Perintäkulua maksoin liikaa niin onko tämä oikein nyt sitten
Niin maksoin vahingossa kahteen kertaan laskun perintäkulut. Kuulemma maksusta hyvitetään vain 4e. 10e pitävät itsellään.
Juu ja minulle köyhälle 10e on rahaa sekin.
Reilu peli?
Kommentit (57)
Jos firmat perustelevat sillä, että siitä koituu käsittelykuluja niin enkö samalla periaatteella minäkin voisin jokaisesta laskusta jonka maksan laittaa firmalle käsittelykuluista maksun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle kommentoijalle; kyllä olen maksanut laskuni siitä vain ehti tulla se perintäkulu kirje.
Hmm. Että laskusta ehtii tulla maksuvaatimus perintäkuluineen, on pitänyt ensin tapahtua vähintään seuraavaa: sinulle on lähetetty alkuperäinen lasku, jossa on 14 päivää maksuaikaa. Kun tämän laskun maksu on viivästynyt 14 päivää eräpäivästä, saat maksumuistutuksen viiden euron muistutuskululla. Tässäkin kirjeessä on 14 päivää maksuaikaa. Kun maksumuikkarin eräpäivä on ohitettu, sitten vasta saa lähettää maksuvaatimuksen perintäkululla. Monet odottavat tässäkin välissä 2-7 päivää ennen kirjeen lähettämistä.
Olet siis harkinnut laskun maksua 14+14+14+7 päivää ja silti onnistunut myöhästymään?
Hmm... voin sanoa että ainakaan omassa tapauksessani asia ei ole mennyt näin.
Minulla oli lasku spostissa, ja kun en maksanut sitä ajoissa sain intrumilta kirjeen. Eli tässä välillä ei todellakaan tullut mitään erillistä muistutusmaksua 5e ? Eikä mitään erillistä kirjettä/ muistutusta siitä että lasku myöhässä.
Ap
Muistutuskirjeen lähettäminen on edellytys maksuvaatimuksen lähettämiselle. Onko siinä perintäkirjeessäsi perintäkuluerittely? Siitähän näet, mitä kuluja on veloitettu ja millä päivämäärillä.
Tosiaan, tarkennan nyt vielä että minä EN ole saanut mitään muuta kuin alkuperäisen laskun, sekä sitten Intrumilta perintäkulukirjeen jossa alkuperäisen laskun summaa pyydetään ja sen lisäksi kulu 14e. Eli onko tässä joku mennyt nyt sitten pieleen? Ei ainakaan mennyt niinkuin tuo eräs väitti tuolla että aina tulisi 5e maksumuistutuskirje tässä välissä
Ap
Mikä lasku oli kyseessä? Suoraan ulosmitattava saatava?
Mulla oli kerran unohtunut maksaa Elisan lasku, oli jäänyt sähköpostin uumeniin. Sieltä tuli tekstiviestimuistutus parin viikon päästä. Maksoin alkuperäisen laskun, seuraavaan laskuun oli laitettu muutama euro lisäkuluja unohtamisesta. Ei näissä nyt sentään mitään intrumeja oteta mukaan. Eli jotain et nyt kerro ap.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran unohtunut maksaa Elisan lasku, oli jäänyt sähköpostin uumeniin. Sieltä tuli tekstiviestimuistutus parin viikon päästä. Maksoin alkuperäisen laskun, seuraavaan laskuun oli laitettu muutama euro lisäkuluja unohtamisesta. Ei näissä nyt sentään mitään intrumeja oteta mukaan. Eli jotain et nyt kerro ap.
Onkohan ihan eri asia verrata perintäfirman laskua tai Elisan laskua? Paljon Elisa otti illasta? Elisalla lukee laskussa virallisesti paljon maksaa lisäkulut jos unohtaa maksaa ajoissa. Perintäfirmat maksattaa miten sattuu ja mieli tuo päähänsä.
