Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: Tasa-arvo ei Suomessa ulotu koteihin, naiset uupuvat

Vierailija
11.04.2022 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000008727747.html
Tutkimus paljastaa yllättävän paradoksin: Suomessa äidit ovat uupuneempia kuin heikomman tasa-arvon maissa

Kommentit (2041)

Vierailija
741/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.

Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.

Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.

Tuossa se tuli: mies "ei osaa". Eli kyse on vain ja ainoastaan siitä, että mies ei tee sinun tavallasi.

Kannattaa myös muistaa, että naiset antavat perinteiset miesten työt mieluusti miehille. Tee ihan empiirinen tutkimus kun kuljet kaduilla, et kuka siellä pihalla lumitöissä on, se on suurimmalla todennäköisyydellä mies. Ruohoa leikkaa kesällä todennäköisemmin mies. Autot huoltaa, lasten pyörät korjaa, kodinkoneet korjaa, rännit puhdistaa... jne.

Mut joo imurointi, kokkaus, pyykkäys, kaverisynttärit... kaikki ne pitää hoitaa 50-50!!!! Ja naisen tavalla.

No vedä nyt pää pois puokkosesta. Eihän autoja, pyöriä ym ole itse korjannut kukaan kymmeniin vuosiin. Korjaamolle aina ja se vie kenen auto eli nainen yleensä.

Lumityöt ja nurmikonleikkuu on aina ollut naisten ja lasten hommia.

Missä tynnyrissä sä oikein oot kasvanut. Mielikuvitusmaailmassa.

Kumpihan meistä elää mielikuvitusmaailmassa. Ei sua voi ottaa tosissaan, kun tällaista sontaa jauhat. Jos et tilastoja usko, niin mene rohkeasti lenkille havannoimaan itse omin silmin ketkä ruohoa leikkaa, lumia kolaa, rassaa ja korjaa kulkuvälineitä, korjaa autoja ym.. rakentaa.

Nyt ei puhuta yksilöistä, vaan siitä, miten YLEISELLÄ tasolla nämä työt jakaantuvat

Hoh hoijaa. Ei ehkä pitäisi verrata ruuanlaittoa tai siivousta, joita joutuu tekemään useita kertoja viikossa sellaiseen, jota tehdään muutamia kertoja vuodessa. Käyn koiran kanssa lenkillä useita kertoja päivässä enkä ole moneen viikkoon nähnyt tällä omakotitaloalueella kenenkään leikkaavan nurmikkoa, kolaavan lumia tai edes rassaavan mitään. Muutamia korjaamon sijaisautoja olen nähnyt, että ilmeisesti osalla on auto liikkeessä huollossa. Uskon kuitenkin, että näissä kodeissa syödään kuitenkin joka päivä.

Vierailija
742/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset asettava vaatimustasot.

Naiset pyrkivät vaatimustasoon.

Naiset tuskastuvat kun vaatimustasoa ei tavoiteta.

Naiset alkavat nalkuttamaan miehille.

Eli naiset aiheuttavat itse ongelman ja sitten he syyttävät siitä miehiä. Miksi kotitöissä naisten vaatimustasoa tavoitellaan, miksi miehen vaatimustasoa ei? Se on ihan selvää että kotitöissä miehillä vaatimustaso on paljon matalemmalla kuin naisilla.

Jos mies olisi perheen pää niin silloin ei kotitöistä riideltäisi koskaan ja parisuhteet voisivat paremmin 😊

Yhteiskunta asettaa vaatimustason. Painostaa, kyttää ja valvoo ÄITIÄ (tässä puhutaan äideistä), tuomitsee äidin pienemmästäkin.

Ja miksi sinä jauhat ja jauhat kotitöistä. Kuvitteletko että ne on tässä nyt jotenkin olennainen asia?

Minä olen kolmen äiti ja minua ei yhteiskunta kyttää eikä painosta yhtään mihinkään. Eikä tuominnutkaan.

Ottakaa se pää pois omasta perseestä, lopettakaa jatkuva kitinä ja uhriutuminen, niin alkaa elämä huomattavasti helpottamaan.

Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti painaa 130kg, yksi lapsi. Ei jaksa ottaa astioita tiskikoneesta ja istuu vaan kun on niin uupunut. Syödä ilmeisti jaksaa.

