Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko IT-alaa oppia, jos ei ole hyvä matematiikassa?

Vierailija
11.04.2022 |

Minulla matemaattinen osaaminen ei ole vahvuus, lukion lyhyt matikka 8, hajontaa numeroiden 5 ja 9 välillä... Luontainen matematiikan hahmotuskykyni ei ole hyvä, mutta kovasti ponnistelemalla voin oppia jotain.

IT-ala kiinnostaisi siksi, että on kehittyvä ala, töitä voisi olla tulevaisuudessakin, mahdollisuus tehdä etänä, itsenäistä jne. Lähtötasoni on aivan 0, olen sitä ikäluokkaa etten ole koulussakaan opetellut mitään virtanappulan painamista kummempaa.

Voiko tällainen ummikko päästä IT-alan koulutukseen, oppia jotain ja työllistyä, vai kannattaako suosiolla miettiä jotain muuta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logiikan hallinta on oleellisempaa kuin matematiikka it-alalla. Boolean algebralla pärjää jo pitkälle perussovelluksia koodatessa.

Vierailija
2/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikkaa sellaisenaan ei yleensä tarvita ohjelmoinnissa, mutta jos ei ole minkäänlaista luontaista kiinnostusta väkerrellä noiden vehkeiden parissa, niin enpä tiedä viihtyisitkö alalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-ala on hirvittävän laaja käsite. Helpdeskistä koodariin jne. Varmasti johonkin on mahdollista, mutta ei tietenkään kaikkialle jos se matematiikka tuottaa vaikeuksia.

Vierailija
4/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaan kyllä jonkin verran älyä, pikkutarkkuutta ja motivaatiota. Jotkut ei opi koskaan koodaamista.

Vierailija
5/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodaamiseen ei tarvita yleensä varsinaista laskutaitoa, mutta logiikan ymmärtämistä tarvitaan. Eli riippuu ihan siitä, mikä siinä matematiikassa tökkii.

Vierailija
6/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-ala on laaja ala ja sieltä löytyy paljon duunia joissa ei tavitse osata laskea. Varsinkin tukitehtävissä muut asiat ratkaisee enemmän. Et uskokaan millaisia tapauksia tuolla työpaikoilla tulee vastaan.

Työllistyminen vaan on nykyään vaikeaa kun alalle on koulutettu liikaa ihmisiä. Osaavalle ammattilaiselle kyllä löytyy töitä, mutta heitä ei vapailla markkinoilla juuri ole. Suomen koulutus on nykyään niin huonoa etteivät tuota enää osaavaa tyovoimaa.

Vierailija
7/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin matematiikasta hirveällä työllä M:n aikanaan pakon edessä. En ole koskaan siitä pitänyt. Silti 30 vuotta jo IT-alalla :D

Vierailija
8/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matematiikkaa ei kauheasti käytetä suurimmassa osassa alan töitä. Suosittelen koittamaan niin asia selviää.

Vierailija
9/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalle tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä. Ohjelmointi ei sinällään vaadi laskutaitoa, mutta tiukan johdonmukaista ajattelua kylläkin.

Se, että ATK alunperin sijoitettiin matematiikan alahaaraksi on historiallinen ilmiö. Alunperin tietokoneet keksittiin auttamaan vaikeissa laskutoimituksissa. Siitä tulee englanninkielinen nimi computer – "laskija". Tästä historiasta kyllä edelleen seuraa se, että yleensä tietotekniikkaa opiskellessa pitää suorittaa tietty määrä matematiikan kursseja. Kyllä niistä selviää lukion käynyt ihminen, vaikka olisi käynyt lyhyenkin matikan.

Vierailija
10/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Matematiikka" on harhaanjohtava termi. On totta, että hyväksi koodariksi voi tulla, vaikka lähtökohtaisesti "ei osaisi matikkaa".

Mutta ihmiset, jotka ovat hyviä matematiikassa, ovat luontaisesti hyviä eksaktissa logiikassa ja loogisessa ongelmanratkaisussa ylipäätään. Ja TÄMÄ on olennaista esimerkiksi koodaajalle. 