Perintäfirmoilta voi saada parhaimmassa tapauksessa laskusta poiskin jos ovat hyvällä tuulella.
Itselläni oli perinnässä 40000 euro ja näistä perintäkuluja oli 12,000. Pyysin realisointia ja osamaksuaikaa niin sain tiputettua laskun loppusummaksi 28,000 euroa ja maksoin kerran kk tietyn summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahanpalautuksesta voidaan vähentää käsittelykulut. Kannattaa jatkossa katsoa vähän tarkemmin mitä maksaa ja minne.
Juu no on se niin vi*un raskasta että siihen 10e edestä menee työtä. Aivan varmasti.
Ap
Muutama juttu:
-Yrityksillä on yleensä hinnastot eri toimenpiteille, ja harvoin rahanpalautus on maksutonta.
-Tuo liikaa maksetun rahan palautus yrityksissä (jos nyt puhutaan isoista firmoista, jossain "yhden miehen"-yrityksissä voi mennä helpommin) ihan oikeasti teettää työtä. Kaverin kanssa voi mobilepaylla klikata liikaa maksetun summan sekunnissa takaisin, mutta yrityksillä on omat maksujärjestelmänsä,
Ko. suoritus pitää etsiä, samoin se toinen (että maksu on kerran saatu), kohdentaan raha annetulle tilinumerolle, ja mahdollisesti vielä hyväksyttää lasku jossakin jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta puhun käsi sydämellä. Mikä tarve mun olis täällä nyt jotain jättää kertomatta???
Ihan tosissaan sain laskun s postiin, (yksityisen yrityksen palveluja ostanut ja siitä lasku) siinä oli myös teksti: (kopioin tämän sanasta sanaan)
”Tarkistathan myös maksujesi suoritustilanteen, sillä käytämme jatkossa perinnässä Intrum Oy:n palveluja.”
Tätä kyseistä laskua en maksanut eräpäivään mennessä ja seuraava lasku olikin intrumin lasku 14e perintäkulun kera. Eli minkäänlaista muistutusmaksua tässä välillä ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta puhun käsi sydämellä. Mikä tarve mun olis täällä nyt jotain jättää kertomatta???
Ihan tosissaan sain laskun s postiin, (yksityisen yrityksen palveluja ostanut ja siitä lasku) siinä oli myös teksti: (kopioin tämän sanasta sanaan)
”Tarkistathan myös maksujesi suoritustilanteen, sillä käytämme jatkossa perinnässä Intrum Oy:n palveluja.”Tätä kyseistä laskua en maksanut eräpäivään mennessä ja seuraava lasku olikin intrumin lasku 14e perintäkulun kera. Eli minkäänlaista muistutusmaksua tässä välillä ei tullut.
No siinähän siis suoraan sanottiin, että menee suoraan perintään!
Vierailija kirjoitti:
Perintäfirmoilta voi saada parhaimmassa tapauksessa laskusta poiskin jos ovat hyvällä tuulella.
Itselläni oli perinnässä 40000 euro ja näistä perintäkuluja oli 12,000. Pyysin realisointia ja osamaksuaikaa niin sain tiputettua laskun loppusummaksi 28,000 euroa ja maksoin kerran kk tietyn summan.
Kai tää on joku vitsi? Siis sulla laskulla 52,000e ja sait ns anteeksi yli 20 tuhatta euroa? 😄
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Tarkistathan myös maksujesi suoritustilanteen, sillä käytämme jatkossa perinnässä Intrum Oy:n palveluja.”Tätä kyseistä laskua en maksanut eräpäivään mennessä ja seuraava lasku olikin intrumin lasku 14e perintäkulun kera. Eli minkäänlaista muistutusmaksua tässä välillä ei tullut.
No siinähän siis suoraan sanottiin, että menee suoraan perintään!
Niin sanottiin joo, mutta joku täällä keskustelussa sanoi että se muistutuskirje pitäis lähettää välissä että olisi oikeus perintään, vai ehkä ymmärsin väärin.