Olen tuo haastattelun Jenni. Kuten jutussa yritin tuoda ilmi, koen uuvuttavaksi pitkälti yhteiskunnan asenteet ja esimerkiksi vahvasti välittyvän ilmapiirin siitä, että äiti ei saa valittaa tai tuoda ongelmakohtia esiin, koska jollakulla muulla voi olla aina huonommin. En näe lapsimäärää relevanttina tekijänä tässä, sillä omalta osaltani en jutussa kommentoinut niinkään työmäärää, vaan päinvastoin kerroin mieheni jakavan lasren- ja kodinhoidon kanssani, vaan asenteiden, ilmapiirin sekä omien ja yhteiskunnan odotusten vaikutusta.

Arvelinkin, että joku varmasti katsoo kokoani ja ajattelee kuten sinä. Olen ollut aivan pikkulapsesta saakka ylipainoinen ja nyt synnytyksen jälkeisten vakavien komplikaatioiden ja kasvohalvauksen kortisonihoidon jälkeen olen sitä vielä enemmän. Ei ollut helppoa lähteä kameran eteen, kun oma keho on muuttunut viime aikoina niin rajusti, ja täytyy myöntää, että tällaiset kommentit sattuvat, vaikka minulla melko hyvä itsetunto onkin.

Istuminen oli kuvausryhmän ratkaisu, koska meidän Milo ei viihdy sylissä ja haluttiin kuvata vuorovaikutusta lapsen kanssa. Vietämme kyllä sisällä ollessanme paljon aikaa leikkien lattialla muutenkin, joten siinä mielessä tuo oli ihan realistinenkin klippi meidän arkipäivästä.

Googlaamalla löytyi ylen juttu, johon tässä ilmeisesti viitataan (aloituksen linkki oli hesariin). Haastattelusta ei kyllä oikein käynyt selville, mikä sen uupumisesi aiheutti ja miten se ilmeni. Jäi sellainen vaikutelma, että "yhteiskunnan" asettamat odotukset ovat pikemminkin siellä omien korvien välissä.

Noinhan siinä käy kun on tyhmä provoilija. Että jää vaikutelmia.

Minä olen täällä kotona koronassa ja lukiolainen meni hammaslääkäriin.

Hammaslääkäri soitti minulle että mitä hänen pitää tehdä. Ei siis osannut enöä se mieshammaslääkäri lukea niitä merkintöjä edes ilman, että äiti auttaa!

Mulle on myös huudettu siitä että en ole ollut yläkoululaisen mukana keskellä päivää suuhygienistillä.

Tämä on mennyt oikeasti ihan järjettömäksi!

Et ehkä huomannut, ettei tuo jutun Jenni puhunut tällaisista yhtään mitään? Se millaista sinun elämäsi on, ei voi tulla ilmi jonkun toisen haastattelusta.

Mitä sinä solkotat? Minä puhun ketjun aiheesta. Siitä miksi äidit uupuvat nykyään. Koska ihan kaikki sälytetään heille! Jopa hammashoitolamerkinnät näemmä.

Noin siinä käy kun on tyhmä marttyyri, eikä edes lue mihin on vastaamassa. Viestini, johon aiemmassa kommentissasi vastasit, ei liittynyt ketjun aiheeseen, vaan ketjuun jälkeenpäin tulleeseen kommenttiin, jossa käsiteltiin eri juttua. Tosin siinäkin aiheena oli sama naisten uupumiseen liittyvä tutkimus. 

Sinä nyt vaan räyhäät etkä osaa lukea sitäkään vähää.

Keskustelen ketjun aiheesta ja vastasin myös naurettavaan solkotukseesi siitä miten kaikki on muka kuviteltua. Ei ole. Kun tää koko homma on luisunut nyt tähän että äidit paikkaa ja hoitaa ja kyttää.

*huokaus* Siinä Yleisradion jutussa - jonka toi tähän keskusteluun uupunut äiti, en minä - EI kerrottu mitä ne yhteiskunnan asettamat odotukset ovat. Jutussa haastateltu äiti jopa itse sanoo näin: "Odotukset omasta äitiydestä ja siitä, mihin kaikkeen pitää pystyä, olivat tosi epärealistiset." Silti päädytään siihen, että yhteiskunnan vika. Koska siinä Yleisradion jutussa ei kerrottu, mitä ne yhteiskunnalta tulevat odotukset ovat, jäi vaikutelma, että ne ovat omien korvien välissä. 

