä on jo päällä? Ei sen ikäinen enää kuuntele vanhempien neuvoja samalla tavalla oli kyse mistä tahansa.
Tämä oli oikeasti kysymys. Voisitteko alanuolien sijaan vastata?
Mä kirjoitin tuon kokemuksen omista lapsistani ja kyllä, pesulla oli käyty pienestä pitäen joka päivä ja vaihdettu vaatteet. Mutta jossain kohtaa murrosiässä kun tietyt muutokset kehossa alkoivat ilmestymään, niin sai alkaa patistelemaan, että käy nyt suihkussa, käytä dödöä jne. Ja samat vaatteet laitetaan päälle. Tytöllä vaihe meni ohi kun kuukautiset alkoivat. Pojalla jatkui pidempään, mutta nyt sitten ollaan lähes toisessa ääripäässä. Kolmas lapsi on tyttö, hänellä ei ollut missään vaiheessa tällaista ”aina samat vaatteet, en jaksa käydä suihkussa” vaihetta.