Mutta jännä jokatapauksessa miten eri firmat käyttää näitä eri tavoin. Koska se on totta että yleensä tulee tuo muistutusmaksu /kirje ennen perintää
Perintäfirmoilla saattaa olla myös maksumuistutuspalvelu, että heidän kautta tulee jo karhu, siinä ei kuitenkaan ole kyse perinnästä.
Täällä on jo useampi vastannut, että se rahanpalautus oikeasti teettää työtä. Kaikki firmat eivät siitä peri käsittelykuluja, mutta siitä on oikeus periä. Se ei myöskään ole mikään ”yhden klikkauksen” juttu, vaan vaatii aina jonkinlaista käsityötä. Hyvityslaskun tekeminen on monesti helppo, mutta rahaa ei voi niin vain maksella firman tililtä takaisin ja siksi prosessi on monimutkaisempi, ja mitä isompi yritys, todennäköisesti vielä tarkempi ettei kukaan pääse väärinkäyttämään.
Harmi että kyseessä oli perintätoimisto, jossain muussa jutussa, vaikka sähkölaskun yhteydessä, rahat olisivat olleet ennakkomaksu seuraavaan laskuun. Perintätoimisto taas ei voi samalla tavalla jättää rahoja odottamaan seuraavaa muistutusta.
Eli nyt meni oppirahat, älä maksa laskua tuplasti.
suosittelen sinkoiskua perintäfirmaan koska kyllä aseita tässä maassa löytyy :D
Aivan turhaan uhoat kuluttaja-asiamiehellä. Firmalla on oikeus ottaa käsittelykulut. Opettele maksamaan laskut ajoissa ja ole tarkkana, mitä maksat ja minne.
Vanha ketju mutta mulla tuli joku aika sitten elämäni eka perintäkirje. Vähänkö pelästyin.
Kyseessä oli pieni summa maksamattomia kotivakuutuslaskuja. En ollut missään vaiheessa saanut muistutuskirjettä tmv, sillä laskut oli ilmeisesti lähetetty aiempaan osoitteeseeni, muuttanut olin puoli v takaperin.
Sähläsin sitten ja unohdin ottaa tuon perintämaksun pois e-laskuista, kun sinne olin sen jo skannannut. Tätä ennen yritin soitella perintäfirmalle ja kysyä että onko tämä oikea protokolla, kun en kerran ollut laskuja saanut. No en päässyt puhelimessa läpi, joten kirjauduin niiden nettisivuille ja maksoin velkani suoraan siellä, koska alkoi viduddaa. Ja sit unohdin sen että parin pv päästä lähti sama summa tililtä niille uusiksi.
Otin yhteyttä heihin ja pyysin liikasuorituksen takaisinmaksua. Saan takaisin 1/3 maksusta, loput menee käsittelykuluihin.
Huvittaa vaan kun en saanut niitä originaaleja laskuja vakuutusyhtiöltä, ja tämän perintäyhtiönkin kirje tuli mulle myöhässä ja siinä oli mun vanha sukunimi, sekä osoite jossa asuin vuosia sitten.
Olis siis voinut käydä niinkin, että mulle olis tullut elämäni eka merkintä luottotietoihin, jos toi perintäkirje ei postin ansiosta olis päätynyt mulle nippa nappa ajoissa.
Viduddaa silti toi 2 krt maksaminen ja käsittelykulut, vaikka ymmärränkin että oma moka ja kulut on oikeutettuja.
Tosiaan, tarkennan nyt vielä että minä EN ole saanut mitään muuta kuin alkuperäisen laskun, sekä sitten Intrumilta perintäkulukirjeen jossa alkuperäisen laskun summaa pyydetään ja sen lisäksi kulu 14e. Eli onko tässä joku mennyt nyt sitten pieleen? Ei ainakaan mennyt niinkuin tuo eräs väitti tuolla että aina tulisi 5e maksumuistutuskirje tässä välissä
Ap