HUOKAUS.

Minä kerroin sinulle konkreettisen esimerkiksi juuri tapahtuneesta tilanteesta. Juuri siksi että voisit lopettaa tuon typerän länkytyksesi, jota toistat täällä kuin papukaija.

Miten sinulle ylipäätäään voi syntyä kuvitella, että yhteiskunnan vaatimukset on korvien välissä? Oletko ihan terve?

Vierailija
744/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli naiset aiheuttavat itse ongelman ja sitten he syyttävät siitä miehiä. Miksi kotitöissä naisten vaatimustasoa tavoitellaan, miksi miehen vaatimustasoa ei? Se on ihan selvää että kotitöissä miehillä vaatimustaso on paljon matalemmalla kuin naisilla.

Jos mies olisi perheen pää niin silloin ei kotitöistä riideltäisi koskaan ja parisuhteet voisivat paremmin 😊

Yhteiskunta asettaa vaatimustason. Painostaa, kyttää ja valvoo ÄITIÄ (tässä puhutaan äideistä), tuomitsee äidin pienemmästäkin.

Ja miksi sinä jauhat ja jauhat kotitöistä. Kuvitteletko että ne on tässä nyt jotenkin olennainen asia?

Minä olen kolmen äiti ja minua ei yhteiskunta kyttää eikä painosta yhtään mihinkään. Eikä tuominnutkaan.

Ottakaa se pää pois omasta perseestä, lopettakaa jatkuva kitinä ja uhriutuminen, niin alkaa elämä huomattavasti helpottamaan.

Ohis

Et sinä todellakaan ole "kolmen äiti", vaan tämän palstahäirikön yksi persoona, joka aina ilmestyy mestaroimaan.

Vierailija
745/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se yhteiskunta asettaa vaatimustason?

Miten se yhteiskunta painostaa,kyttää,valvoo ja tuomitsee äitiä?

Miten tämä "vaatimustaso" poistetaan äideiltä?

Vierailija
746/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvätuloinen naisjohtaja (nyt koronasaikulla) ja luin saman tutkimuksen. Ja tavallaan se on totta. Mulla on miehen vastuut (vaikka siis mulla on se mies) ja naisen vastuut. Olen se perheen pää, teen päätökset, tuon eniten rahaa taloon eli toimeentulo-taakka on suurempi minulla, ja silti hoidan enimmät lasten asiat, vaatteet, oikomishoidot ja kaverisynttärit.

Ihan rehellisesti sanoen miehelläni on helppoa ja lupsakkaa muhun verrattuna. Kyllä hän siis lapsia hoitaa, paljonkin, mutta ei osaa ollenkan ”valmistella” mitään, siis vaikka kevätulkovaatteiden hankinta lapsille tai kaverisynttärit jossain.

Välillä mietin että tässä tasa-arvon huumassa naiset on saattaneet vähän ampua itseään jalkaan.

Tuossa se tuli: mies "ei osaa". Eli kyse on vain ja ainoastaan siitä, että mies ei tee sinun tavallasi.

Kannattaa myös muistaa, että naiset antavat perinteiset miesten työt mieluusti miehille. Tee ihan empiirinen tutkimus kun kuljet kaduilla, et kuka siellä pihalla lumitöissä on, se on suurimmalla todennäköisyydellä mies. Ruohoa leikkaa kesällä todennäköisemmin mies. Autot huoltaa, lasten pyörät korjaa, kodinkoneet korjaa, rännit puhdistaa... jne.

Mut joo imurointi, kokkaus, pyykkäys, kaverisynttärit... kaikki ne pitää hoitaa 50-50!!!! Ja naisen tavalla.

No vedä nyt pää pois puokkosesta. Eihän autoja, pyöriä ym ole itse korjannut kukaan kymmeniin vuosiin. Korjaamolle aina ja se vie kenen auto eli nainen yleensä.

Kumpihan meistä elää mielikuvitusmaailmassa. Ei sua voi ottaa tosissaan, kun tällaista sontaa jauhat. Jos et tilastoja usko, niin mene rohkeasti lenkille havannoimaan itse omin silmin ketkä ruohoa leikkaa, lumia kolaa, rassaa ja korjaa kulkuvälineitä, korjaa autoja ym.. rakentaa.

