Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelmana alhainen verenpaine?

22.03.2010 |

Onko kellekään annettu hyviä neuvoja alhaisen verenpaineen nostamiseen raskauden aikana?

Nyt mennään viikolla 24, eikä raskauden eteneminen ole auttanut nostamaan verenpainetta. Olo on surkea, pyörryttää yms. Istahtelen milloin minnekin, kun pää ei vain kestä. Verenpaine on suunnilleen 80/55. Aina se on ollut alhainen, mutta nyt raskauden aikana se on normaaliakin alhaisempi. Edellinen raskaus meni 115/75 paineilla, eikä tälläisiä ongelmia ollut, silloin murehdin kun paineet oli normaalia korkeammat.

Äippäpolilla käydessäni lääkäri kommentoi, että ei ole todisteita, että lakritsin, salmiakin ja suolan käyttö nostaisi verenpainetta ja sitäpaitsi niiden käyttö aiheuttaa turvotusta. Ja mun pitäisi muistaa, että alhainen verenpaine on raskauden kannalta vain hyvä asia. Vaikka olisi kuinka hyvä asia, niin silti haluaisin elää normaalia elämää ja esim. töissä toimia ja pystyä ajattelemaan normaalisti.

Tää ongelma varmaan kuulostaa vähäpätöiseltä sellaisen korvaan, joka ei tätä ole joutunut kokemaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa raskaudessa sama ongelma, eli yläpaineet oli koko raskauden ajan 80-100 luokkaa. Söin salmiakkia neuvolan tädin luvalla vaikka olikin kesäraskaus, mutta "kompensoin" pitämällä tukisukkia... Ymmärrän, ettei nämä nyt toisiaan auta, mutta salmiakki auttoi vointiin todella paljon eikä mulle kuumasta kesästä huolimatta mitään turvotuksia tullut! Eli korkeat verenpaineet varmaan nopeammin nostavat turvotuksetkin pintaan!

Ja se olo, mikä niistä matalista paineista tulee on niin kauhea, että siinä ei hirveästi enää mieti muuta kuin sitä salmiakkia! ;)

Uskon, että kroppa kertoo mitä pitää tehdä ja mikä on hyväksi! Mulla tokassa raskaudessa on ihan normaalit paineet, eikä salmiakin himoa ollenkaan!! Lisäksi en saa samiakista mitään "kiksejä" mitä ekassa sain, joten kuunnelkaa kroppaanne! Se kyllä kertoo! :)

Tsemppiä!!

Alfrida rv 19

Vierailija
2/7 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat paineet on luokkaa 100/50 ja itse raskaana selviän normaalissa elämässä vain syömällä hulvattomasti salmiakkia. Edellisessä raskaudessa vedin Sizu hornia pussin kaksi päivässä. :) Sillä huimaus, pyörrytys ja päässä pimeneminen pysyi suht kivasti aisoissa. Tosin se taitaa turvottaa, mutta jos muuten elämä menee mahdottomaksi, niin minusta ainakin aivan sama millä sitä oloa helpottaa kuhan se helpottuu! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans ekassa raskaudessa alimmillaan 68/40 verenpaine, joten saat sympatiat täältä. :) Nyt toisessa raskaudessa paineet on pysyneet lähempänä normaalia, onneksi.

Itsellä lakritsin syöminen auttoi. Kun ei meinanut tajuissaan pysyä, niin siihen verrattuna pienillä turvotuksilla ole niin väliä (näin mä ainakin ajattelin). Aina oli lakupatukka taskussa, jos piti jalkeillaan jaksaa. Tsemppiä!

Vierailija
4/7 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin välittömästi ostamaan pussillisen salmiakkia/lakua. Olo parani kummasti, en sitten tiedä oliko se psykologista pelkästään, mutta pääasia, että auttoi. Kurjaa tässä on se, että LA on keskellä kesää, joten silloin on turvotusta muutenkin plut sitten nää "verenpainehoidot" päälle.

Vierailija
5/7 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin itse matalasta verenpaineesta raskausaikana ja lääkäri neuvoi, että pieniä määriä lakua tai salmiakkia voi syödä. Olisin kuitenkin aika varovainen, koska näissä on yhdistettä, joka lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Riski ei ole selitettävissä pelkästään kyseisen yhdisteen verenpainetta nostavalla vaikutuksella vaan kyse on hormonaalisista muutoksista ja supistelun lisääntymisestä. Eli vaikka verenpaine pysyisi matalalla tasolla, riski on silti olemassa.

Vierailija
6/7 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että jos normaalissa elämässä ei alhaisien verenpaineiden takia meinaa selvitä, niin kannattaa ihan tyytyväisenä popsia lakua, salmiakkia...mitä vaan mikä helpottaa oloa. Jos jotain ennen aikaisia suppareita alkaa tulemaan, niin sitten voi miettiä uudelleen. Itsellä meni hurja määrä salmiakkia ja myös lakuja, silti molemmat ipanat meni reilun viikon yli ja ekassa raskaudessa en edes tiennyt mitä supistukset on ennen kuin ne lopulliset synnytyssupparit alkoivat :)

Vierailija
7/7 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni muukin asia voi tietty lisätä supistelua, ja riski on "vain" riski eikä tarkoita sitä, että asiasta A automaattisesti seuraa asia B. Mutta silti ajattelin että ennenaikaisuuden riski olisi hyvä mainita - kaikki eivät sitä tiedä ja ihmiset ajattelevat riskeistä eri tavalla. Itse olen synnyttänyt yhden ennenaikaisen lapsen, joten se varmasti vaikuttaa siihen, mitä ajattelen sikiöön kohdistuvista riskeistä - omalla kohdallani.

Suomalaisessa tutkimuksessa 250 grammaa lakua tai salmiakkia viikossa aiheutti 2-3 -kertaisen riskin ennenaikaiseen synnytykseen. Suurkulutuksen aiheuttama ennenaikaisuuden riski on verrattavissa tupakoinnin aiheuttamaan riskiin.

Teratologisen tietopalvelun mukaan runsas kulutus on noin 250 g lakritsia viikossa, mutta kohtuukäyttö on ihan OK.