Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan kasvu jäljessä n. 2 vko:a

05.10.2006 |

Hei!

Onko kenelläkään vastaavasta tietoa:

Olen nyt viikolla 28 ja vauvan kasvu vastaa viikkoa 26+1. Olen käynyt hidastuneen kasvun takia ultrassa kuukauden välein ja kasvu on edennyt seuraavasti.

NP-ultra viikko 12: 2pv pienempi kuin kuukautisista

rakenneultra vko 20: 1vko ja 2pv pienempi

Ultra vko 24: 1 vko ja 2 pv pienempi

Ultra vko 28: 1 vko ja 6 pv pienempi

eli näyttäis kasvu hidastuneen. Missä vika? Kehityshäiriö? Mitkä seikat vaikuttaa vauvelin kasvuun?

1. lapsi syntyi 3160 g:n painoisena.

Kertokaa ihmeessä, jos jollain on vastaavasta kokemusta! Kiitti!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi että ravinto ei ollut kiertänyt loppuraskaudessa normaalisti. Kaikki oli muuten hyvin. Tietysti vauva vähän pienemmän kokoinen. Joskus käynnistellään heti kun lapsivesipunktiossa näkyy että keuhkot kypsät jotta vauva saadaan ulos ajoissa.

Vierailija
2/5 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisemme syntyi viikkoihin nähden pienipainoisena (35+3, 1620 g), mutta syy sikiöaikaiseen kasvuhäiriöön ei selvinnyt. Pää oli normaalin kokoinen, mutta muut mitat noin kuukauden jäljessä. Kasvun hidastumisesta ei ollut mitään tietoa ennen kuin aneeminen tyttömme syntyi (kun ei tutkittu sitten rakenneultran jälkeen). Istukka oli normaali, ja itse voin todella hyvin raskauden aikana. Joku lääkäri veikkaili, että kyseessä saattoi olla jonkinasteinen fetomaternaalivuoto eli sikiön vuoto äitiin päin.

Joskus syynä on istukan toimintahäiriö. Onko sulla napaverivirtaukset kuitenkin olleet OK? Täytyy muistaa sekin, että jotkut vauvat vain syntyvät keskimääräistä pienempinä ilman, että mitään vikaa todettaisiin. Tilanne varmasti huolestuttaa, mutta silti sanoisin, että kasvun hidastumisesta on parempi tietää etukäteen, jotta voitaisiin suunnitella synnytystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napaverivirtauksia ei mulla ole katsottu, olen sen verran pieneltä paikkakunalta, että täällä ei sellaisia laitteita ole. Lääkäri sanoi, että jos seuraavassa ultrassa kasvu on edelleen jäänyt jälkeen, mennään parempiin tutkimuksiin.

Kasvoiko lapsesi normaalisti syntymän jälkeen, saiko kiinni ikäisensä?

Huoli on korkealla, kun tuntuu, että pieni ei saa tarpeeksi ravintoa ja ravinnon saanti loppuu pian kokonaan.

Lisää kokemuksia kaivataan!

Vierailija
4/5 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia kaivataan!

Vierailija
5/5 |
05.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin paljon riippuu siitä, onko sikiöllä oikeasti ravinnosta puutetta vai onko vain muuten tulossa pieni vauva.

Meidän tytöllämme kasvuhäiriö oli vain sikiöaikainen. Yleensä pienikokoisina syntyneillä on varsinkin ensimmäisen vuoden aikana hurjaa saavutuskasvua. Meillä sitä jouduttiin odottamaan pidempään. Juuri tänään 3-vuotisneuvolassa todettiin, että kasvukäyrät ovat edelleen noususuunnassa. Pituus menee -2 sd:n kieppeillä, mihin olemme tyytyväisiä, koska vanhempien perusteella laskettu ennuste ei ole sen enempää kuin -1,7 sd. Mutta joo, yleensä keskoset ym. pienikokoiset saavat ikätovereitaan/omia ennusteitaan hyvin kiinni. Vastasyntyneen ravitsemus mietitään tosi tarkkaan: käytetään kivennäisainelisiä, erityiskorvikkeita jne.

Emis:

Kasvoiko lapsesi normaalisti syntymän jälkeen, saiko kiinni ikäisensä?

Huoli on korkealla, kun tuntuu, että pieni ei saa tarpeeksi ravintoa ja ravinnon saanti loppuu pian kokonaan.