Nyt ei puhuta yksilöistä, vaan siitä, miten YLEISELLÄ tasolla nämä työt jakaantuvat

Hoh hoijaa. Ei ehkä pitäisi verrata ruuanlaittoa tai siivousta, joita joutuu tekemään useita kertoja viikossa sellaiseen, jota tehdään muutamia kertoja vuodessa. Käyn koiran kanssa lenkillä useita kertoja päivässä enkä ole moneen viikkoon nähnyt tällä omakotitaloalueella kenenkään leikkaavan nurmikkoa, kolaavan lumia tai edes rassaavan mitään. Muutamia korjaamon sijaisautoja olen nähnyt, että ilmeisesti osalla on auto liikkeessä huollossa. Uskon kuitenkin, että näissä kodeissa syödään kuitenkin joka päivä.

Joo, selvää on nyt, että haluat vaan runtata omaa näkemystäsi läpi, etkä ole kiinnostunut siitä, miten asiat oikeasti ovat. Antaa olla. En lähde tähän.

Vierailija
747/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaskin puhutaan naisista, vaikka tarkoitetaan äitejä, ja nämä kaksi eivät ole sama asia.

Äidit uupuu, mutta mitä siitä? Lisääntyminenhän on ihan oma valinta. Ei kai lapsiperhe-elämän tuskaisuus kenellekään yllätyksenä tule. 

Näin naisena voin sanoa, että uni maistuu, ei uuvuta, elämä hymyilee! :) 

Ei tässä puhuta lapsiperhe-elämän tuskaisuudesta vaan sille laadituista nykyhetken raameista.

Siitä että palvelut on surkeat mutta vaatimukset päätähuimaavat.

Miten te edes kehtaatte puhua huonoista palveluista?? Menkää kokeilemaan jonnekin missä saisitte maksaa ihan itse jokaikisen neuvolan, lastenlääkärin ja koulutuksen ja uliskaa sitten Suomen  palveluista ja uupumuksesta. 

Oksettavia laiskimuksia, jotka vain haluaisitte ryystää lattea, kun muut hoitaisi teidän lapset veronmaksajien piikkiin. 

Vierailija
748/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä "kaikkien" ihmisten uupuminen johtuu yhteiskunnan itsepalvelukeskeisyydestä.

1) kerää kaupasta tavarat juosten hehtaarihallia nurkasta toiseen.

2) lapa ostokset liukuhihnalle

3) laita ostokset kasseihin

4) vie kassit autoon

5) nostele kassit sisälle

6) järjestelmä tavarat kaappeihin

7) laita ruoka

8) hoida tiskit

9) soita virastot, pankit, verotoimistosta j.n.e.

10) paina 1, 2, 3, numerot ovat varattuja

11) vaihda lapselle vaippa,auta toista läksyissä

12) imuroi ja pese vessat

13) vie lapsi harrastuksiin

14) on ilta. Paljon jäi tekemättä. Et riittänyt tänäänkään.

Toista oli ennen:

1) pankkineiti hoiti asiasi

2) kauppias paketoi ostoksesi

3) kotiapulainen hoiti lapset ja laittoi ruuat

4) puhelimeen vastattiin heti

5) rouva sai nauttia valmiista ruuasta ja perhe-elämästä.

Älä jaksa! Nykyään saa tilattua KAIKEN kotiin kannettuna. Plus et netistä klikataan kaikki valmiiksi, kun ennen piti raahautua sinne pankkiin ja verotoimistoon ihan itse. Kirjepostilla kaikki ja fyysisesti paikan päälle.

Todella moni asia on vain ja ainoastaan helpottunut! Koneet hoitaa kaiken! On elektroniikkaa joka tarpeeseen. Mut ulina senkun yltyy. Avutonta, saamatonta porukkaa.

Näin on. Sen sijaan yksi asia tuolta listalta on totta, eli aiemmin sai paljon helpommin ja edullisemmin apukäsiä kotiin. Minunkin keskiluokkaisilla opettajavanhemmillani oli 70-luvulla aina kodinhoitaja, joka hoiti meidät lapset ja siivosi. Nyt itse opettajana en voisi kuvitellakaan että rahani riittäisivät tuollaiseen.

