Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat

Vierailija
11.04.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa

Kommentit (2041)

Vierailija
81/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.

Missähän tämä tiskikonetta tyhjentävä mysteerimies on millä on nalkuttava mysteeri vaimo? Mitäs jos mies opettelisit laittamaan ne astiat paikoilleen sen sijaan että kiukuttelet asioista kuin lapsi? Mitä jos opettelisit olemaan ajoissa paikalla ja tekemään sen mitä olet luvannut tehdä. Ei ole vaikeaa. Itseasiassa tässä exän kanssa sovittiin käyntiä lastenvalvojalle ja käyntiaika oli sovittu klo 11.00 Mies kysyi että niin milloin siellä sitten pitää olla paikalla jos aika on sovittu klo 11.00. Huomaatko miten vaikeaa miehen on ymmärtää mitä tarkoittaa klo 11.00? Sama ihminen luulee, että bussi tai juna joka lähtee klo 15.00 odottaa että hänen korkea-arvoinen ahterinsa on paikalla silloin kun hänelle sopii. Kaikki on niin helkkarin vapaaehtoista ja neuvoteltavissa. Mutta kun maailma ei toimi niin. Asioilla on aikataulu, paikkansa ja järjestys ja sillä mennään. Ihmeellistä kun näitä ei edes armeijassa saada miehiä oppimaan.

Ironista, mutta vahvistat vaan tuota ensimmäistä kommenttia. Jo tuonsun lähtökohta kertoo kaiken oleellisen. Miksi miehen täytyy opetella yhtään mitään? Kuka sen päättää ja päsmäröi mikä on oikea tapa, jonka toinen opettelee?? Miksei mies saa omassa kotona ihan itse päättää mihin astiansa laittaa? Mikä ylijumala siellä kotona kertoo ja opettaa ja ohjeistaa kaikessa ja kuka hänet on tähän asemaansa valtuuttanut?

N36

Niin että laitetaan lautaset mukihyllylle ja uunikintaat lusikkalaatikkoon? Sitten seuraavaksi mies kiukuttelee, että miksi ei löydä niitä asioita (kun ovat aina siellä mihin ne on vain huitaistu). Sillä että tavaroilla on paikka, on ihan käytännön merkitys. Eikä vain se että "nainen päättää ja määrää turhuuksia".

Onhan se kieltämättä niin, että kun siinä työpäivän, kauppareissun ja lastenhaun jälkeen kiireessä ennen esikoisen jalkapallotreeniä ja toisen lapsen kokeisiinlukua yrität tehdä ruokaa kaikille, voi tuntua kohtuuttomalta, jos kerta toisensa jälkeen joudut kolppaamaan kaikki kaapit tarvikkeiden perässä.

Ja vielä kohtuuttomammalta, jos et saa siitä edes ääneen marmattaa, koska se antaa toiselle vanhemmalle oikeuden jatkossa vaan jättää kokonaan tekemättä.

Kiitollinen hymy huulille vaan, kun on niin kivasti astianpesukone tyhjänä.

Vierailija
82/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kotityöt eivät jakaudu edelleenkään tasaisesti. Naiset tekevät päivittäin 45 minuuttia enemmän kotitöitä. Tästä tulee viikossa työpäivä ja 4 viikossa 4 työpäivää. Eli mies saa käyttää kuukaudessa 4 päivää omiin juttuihinsa ja harrastuksiinsa.

Lasketaanko ns miesten työt tuohon myös? Nehän ovat kaikkein eniten sukupuolittuneita töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.

Hei, älä vttu viitsi. Jos miehen siivous on sitä, että vähän imuroidaan keskeltä, niin mitä lopulta tapahtuu? Kämppä on p a s k a i ne n,ja kuka siivoaa p a s k an? Nainen. Sama muissa tehtävissä. Miksi niitä kotitöitä ei voi tehdä kunnolla? Kukaan ei tarkoita lattialistojen hinkkaamista hammasharjalla. Teettekö te, miehet, työpaikallakin työnne yhtä huonosti?