Minulle koodausopinnot olivat yhtä tuskaa, koska luontainen ajattelutapani on lähes päinvastaista. Minua ei niinkään kiinnostaa miten vaan miksi. Ajatteluni ei ole ratkaisukeskeistä vaan pohdiskelevaa. En ole ongelmanratkaisija, vaan pikemminkin ongelman monimutkaistaja a.k.a. filosofinen vänkääjä. Jos koodarista eksakti logiikka tuntuu "hyvältä", minua sen ehdottomuus ahdistaa. 

Vierailija
11/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että vaikeaa. Jos olet kaupallisella alalla ja osaat organisoida asioita ja johtaa, niin voit ehkä saaada töitä IT-prohjektipäällikkönä tai asiakaspalvelupäällikkönä ilman että tarvii osata koodata.

Vierailija
12/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Matematiikka" on harhaanjohtava termi. On totta, että hyväksi koodariksi voi tulla, vaikka lähtökohtaisesti "ei osaisi matikkaa".

Mutta ihmiset, jotka ovat hyviä matematiikassa, ovat luontaisesti hyviä eksaktissa logiikassa ja loogisessa ongelmanratkaisussa ylipäätään. Ja TÄMÄ on olennaista esimerkiksi koodaajalle. 

Minulle koodausopinnot olivat yhtä tuskaa, koska luontainen ajattelutapani on lähes päinvastaista. Minua ei niinkään kiinnostaa miten vaan miksi. Ajatteluni ei ole ratkaisukeskeistä vaan pohdiskelevaa. En ole ongelmanratkaisija, vaan pikemminkin ongelman monimutkaistaja a.k.a. filosofinen vänkääjä. Jos koodarista eksakti logiikka tuntuu "hyvältä", minua sen ehdottomuus ahdistaa. 

Kiitos vastauksesta sinulle ja muillekin! Oma ajattelutapani taitaa olla aika samanlainen kuin sinulla. Olen kyllä kielitieteen opinnoista selvinnyt (vaativat ainakin jonkinlaista logiikkaa luullakseni), mutta nauttinut enemmän pohdiskelusta, jonka ei tarvitse johtaa mihinkään ns. oikeaan ratkaisuun. Varmaankin sille on siis syynsä, miksi en ole alun perin IT-alalle päätynyt :D

Ap

Vierailija
13/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT-ala on laaja ala ja sieltä löytyy paljon duunia joissa ei tavitse osata laskea. Varsinkin tukitehtävissä muut asiat ratkaisee enemmän. Et uskokaan millaisia tapauksia tuolla työpaikoilla tulee vastaan.

Työllistyminen vaan on nykyään vaikeaa kun alalle on koulutettu liikaa ihmisiä. Osaavalle ammattilaiselle kyllä löytyy töitä, mutta heitä ei vapailla markkinoilla juuri ole. Suomen koulutus on nykyään niin huonoa etteivät tuota enää osaavaa tyovoimaa.

Vika ei ole niinkään koulutuksessa, vaan siinä, että suomalaisille työntekijöille pitää maksaa liian hyvää palkkaa. Halvemmaksi tulee palkata työntekijät esimerkiksi Intiasta tai Itä-Euroopasta.

Vierailija
14/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa oli omalla tavallaan surkea matematiikan opetus, numero oli huono, mutta testeissä itsellä on hyvä matemaattinen hahmotuskyky, joten se koulun numero ei kerro totuutta kyvyistäsi.

Vierailija
15/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika ei ole niinkään koulutuksessa, vaan siinä, että suomalaisille työntekijöille pitää maksaa liian hyvää palkkaa. Halvemmaksi tulee palkata työntekijät esimerkiksi Intiasta tai Itä-Euroopasta.

Ei sieltä palkatut lopulta tule sen halvemmaksi.

Vierailija
16/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pärjää ilman matemaattista hahmottamiskykyä.

Vierailija
17/17 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-ala on muutakin kuin koodaamista. Esim tietoliikennepuolella tarvii yhtään matikkaa.