Toisaalta meneekö sinulla rahoja muuhun, mihin vanhemmiltasi ei mennyt? Kannattaa muistaa, että silloin ei kyllä kulutettukaan vastaavassa määrin

Nykypäivänä esimerkiksi jokaisella perheenjäsenellä pitää olla älypuhelin netteineen. Oman asiakasryhmäni bussilippua ei saa perinteiselle kortille vaan vain älypuhelimelle. Kaikenlaiset tekniset vempaimet ovat käytännössä pakollisia nykyään, vaikka 70-luvulla pärjäsi yhdellä lankapuhelimella.

Vierailija
749/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska kotitöiden lisäksi he hoitavat myös oman päivätyönsä. Maissa, jossa tasa-arvo ei ole yhtä pitkälle edistynyttä, naiset jäävät tyypillisesti kotiäideiksi.

Mikäs siinä on kotia ja lapsia hoidellessa, kun ei tarvitse käydä töissä kodin ulkopuolella.

Tässä on vielä sekin puoli, että työn, kodinhoidon ja lapsista huolehtimisen lisäksi naisen pitäisi illalla jaksaa olla innostunut seksistä ja toteuttaa aviomiehen toiveita, vaikka on rättiväsynyt ja haluaisi vain kerätä voimia seuraavaa päivää varten. Huom! Kaikki naisten väsymys ei tietenkään ole miesten syytä. Yksi syy on varmasti nykyajan vaativa työelämä. Se, että ihmisestä puristetaan kaikki mehut irti työssä ja monilla työpaikka tunkeutuu kotiinkin sähköpostin ym  muodossa.  Myös digimaailma ja some: aina pitää olla jonkun saatavilla eikä koskaan ole mahdollisuutta olla rauhassa ilman vaatimuksia. Olen seurannut maailman menoa pitkään ja ihmetyttää miten stressaavaksi kaikki on mennyt.

Somettaminen on ihan vapaaehtoista, mutta jostain syystä puhelin on joillekin vissiin liimattu käteen.

Vierailija
750/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pisspoor parents kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaskin puhutaan naisista, vaikka tarkoitetaan äitejä, ja nämä kaksi eivät ole sama asia.

Äidit uupuu, mutta mitä siitä? Lisääntyminenhän on ihan oma valinta. Ei kai lapsiperhe-elämän tuskaisuus kenellekään yllätyksenä tule. 

Näin naisena voin sanoa, että uni maistuu, ei uuvuta, elämä hymyilee! :) 

Ei tässä puhuta lapsiperhe-elämän tuskaisuudesta vaan sille laadituista nykyhetken raameista.

Siitä että palvelut on surkeat mutta vaatimukset päätähuimaavat.

Miten te edes kehtaatte puhua huonoista palveluista?? Menkää kokeilemaan jonnekin missä saisitte maksaa ihan itse jokaikisen neuvolan, lastenlääkärin ja koulutuksen ja uliskaa sitten Suomen  palveluista ja uupumuksesta. 

Oksettavia laiskimuksia, jotka vain haluaisitte ryystää lattea, kun muut hoitaisi teidän lapset veronmaksajien piikkiin. 

Me maksamme jokaikisen neuvolan, lastenlääkärin ja koulutuksen.

Ja voin muuten kertoa, että sitä maksettua neuvolaa ei saa, vaan kunnat rikkoo lakia ihan yleisesti, lääkäriin ei pääse (meilläkin on ollut sairauskuluvakuutukset lapsilla koko ajan sen lisäksi etät maksamme sen kunnallisen lääkärin johon ei pääse) ja koulut on täysin kuraa nykyään, edes kirjoja ei ole.

Vierailija
751/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ongelma on siinä että koko ajan pyörii se ajatus että mitähän muut ajattelee jos en toimi niin kuin muut. Kaikesta tästä naiset syyttävät miestä vaikka ongelma on omien korvien välissä

Vierailija
752/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, selvää on nyt, että haluat vaan runtata omaa näkemystäsi läpi, etkä ole kiinnostunut siitä, miten asiat oikeasti ovat. Antaa olla. En lähde tähän.

Joo, älä lähde. Mene sitä nurmikkoa leikkaamaan.

Vierailija
753/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te äidit taidatte olla aikamoisia luusereita. 

Omien elämänvalintojenne uhreja. 

Kato, soitan teille maailman pienintä viulua! 