Sieltä ilmestyi täydellisyyttä vaativa pirttihirmu Justiina joka ei näe muuta kuin ongelmia jos ei asiat mene juuri niin kuin hän on päättänyt. Koko siivous urakka mitätöidään ja se oikeuttaa nalkuttamisen kun jostain nurkasta löytyi pölyä että päästään nalkuttamaan että mitään ei ole tehty.

Löysää pipoa, pääset itsekin paljon helpommalla kun et vaadi täydellisyyttä joka asiassa

En ole tuo, mutta kotisiivoojana olrn nähnyt paljon näitä poikamieskoteja, joissa on siivous ollut tuota luokkaa, että vähän imuroidaan keskeltä.Voin sanoa, etyä kyllä on pskasta ja muuttosiivouksen tekeminen maksaa.

Mehän maksetaan puoliksi kotisiivous joka käy 2x kuussa. Imurointi nakitettiin robotille.

Vierailija
84/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, älä vttu viitsi. Jos miehen siivous on sitä, että vähän imuroidaan keskeltä, niin mitä lopulta tapahtuu? Kämppä on p a s k a i ne n,ja kuka siivoaa p a s k an? Nainen. Sama muissa tehtävissä. Miksi niitä kotitöitä ei voi tehdä kunnolla? Kukaan ei tarkoita lattialistojen hinkkaamista hammasharjalla. Teettekö te, miehet, työpaikallakin työnne yhtä huonosti?

Siltä se ainakin raksahommissa näyttää. Itse palkkaan nykyään remontti töihin mieluummin naisia, sillä tekevät siistimpää jälkeä.

Ikävä vaan että harva remonttifirma palkkaa naisia.

Vierailija
85/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kotityöt eivät jakaudu edelleenkään tasaisesti. Naiset tekevät päivittäin 45 minuuttia enemmän kotitöitä. Tästä tulee viikossa työpäivä ja 4 viikossa 4 työpäivää. Eli mies saa käyttää kuukaudessa 4 päivää omiin juttuihinsa ja harrastuksiinsa.

Joo, ei jakaudu autonhuoltotyöt, metsä- ja polttopuutyöt, lumityöt ja paljon muukaan tasan; taitaa em. työt jakautua 95% miehille ja 5% naisille.

Autot huolletaan nykyään ammattilaisten toimesta. Mitkä metsä-  ja polttopuutyöt? Nykyajan postimerkkitonteilla lumitöitä ei ole nimeksikään (ja ainakin meillä, minä naisena ne yleensä teen, koska tulen ensimmäisenä kotiin töistä). Kylmä tosiasia on se, että ne ns. miestentyöt vähenee koko ajan.

Vierailija
86/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko ns miesten työt tuohon myös? Nehän ovat kaikkein eniten sukupuolittuneita töitä.

Mitä ne miesten työt ovat?

Siitäkö että auttaa kerran viidessä vuodessa ikeahyllyn kasaamisessa?

Vierailija
87/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin lasketaan. Vastauksestasi huomaa, että miten ajattelet- kotityöt, eli siivous, ruuanlaitto, pyykkäys jne= naisten töitä.

Vierailija
88/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltit miehet ovat myös uupuneita, koska naiset syrjivät heitä.

Vierailija
89/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei jakaudu autonhuoltotyöt, metsä- ja polttopuutyöt, lumityöt ja paljon muukaan tasan; taitaa em. työt jakautua 95% miehille ja 5% naisille.

Monikohan prosentti suomalaisista miehistä nykyään huoltaa autoa, tekee metsä- tai polttopuutöitä? 

Kaupungistumisen seurauksena "miehisen" työn määrä on vähentynyt huimasti. Kun mietin samanikäisiä miehiä kuin itse olen (30v) niin nuo fyysisen työn tekijät ovat vähemmistössä.

