Pitäkää, ihmiset, vauvanvaunuista kiinni kun olette bussissa, etteivät ne kaadu!
Aivan hirveä tilanne eilen bussissa, kun äiti meni vanhemman lapsensa kanssa istumaan penkille (kolmen rivin päähän vaunuista) ja jätti vastasyntyneen vaunuihin yksin. Ensimmäisessä, ei edes tiukassa mutkassa, vaunut kippasivat täysin nurin ja vauva retkahti vaunuista lattialle. Vaunut olivat jalkajarruilla kiinni mutta painopiste siirtyi jotenkin ja heilautti vaunujen pääpuolen bussin ovelle.
Tuli aivan hirveä olo vauvan puolesta, mutta onneksi näytti siltä, että vauva oli kunnossa. Oma lapsenikin oli järkyttynyt ja halusi puhua pitkään päästyämme bussista kotiin kuinka vaunut kaatuivat ja vauva lensi vaunuista ulos.
Vaunuista pitää pitää kiinni! Esikoisen saa istumaan lähelle vaunuja ja äiti kyllä jaksaa seisoa vaunujensa tukena sen matkan.
Kommentit (9)
Toi on kyllä tärkeetä pitää kiinni. Monesti on nähnyt läheltä piti tilanteita, mutta joku saanut aina kopin vaunuista. Oliko tää äiti AP ihan järkyttynyt? Toivottavasti oppi kantapään kautta virheestä, tosin luultavasti ei ajatellut että siinä mitenkään kävis.
Mä koitan mennä muksujen kans aina sellasella bussilla, että lapsille on tilaa istua bussissa siinä ihan mun lähellä kun vaunujen/rattaiden kanssa seison siinä tilassa.
Hui kun tuli kyllä ilkee fiilis tuosta sun viestistä AP. Mitä olis tapahtunut jos lapselle olis käynyt tosi pahoin. :(
tosin vauva oli rattaiden vöillä kiinni, eli ei tippunut mutta jäi ikävästi roikkumaan. Pidin kaksin käsin kiinni rattaista, vaan tosin jyrkkä mutka ja liian kova tilannenopeus kai edesauttoivat kaatumista.
Aina ne lähimmät paikat eivät ole vapaina, eikä niistä kukaan takapuoltaan jonkun " rääpäleen" takia nosta. Onneksi isompi jo osaa itse etsiä hyvän paikan läheltä.
ja vöistä joku kuski sanoi, että ovat vain pyörätuolille.
Pidän kiinni työntökahvasta koko ajan. Käyttämälläni bussilinjalla kuskit kaahaavat koko ajan ja kaatumisriski on hyvinkin todellinen. En muutenkaan jättäisi lasta yksin ja itse menisi muualle istumaan.
Äiti otti vauvan syliin ja hoki vain tyynenä, että ei käynyt mitenkään. Hän aika nopeasti laittoi vauvan takaisin vaunuihin ja tyynnytteli sinne. Bussikuski pysäytti bussin ja tuli myös tarkistamaan, että miten kävi. Hän oli myös vihainen (ja varmasti järkyttynyt) ja kävi läpi bussin omat lisälaitteet millä vaunut saisivat pidettyä kiinni. Niistä ei ollut apua, joten äiti meni istumaan penkille ja piteli vähän matkan päästä vaunuja kiinni.
Minulla oli niin kamala olo koko loppumatkan ja pojallani myös (hän on 3,5-vuotias). Me keskusteltiin pitkään tapahtumasta ja poikani sai niin purettua pahan mielen pois. Hän toisteli monta kertaa, että aina pitää pitää vaunuista kiinni.
t: ap
Tyhjät vaunut ovat monesti kaatuneet, mutta se ei niin haittaa kunhan vauvaa ei ole kyydissä.
Täytyy sanoa, että ihmetyttää tuollainen. Minä olisin tietenkin pitänyt vaunuista kiinni koko matkan ja jos jotenkin käsittämättömästi vaunut olisivat kaatuneet olisi vauva tasan ollut loppumatkan joko sylissä tiukasti tai vaunuissa, mutta itse seisonut puristaen vaunuja rystyset valkoisina.
Joskus vauhti mutkissa on liian kova, mutta vaunut eivät kaadu kun niistä pitää hyvin kiinni. Itse kuljen paljon vaunuilla kahden lapsen kanssa ja koskaan ei ole sattunut mitään kun en ole jättänyt mitään onnen varaan.
et varmaankaan ole kulkenut 35 Vantaan Askistosta vanhaa reittiä? Kyllä, voi se bussi mutkissa mennä liiankin lujaa. Ko. linjaa ei enää menää ja kuskikaan ei enää bussia aja.
Tosin meillä ei ole sitä toista isompaa vielä, että miten se sitten onnistuu. Isompi istuu jossain lähellä tai vaikka vaunujen vieressä lattialla!
Tai sitten käyttäkää sitä turvavyöhihnaa, joka on siinä sitä varten. Tai laitakaa työntökahva parilla sellaisella koukulla kiinni. Siis silloin voi mennä esikoisen kanssa hvyin mielin lepuuttamaan jalkoja. Ainakin HKL:n busseissa on em. epuvälineet.