Vierailija
754/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska miehen tekemät kotityöt eivät heille kelpaa. Jos mies tyhjentää astianpesukoneen, niin astiat ovat väärissä kaapeissa, mikä naisen maailmassa on täydellinen katastrofi. Jos laittaa lapselle valmiiksi perunamuusia lautaselle, niin se on laitettu väärään kohtaan lautasta. Joka s******n asia, jonka mies tekee kotona on aina väärin. Naisen mielestä asioiden tekemiseen on aina vain yksi ja ainoa oikea tapa ja se on - yllätys, yllätys - juuri se hänen tapansa. Ja ikinä nainen ei voi pitää tätä oikeaa tapaa omana tietonaan, vaan räväkkänä naisena se täytyy tietenkin kovaäänisesti julistaa. Sitten naiset ihmettelevät, jos mies ei osallistu enempää kotitöiden tekemiseen.

Tämä on uskomatonta mutta totta. Juuri eilen laitoin kuulema voileipälautasen VÄÄRÄLLE AVOHYLLYLLE. Siis yhtä hyllyä liian ylös.

Sinä olet itse jättäytynyt apurin asemaan, jos olet näin määräiltävissä. Nainen on ottanut johtajan roolin ja ohjaa toimintaa, koska on katsonut sinut kykenemättömäksi ottamaan itsenäisesti kotihommista vastuuta.

Mistä luulet tämän johtuvan?

Vierailija
755/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

so you've ruined your life kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te äidit taidatte olla aikamoisia luusereita. 

Omien elämänvalintojenne uhreja. 

Kato, soitan teille maailman pienintä viulua! 

Juu,juu, maksalaatikkomies.

Vierailija
756/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä minä äitinä hoidan vauvan, isommat lapset ja kodin eli ruoanlaiton, siivouksen, pienet kodin korjaustyöt jne. Siis käytännössä kaiken kotiin ja lapsiin liittyvän. Mulla on maisteritutkinto, mutta ei ole kiirettä töihin, koska töissäkäynti ja koko perherumban yksin hoitaminen on hirveää. Mies ei siivoa, hoida lapsia tai laita ruokaa yhtään sen enempää, vaikka kävisin töissä. Nähty on. Päiväkotiin vieminenkin oli ylivoimaista. Pari vuotta jaksoin sitä showta ja ero meinasi tulla. Sitten päätin, että käyköön mies töissä tämän pikkulapsiajan. Mulla on eläkeikä päälle 70 vuotta, eli työuraa vielä vuosikymmeniä edessä.

Mä en edes aio esittää, että meidän perhe olisi millään tavalla tasa-arvoinen. Se olisi vain itsepetosta. Kotiäitinä mä koen olevani kuitenkin työtaakallisesti tasa-arvoisemmassa asemassa mieheni kanssa, kuin silloin kun kävin töissä ja hoidin lisäksi myös lapset ja kodin. Mies ei siis halua jäädä koti-isäksi, koska tietää, että töissä pääsee helpommalla ja se on taloudellisesti tietysti myös kannattavampaa.

Vierailija
757/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset uupuvat, koska kotitöiden lisäksi he hoitavat myös oman päivätyönsä. Maissa, jossa tasa-arvo ei ole yhtä pitkälle edistynyttä, naiset jäävät tyypillisesti kotiäideiksi.

Mikäs siinä on kotia ja lapsia hoidellessa, kun ei tarvitse käydä töissä kodin ulkopuolella.

Tässä on vielä sekin puoli, että työn, kodinhoidon ja lapsista huolehtimisen lisäksi naisen pitäisi illalla jaksaa olla innostunut seksistä ja toteuttaa aviomiehen toiveita, vaikka on rättiväsynyt ja haluaisi vain kerätä voimia seuraavaa päivää varten. Huom! Kaikki naisten väsymys ei tietenkään ole miesten syytä. Yksi syy on varmasti nykyajan vaativa työelämä. Se, että ihmisestä puristetaan kaikki mehut irti työssä ja monilla työpaikka tunkeutuu kotiinkin sähköpostin ym  muodossa.  Myös digimaailma ja some: aina pitää olla jonkun saatavilla eikä koskaan ole mahdollisuutta olla rauhassa ilman vaatimuksia. Olen seurannut maailman menoa pitkään ja ihmetyttää miten stressaavaksi kaikki on mennyt.

Somettaminen on ihan vapaaehtoista, mutta jostain syystä puhelin on joillekin vissiin liimattu käteen.

Eihän sitä muuten pysy ajan tasalla mistä muutkin loukkaantuu ja uhriutuu että voi itsekin harrastaa sitä.

Vierailija
758/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miehen vaatimustaso olisi varmaan sellainen, että asutaan paskan keskellä, lapset syötettäisiin ja puettaisiin miten sattuu eikä mitään asioita hoidettaisi kunnolla. Ei olisi puhtaita pyykkejä ja tiskit olisivat altaassa monta viikkoa likaisena. Tiedän yhdenkin perheenisän, joka ostaa kaupasta itselleen vain kaljaa, vaikka pitäisi lapsikin syöttää. En kyllä ymmärrä miten tällaisille miehille annetaan edes mahdollisuus. 

Monien naisten vaatismustaso tuntuu aivan tavalliselta eli koti on suhteellisen siisti, jääkaapissa on ruokaa, lapset syötetään ja lasten asiat hoidetaan ajallaan. Pyykit pestään ja astiat pestään, kun likaantuvat. Kumma jos ei tähän pysty.

Vierailija
759/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä "kaikkien" ihmisten uupuminen johtuu yhteiskunnan itsepalvelukeskeisyydestä.

1) kerää kaupasta tavarat juosten hehtaarihallia nurkasta toiseen.

2) lapa ostokset liukuhihnalle

3) laita ostokset kasseihin

4) vie kassit autoon

5) nostele kassit sisälle

6) järjestelmä tavarat kaappeihin

7) laita ruoka

8) hoida tiskit

9) soita virastot, pankit, verotoimistosta j.n.e.

10) paina 1, 2, 3, numerot ovat varattuja

11) vaihda lapselle vaippa,auta toista läksyissä

12) imuroi ja pese vessat

13) vie lapsi harrastuksiin

14) on ilta. Paljon jäi tekemättä. Et riittänyt tänäänkään.

Toista oli ennen:

1) pankkineiti hoiti asiasi

2) kauppias paketoi ostoksesi

3) kotiapulainen hoiti lapset ja laittoi ruuat

4) puhelimeen vastattiin heti

5) rouva sai nauttia valmiista ruuasta ja perhe-elämästä.

Älä jaksa! Nykyään saa tilattua KAIKEN kotiin kannettuna. Plus et netistä klikataan kaikki valmiiksi, kun ennen piti raahautua sinne pankkiin ja verotoimistoon ihan itse. Kirjepostilla kaikki ja fyysisesti paikan päälle.

Todella moni asia on vain ja ainoastaan helpottunut! Koneet hoitaa kaiken! On elektroniikkaa joka tarpeeseen. Mut ulina senkun yltyy. Avutonta, saamatonta porukkaa.

Näin on. Sen sijaan yksi asia tuolta listalta on totta, eli aiemmin sai paljon helpommin ja edullisemmin apukäsiä kotiin. Minunkin keskiluokkaisilla opettajavanhemmillani oli 70-luvulla aina kodinhoitaja, joka hoiti meidät lapset ja siivosi. Nyt itse opettajana en voisi kuvitellakaan että rahani riittäisivät tuollaiseen.

Toisaalta meneekö sinulla rahoja muuhun, mihin vanhemmiltasi ei mennyt? Kannattaa muistaa, että silloin ei kyllä kulutettukaan vastaavassa määrin

Nyt kun mietin, niin menee kiinteään nettiin parikymppiä kuussa. Muuta en oikein keksi. Ennen koronaa lomailin kerran vuodessa lentäen, mitä vanhempani eivät tehneet, mutta nyt en ole itsekään kolmeen vuoteen lentänyt. Omistusasuntooni minulla meni ihan huomattavasti enemmän rahaa kuin vanhemmillani. Reilut neljäkymmentä vuotta sitten he ostivat asunnon hiukan yli 3000 markan neliöhinnalla. Nyt samasta talosta Oikotien mukaan hintapyynnöt ovat viime aikoina olleet n. 2900 euroa. Tilastokeskuksen laskurin mukaan reaalihinta on siis yli kaksinkertaistunut. 

Vierailija
760/2041 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä muuten pysy ajan tasalla mistä muutkin loukkaantuu ja uhriutuu että voi itsekin harrastaa sitä.

Ei myöskään ole välttämättä selvillä siitä yhteiskunnan asettamassa vaatimustasosta.