Huollatan autoni ja vaihdatan renkaat liikkeessä, äitini tekee metsä- ja polttopuutöitä ja opetteli traktorilla tekemään myös ne lumityöt, maalla kun asuu. Miesystävänsä on niin usein jurrissa että halvemmaksi tuli opetella itse fyysiset työt, oppi sen siinä kun mies ajoi äitini omistamasta traktorista peilin ja kyljen muussiksi. Miehelleni, jonka työ on it-hommissa ei ole tullut mieleenkään tarjota apuaan missään näissä miehisissä hommissa, koska ei osaa niitä tehdä.

Vierailija
90/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.

Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.

Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.

Kaikki naiset eivät välitä järjestää kaiken maailman kekkereitä tai tehdä asioista isoja numeroita, kuskata lasta harrastuksiin.. tuollaista kai rikkaan elämä on. Köyhällä menee aika lähinnä perusasioiden, kuten ruuan varmistamiseen..

Vierailija
91/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä ilmestyi täydellisyyttä vaativa pirttihirmu Justiina joka ei näe muuta kuin ongelmia jos ei asiat mene juuri niin kuin hän on päättänyt. Koko siivous urakka mitätöidään ja se oikeuttaa nalkuttamisen kun jostain nurkasta löytyi pölyä että päästään nalkuttamaan että mitään ei ole tehty.

Löysää pipoa, pääset itsekin paljon helpommalla kun et vaadi täydellisyyttä joka asiassa

En ole tuo, mutta kotisiivoojana olrn nähnyt paljon näitä poikamieskoteja, joissa on siivous ollut tuota luokkaa, että vähän imuroidaan keskeltä.Voin sanoa, etyä kyllä on pskasta ja muuttosiivouksen tekeminen maksaa.

Mehän maksetaan puoliksi kotisiivous joka käy 2x kuussa. Imurointi nakitettiin robotille.

Tuohan se riittääkin🤣 peseekö robotti- imuri pyykit, viekö roskat, käykö kaupassa, laittaako ruuan, vai kuka ne tekee? Huomaa, etyä olet ihan pihalla kodin hoitamisesta.

Vierailija
92/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun on suorittanut asepaöveluksen, niin siihen voi s8ttrn vedota jatkossa joka asiassa, kutente palstamiehet teette.

Minulla on oikeus saada pil lua koska olen suorittanut asepalveluksen.

Minun ei tarvitse siivota, eikä tehdä muitakaan kotitöitä, koska olen suorittanut asepalveluksen.

Jne

Huomasitko ettet vastannut alkuperäiseen kysymykseen, vaan keksit kuvitteellisia tilanteita?

Vierailija
93/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset tekevät elämänsä monimutkaiseksi ihan itse. Itse jokainen tekee elämänsä valinnat. Minä olen pitänyt elämäni yksinkertaisena, eikä stressi vaivaa. En ole lähtenyt ollenkaan tuohon oravanpyörään, jossa rasitetaan lapset ja äidit pilalle. Kyllähän siihen yritetään painostaan monesta paikasta ja suusta, eli koko yhteiskunta, mutta en ota kuuleviin korviin. Koska minä ITSE teen omat päätökseni ja joudun ihan itse niistä vastuuseenkin.

Minulla onkin jyrkkä mielipide. Naisen tulee valita joko perhe tai työelämä. Molemmat valitessaan saa varmasti kaiken mahdollisen stressin niskaansa. Ainakin suurella todennäköisyydellä näin tulee tapahtumaan.

Vierailija
94/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiltit miehet ovat myös uupuneita, koska naiset syrjivät heitä.

Mitäs näyttävät ihan laktoosipierulle. Kuitenkin odottavat syliinsä jotain instabeibeä.

Vierailija
95/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten, kun se nainen olisikin vähän löysempi näissä kotiasioissa, niin jopa alkaa vingutus, ettei ole enää naisellisia naisia 😂 miesten mielestähän naiselliset naiset ovat juurikin näitä pullantuoksuisia äitejä, jotka hinkkaavat kämppää 24/7 ja vaativat armeijameiningillä, että samaa tasoa tekee muutkin kotona asuvat. Nainen kuitenkin päävastuussa kodin siisteydestä/sisustamisesta (koska nehän ovat miesten mielestä naisten juttuja) ja helposti käy niin, että muut tekevät tahallaan pskaa, kun ei yllä kodinhengettären siisteystasoon, niin ei tarvitse enää tehdä.

Jos nainen taas olisi lunkisti ottava "vähän sinnepäin" tai sotkuisempi, kuin mies, niin sehän olisi miehelle kauhistus ja miehen pitää ponnistella siisteyden eteen itse ja miehestä saattaa kehkeytyä se nalkuttaja.

Joo, niin haluaa.

Ja sitten ne valittaa kun keittiön lattiassa on tahmainen kohta johon sukat tarttuu kiinni - kun joku on loiskuttanut siihen mehua eikä viitsinyt siivota sotkuaan.

Tai kun eteisen lattialla on tullut kengissä hiekkaa ja se levinnyt olohuoneeseen asti kun äiti ei ole jaksanut juosta perässä imurin kanssa.

Vierailija
96/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On silti parempi diili naiselle ansaita omia tuloja myös lasten hankinnan lisäksi kuin ottaa rooli vain lasten- ja kodinhoitajana. Jälkimmäisessä tapauksessa nainen on riippuvainen miehestä eikä voi tehdä omia vapaita päätöksiä ja pitäisi katsoa läpi sormien myös miehen mahdollista huonoa käytöstä.

Vierailija
97/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset tekevät elämänsä monimutkaiseksi ihan itse. Itse jokainen tekee elämänsä valinnat. Minä olen pitänyt elämäni yksinkertaisena, eikä stressi vaivaa. En ole lähtenyt ollenkaan tuohon oravanpyörään, jossa rasitetaan lapset ja äidit pilalle. Kyllähän siihen yritetään painostaan monesta paikasta ja suusta, eli koko yhteiskunta, mutta en ota kuuleviin korviin. Koska minä ITSE teen omat päätökseni ja joudun ihan itse niistä vastuuseenkin.

Minulla onkin jyrkkä mielipide. Naisen tulee valita joko perhe tai työelämä. Molemmat valitessaan saa varmasti kaiken mahdollisen stressin niskaansa. Ainakin suurella todennäköisyydellä näin tulee tapahtumaan.

Hei

Oletko miehenä valmis kustantamaan sen? Että nainen on kotiäiti, ja maksamaan myös palkkaa siltä ajalta naiselke, että saa sitten kunnon eläkkeen?

En usko että olet. Tai oletko itse valmis jäämään kotiäidiksi ja hoitamasn lapset ja tekemään kaikki kotityöt? En usko,etyä olet.

Vierailija
98/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On silti parempi diili naiselle ansaita omia tuloja myös lasten hankinnan lisäksi kuin ottaa rooli vain lasten- ja kodinhoitajana. Jälkimmäisessä tapauksessa nainen on riippuvainen miehestä eikä voi tehdä omia vapaita päätöksiä ja pitäisi katsoa läpi sormien myös miehen mahdollista huonoa käytöstä.

Mitä ihmettä, se, että nainen hoitaa lapset ei todellakaan tarkoita sitä, että naisen tulisi sietää miehen perseilyä. Nainen voi aina ottaa lapset ja lähteä. 

Vierailija
99/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tasa-arvolakiin ei ole vielä tullu määräystä että kotona pitää olla kellokortit jotta kotityöt jakautuisi 50/50? Kohta varmaan tulee laki että naisilla ja miehillä on yhtä paljon perhevapaita?

Tasa-arvo on sitä että asiat jakautuu 50/50 sukupuolten välille?

Vierailija
100/2041 |
11.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan nähnyt naistenkin paskaisia koteja. Ei kaikki naisetkaan ole mitään kodinhengettäriä, todellakaan.

Naiset ei palkkaa muuttosiivojaa, koska ei ole rahaa, hoitavat itse siivoamisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi